Snijsnelheid

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 2585
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr » 09 aug 2018 18:51

willy wonka schreef:
09 aug 2018 17:58
benkr schreef:
09 aug 2018 13:25
willy wonka schreef:
04 aug 2018 19:16
Wat voor een frees heb je?
HSS of VHM?
Ongecoat hopelijk?
Op de foto ziet het eruit als TiN coating.

Even los van de gebruikte tooling
Ik zou met een helix op volle diepte het materiaal ingaan en dan met een adaptive toolpath de boel uitruimen.
Lijkt er nu op alsof je op de volle breedte erin gaat?
Dit wil ik nu gaan doen ik denk met een 10 mm frees, hoeveel kan ik er per pass afhalen? ik denk dat 1mm per keer al heeeeel erg veel is of heb ik het mis?
Hoe heb je nu gefreesd Ben?
1mm diep en dan op de volle breedte van de frees erin?

1mm lijkt mij om te beginnen iets te veel van het goeie voor je machine.
Doe eens 0,4mm om te beginnen. En bij voorkeur met een ongecoat VHM freesje.
Met de frees die ik hiervoor heb aangehaald, hoe vind ik dan die 0,4 mm, of met andere woorden hoe zie ik dat die 1mm te veel van het goede is.

willy wonka
Berichten: 653
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Snijsnelheid

Bericht door willy wonka » 09 aug 2018 19:22

Welk cam pakket gebruik je? Fusion?

Je frees instellingen zullen wel kloppen zo even snel gekeken.
Maar je freesmachine gaat dat niet leuk vinden.

Je cutting feedrate sowieso terug schroeven!
Begin langzaam. Voer het dan langzaam op.
Heb je iets van een feed override?
Doe maar om te beginnen iets van 400mm/min, en voer het dan langzaam op.

Ramp feedrate ook terug schroeven

Altijd climb milling gebruiken

Adaptive toolpath gebruiken
https://www.youtube.com/watch?v=9fSTW8TG5WA
Je kan de stepover instellen. Begin met iets van 0,3mm stepover.
En dan de volle diepte.

Als het goed is ga je met een helix het materiaal in (hier hebben je ramp instellingen invloed op).
En dan ga je aardappeltjes schillen. 0,3mm stepover, en op de volle diepte (10 of 15mm was het?).
Kijk eens wat het doet en dan langzaam de feedrate opvoeren.
Koeling erop!

En dat freesje van je is prima. Is VHM

Nog een video (wat ik zo even snel kon vinden).
Volle diepte, kleine stepover. Zoek maar eens op HSM / Adaptive toolpaths
https://www.youtube.com/watch?v=dG3jCYBq26U

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door hugo stoutjesdijk » 09 aug 2018 19:39

HM of HSS, als je toevallig nog een andere frees hebt die ook 10 mm is, maar een duidelijk ander gewicht, de zware is HM, meestal ook iets grijzer van kleur.
AES_3100_UF10-Taegu Tec Taegu Tec - AES3100UF10 - Alu-Mill 10mm Carbide 3 Flute 45ø Helix Slot Drill
is dus een VHM frees met 3 snijkanten.
En Ben, pak gewoon weer eens je kladblok en een rekenmachine en vergeet al die over de top tabelletjes.
Je hebt 2 feiten, dat is een frees van HM en Aluminium, daar komt een snijsnelheid uit in m/min. (die eigenlijk niet eens heel belangrijk is)
Met de gekozen snijsnelheid reken je het toerental uit. Dus 300 m/min / omtrek van de frees (dat is pi x D weet je nog) dus 300/0.00314=9549 toeren per minuut (die D moet in meters!)
En als jij op 8000 wilt gaan zitten ook goed.
Maar het belangrijkste, de spaan moet niet te dik worden, en je hebt 3 tandjes die 8000 x per minuut voorbij komen, zijn dus 24000 snijbewegingen per minuut, en als je dan denk kom we doen 0.02 per tand geeft dat dus 24000 x 0.02 = 480 mm/min voeding.
Dus wat Willy roept zou ik ook mee beginnen.
Probeer eerst met een helix te zakken in vol materiaal, en dan alleen nog de zijkant van de frees het werk te laten doen.

Zelfde verhaal, andere uitleg. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

benkr
Donateur
Berichten: 2585
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr » 09 aug 2018 19:59

Goed, snap ik denk ