Kurk. iemand ervaring mee?

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Benny_DS
Berichten: 362
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Kurk. iemand ervaring mee?

Bericht door Benny_DS » 21 nov 2017 08:33

Hey
Ik heb een groot dik rond (Ø60cm ongeveer) stuk kurk gekregen.
2 vragen.
1) Hij staat krom. Dus eerste gedachte is de plaat vochtig maken, gewicht opleggen en laten drogen. Heeft er iemand ervaring mee of betere iedeeen ?

2) Iemand ervaring met het frezen er van? Tips welke frees het beste te gebruiken? Ik heb wel wat schriuk dat het gaat afbrokkelen hier en daar.

Thx.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 3890
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kurk. iemand ervaring mee?

Bericht door Sven » 21 nov 2017 08:38

Ik heb heel veel kurk (19 m2, 7 mm dik) bewerkt met een bovenfrees en cirkelzaag dat ging prima.
Was wel een fijnkorrelige variant die goed verlijmd was.

Ik denk dat je frees goed scherp moet zijn en dat je rustig aan moet doen.

Is het geperst granulaat of massief?
Kromming kan vanuit de lijm komen en het kurk zelf. Ik zou eerst proberen mechanisch terug te buigen en het even tijd geven.
Kurk is waterdicht...
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Plaats reactie