Snijsnelheid

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2220
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door Ballegooijen » 05 aug 2018 10:30

Voor koelen (als het nodig is) gebruik ik lampenolie of WD40 Werkt allebei prima in heel kleine hoeveelheden. In de meeste gevallen koel ik helemaal niet met aluminium. Ik moet wel zeggen dat sinds ik wat duurdere frezen koop het wel een stuk beter gaat als met die Chai frezen.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

noteborn
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door noteborn » 05 aug 2018 10:53

het hele verhaal nog eens gelezen

ik vind nergens hoe je freest tegenlopend of meelopend

hss tegenlopend frezen

hm meelopend frezen

het is idd niet ideaal om met een ruwfrees alu te frezen kleine spaantjes zetten zich tussen de "bobbels" en de frees kan dicht lopen bij onvoldoende smering

rob

hfjbuis
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Snijsnelheid

Bericht door hfjbuis » 05 aug 2018 14:15

Doe je dat zelf of laat je dat doen? Vertel er eens wat meer over.
Ik slijp boren, center boren, verzink boren, frezen en zaag frezen op de draaibank. Van de frezen slijp ik alleen de tip. Per keer haal ik er zo'n 0.25 mm af.

In de toolpost plaats ik een pencil grinder. Ik ben begonnen met z'n € 10,-- exemplaar van de action en dat gaat super goed. Die van mij is echter te warm geworden bij het slijpen van een flexibel as koppeling. Momenteel gebruik ik een dremel met flexibele slang. Het uiteinde is voorzien van schroefdraad en dat laat zich makkelijk op een houder schroeven.
In de grinder plaats ik zo'n dun door slijp schijfje, kost zo'n € 0.05 per stuk. Als ik iets heel grof wil slijpen (afgebroken frees) zet ik er een diamant schijfje in, zo'n eBay exemplaar van € 0.20.

Het slijpen van de frezen (tip) is eigenlijk het meest simpel. De slijper plaat ik onder een hoek van 2° en 6°, de 6 graden met de gradenboog, de 2 graden met de toolpost. De frees gaat in de draaibank, zet ik horizontaal op het oog en ik maak de slijp vlakken zwart (pentel pen).
Dan draai ik de dwarsslede richting de frees en controleer op het oog de afstelling. De rand van de slijpschijf moet net het center van frees raken. Met de topslede stel ik dat in.
Vervolgens zet ik de slijper aan en draai het slijpschijfje net tegen de frees aan. Draai hem terug en controleer de slijphoeken en of het centrum van de frees geraakt wordt. Net zo lang stellen tot het goed is, duurt een paar minuten.
Dan slijp ik er 0.05 mm af, draai de frees en herhaal dit tot alle flanken geslepen zijn en de hoekjes weer scherp zijn. Voor het draaien van de frees kun je een hulpstuk maken met een hoek van 60 en 30 graden, zo'n driehoek van school doet het ook.

Omdat ik het graag gemakkelijk heb, heb ik op de spindel een stappenmotor gezet die via een tandwiel de spindel aan drijft. Met een handel kan ik hem activeren (hij draait dan ook de spindel motor rond), tijdens normaal draaien is hij uit gebruik.

Nu zorgt een CNC programma voor het draaien en positioneren van de C-as en Z-as en kan ik ook wat complexere slijp bewegingen maken.

Het slijpen van boren gaat op dezelfde manier als het slijpen van frezen behalve dat tijdens het slijpen de boor een beetje gedraaid wordt en ook de slijpsteen wat verder gestuurd wordt. Zo slijp je er keurig de vrijloop in.

Bij het slijpen van de zaagfrezen word de slijpschijf bijna tegen de zaagtand gezet en bestaat de slijp beweging in een kleine rotatie van de spindel (en weer terug). Zo slijp ik de bovenkant van de tand en ook de onderkant. Ze zijn dan zuiverder rond, dan dat HBM ze levert.

Op het bed van mijn draaibank ligt altijd iets ter bescherming en na het slijpen wordt de draaibank helemaal uit elkaar gedraaid en weer schoongemaakt. I.p.v. de spindel gebruik ik voor het slijpen een ER32 houder. Die laat zich makkelijker schoon maken.

Ik denk dat ik ook een programma zou kunnen maken om de flank van de frees te slijpen, maar dat heb ik niet nodig. Ik denk dat je met een ronde diamant frees in de slijper ook een tap weer scherp zou kunnen maken of een ruw frees. Ik heb nog een hoop om te experimenteren.

Na verloop van tijd kun je de grote frezen niet meer gebruiken om te boren zonder voorboren, maar dat moet ik toch al doen gezien het formaat van mijn freesmachine (HBM BF16).
Ik slijp alle boren met dezelfde instellingen ook een 0.6 mm boortje. Dat is natuurlijk niet optimaal, maar voor mijn hobby werkt het prima.
Ik slijp ook alle frezen met dezelfde instelling, de grotere hebben een slijphoek groter dan 2° maar ik slijp ze toch op 2°, dat is voor mij voldoende.

Verder gebruik ik de stappenmotor op de spindel voor het draaien van schroefdraad, doe er mee "knurlen" met een HSS draadsnij beitel, spiebaan steken (brootzen) en tandwiel steken.

Is het perfect, zeker niet maar het houd mij van de straat en maakt de hobby betaalbaar.

benkr
Donateur
Berichten: 2585
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr » 05 aug 2018 15:24

Mooi om te horen dat dat ook kan op hobby niveau, had ik niet gedacht.

Vandaag weer een nieuwe poging gewaagd, nu met 14000 rpm. Ik geloof niet dat het een groot verschil maakt, tot pass 8 ging het goed, toen toch weer een vastloper, zo maar zonder verder aanwijsbare reden.
Daarna de machine weer opnieuw opgestart en wat bleek? De VFD klaagde over een sluiting in de uitgang. Wel, de motor gemeten met een Megger, niets aan de hand, de VFD uit de kast gesloopt, open gemaakt en ook daar lijkt niets aan de hand te zijn maar dat kan natuurlijk niet, er moet wel degelijk iets aan de hand zijn.
Nu vraag ik me wel af of nu de frees is volgelopen (maar daar is niets van te zien achteraf) of dat de VFD er mee gestopt is en dat het daarom fout ging, achteraf lijkt het in beide gevallen hetzelfde maar op het moment van fout gaan natuurlijk niet.
En het feit dat de frees niet vol zit (ook gisteren niet) pleit toch voor optie 2, de VFD is er mee opgehouden.

Omdat het toch te warm werd, en omdat ik stevig baalde heb ik toen het licht maar uitgedaan en ben ik maar binnen gaan zitten, daar is het toch koeler.

Ik voel er heel veel voor om de Huang VFD aan de kant te zetten en er een echt Europees ding voor in de plaats te zetten, maar dat heeft 2 problemen, 1. de bouwgrootte mag niet groter zijn dan de Huang VFD, en 2. als het even kan wil ik de VFD weer via RS485 aansturen, net zoals ik dat met de Huang VFD deed.

Dus ik ga op zoek naar een andere VFD, 2,2 kW 230V eenfase in.

En toen ik hen toch open had heb ik toch maar even naar de Elko's gekeken, 560uF/400V en dat 3 keer.

Wordt vervolgd, maar dan moet het wel wat aangenamer zijn in de schuur.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2220
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door Ballegooijen » 05 aug 2018 16:49

Nu vraag ik me wel af of nu de frees is volgelopen (maar daar is niets van te zien achteraf)
Als ik een vastloper heb zitten de klonten toch echt vast aan de frees, en zelf zo dat je die er nauwelijks meer af krijgt.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

benkr
Donateur
Berichten: 2585
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr » 05 aug 2018 18:52

Na aanvankelijk van pure ellende de schuur op slot te hebben gedraaid toch maar weer teruggegaan en die VFD nog maar eens helemaal bekeken.
En ook helemaal niets gevonden, daarom het ding maar weer in elkaar gezet en met een losse kabel de motor aangesloten.
Na een paar instellingen te hebben gewijzigd zodat ik het ding weer met de hand kan bedienen de motor laten lopen, zonder enig probleem.
Ja, en nu? Blijft eigenlijk alleen de motorkabel over, maar ook daar is niets aan te zien of te meten.
Ik denk dat ik die toch maar preventief ga vervangen, dan heb ik toch het idee dat ik iets gedaan heb, anders is het zo onbevredigend.
Ja, en dan toch maar weer frezen en hopen dat het probleem nu weg blijft.
Maar goed, dat is voor morgen (of overmorgen), een leuk karwei bij de temperaturen die verwacht worden, ik zal het zeker niet droog houden denk ik.

Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door EBos » 08 aug 2018 16:32

Benkr,

Heb je een tabellen boek? (ISBN 90-01-13397-5)
Hier staat heel wat nuttige informatie in.

Goed, ik heb tabel voor frezen er bij gepakt. Het is een oud tabelletje die je als richtlijn moet zien.
Hier staat in voor aluminium half hard, snijsnelheid voor hss met koeling. Tussen de 90 en de 140 M/minuut.
Laten we het gemiddelde pakken van 115 M/min. Dan kun je nog hoger en lager tijdens het frezen.
Voor een Freesje van 6 zit je op 6100 omw/min.

Dan wil je hier een voeding bij hebben. Op diepte van de frees diameter.
Overstap van 10% van de frees diameter.
Voeding van 0.025 per tand.
3 tanden.

F = 6000x3x0.025 = 450 mm/minuut.
Dit kun je nog naar 900mm/minuut opvoeren.

Je hebt geen floodcooland, of te wel, de volle lading aan koelvloeistof.
Petroleum word gebruikt, maar met geen goede ventilatie blijft die lucht wel hangen.
Je kan zo wel je mist koeling gebruiken om spanen weg te blazen. Voeg hier wat WD40 aan toe tijdens het frezen. Spul werkt goed.

Als je VHM (voll hard metaal) wilt gaan gebruiken, raad ik je freesjes aan van het huismerk van Hoffmann group aan. Hier heb je veel meer aan in combinatie met jou hoogtoerige spindel.

Bij vragen stel gerust. :)

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586

benkr
Donateur
Berichten: 2585
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr » 08 aug 2018 23:09

Dank voor deze uitleg, daar heb ik iets aan en daar had ik op gehoopt.
Ik heb een hele boel goede kwaliteit frezen, gecoat en niet gecoat en gelukkig allemaal frezen die nog gewoon te koop zijn, en waar ik dus ook de spec's van kan terug zoeken.
Maar dan moet ik wel weten (leren) waar ik naar moet kijken, tot nu toe is het veelal acabadabra.

De frees van de foto was trouwens een HSS-Co-8 Sp 56mm snijlengte, waarschijnlijk Tin coating, merk kan ik niet thuisbrengen.

Ja, die frees is eigenlijk veel te lang, maar hij doet het verder wel goed, tot die vastlopers. En ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat dat komt omdat de frees volloopt.
Overigens een veel kortere liep meteen daarna in de kortste keren vast, en dat was zeker weten een heel goede en gloednieuwe frees.

En voor het koelen en smeren, ik blijf voorlopig Boi-Ethanol gebruiken, bevalt gewoon goed. Allen bij een wat rijkere instelling word je wel een beetje zweverig na een tijdje.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2220
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door Ballegooijen » 09 aug 2018 09:00

En ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat dat komt omdat de frees volloopt.
Ben, je zou het freespad een keer kunnen aflopen met de frees een stukje boven het werkstuk. Wellicht kun je dan zien of de frees op enig moment stopt. Als dat zo is dan weet je zeker dat het in de spindel of VFD zit.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

benkr
Donateur
Berichten: 2585
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr » 09 aug 2018 12:54

Klopt, was ik ook al van plan.
Maar ik denk wel dat dat maar een beperkte test is, er wordt dan niets warm om maar iets te noemen.

Ook wil ik nog een keer een toolpad maken waarbij de frees inderdaad helemaal door het materiaal heen gaat, dan kan de frees in ieder geval niet aan de punt vollopen.

En natuurlijk ook die kabel nog vervangen, maar eerst even gewoon eentje buiten langs, als het dan nog fout gaat hoef ik die ook niet te vervangen.

Dus nog probeersels genoeg.

benkr
Donateur
Berichten: 2585
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr » 09 aug 2018 13:25

willy wonka schreef:
04 aug 2018 19:16
Wat voor een frees heb je?
HSS of VHM?
Ongecoat hopelijk?
Op de foto ziet het eruit als TiN coating.

Even los van de gebruikte tooling
Ik zou met een helix op volle diepte het materiaal ingaan en dan met een adaptive toolpath de boel uitruimen.
Lijkt er nu op alsof je op de volle breedte erin gaat?
Dit wil ik nu gaan doen ik denk met een 10 mm frees, hoeveel kan ik er per pass afhalen? ik denk dat 1mm per keer al heeeeel erg veel is of heb ik het mis?

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door hugo stoutjesdijk » 09 aug 2018 14:23

Ik zou juist wat dieper gaan (10mm), en dan in de breedte niet te veel, maar 1 mm moet makkelijk kunnen. Doordat de frees ruimte om zich heen heeft, kan die spaan lekker weg.
Maar als je alle andere posts over frezen een beetje gelezen heb, zou je moeten weten dat je beter een gepolijstte HM frees zonder coating kunt gebruiken voor aluminium.
Die freespaden met adaptive clearing zijn juist ideaal voor minder stabiele machines.
En als je 1mm niet aan durft doe je eerst een proefje met 0.5mm.
En dan zo ongeveer max. toerental (-10% omdat ik nooit op max de boel laat draaien) en een aanzet van 0.03 mm per tand per omwenteling. (20.000 * 3 tanden * 0.03 = F 1800 mm/min)
(die aanzet kan veel hoger omdat de echte spaandikte te plekke van het verspaan-punt veel minder is.
Zoals het plaatje het verschil laat zien tussen het groene en rode verspaande materiaal.

Gallerij Link
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

willy wonka
Berichten: 653
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Snijsnelheid

Bericht door willy wonka » 09 aug 2018 17:58

benkr schreef:
09 aug 2018 13:25
willy wonka schreef:
04 aug 2018 19:16
Wat voor een frees heb je?
HSS of VHM?
Ongecoat hopelijk?
Op de foto ziet het eruit als TiN coating.

Even los van de gebruikte tooling
Ik zou met een helix op volle diepte het materiaal ingaan en dan met een adaptive toolpath de boel uitruimen.
Lijkt er nu op alsof je op de volle breedte erin gaat?
Dit wil ik nu gaan doen ik denk met een 10 mm frees, hoeveel kan ik er per pass afhalen? ik denk dat 1mm per keer al heeeeel erg veel is of heb ik het mis?
Hoe heb je nu gefreesd Ben?
1mm diep en dan op de volle breedte van de frees erin?

1mm lijkt mij om te beginnen iets te veel van het goeie voor je machine.
Doe eens 0,4mm om te beginnen. En bij voorkeur met een ongecoat VHM freesje.

benkr
Donateur
Berichten: 2585
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr » 09 aug 2018 18:48

Ja, ik had nu steeds 1 mm dieper ingegeven, zo ongeveer 250 mm/min surface speed en ongeveer 1 m/min voeding. En een overlap van 0,5 mm, dus bijna de volle breedte van de frees gaat die ene milimeter in.
Dat is dus te diep? Dan verklaart dat misschien waarom de frees na een tijdje stopt, misschien gaat de VFD daarom in overload en geeft die dat op een rare manier aan.
Misschien is een temperatuurfout wel dezelfde melding als een kortsluiting in de motor (ja, na zo'n fout staat de motor best wel even stil zonder dat de spanning er af gaat, behalve een totale uitschakeling van alles (dus computer en besturing) heb ik de VFD nergens in een veiligheidsloop opgenomen. Misschien is dit wel de aanwijzing om ook de VFD bij een druk op de nood-uit te stoppen.

IK ga nu deze frees gebruiken (ook die heb ik liggen)

Gallerij Link

Als ik de datasheet goed lees dan mag ik deze waarden gebruiken: speed 9500 rpm, surface speed 2730 mm/min.

Als ik het goed begrijp dan kom ik tot de volgende instelling voor de frees:


Gallerij Link

Maar wat voor soort frees is dit nu HSS of VHM?
En moet ik mee of tegenlopend frezen dus climb of conventional?

Help help help

Plaats reactie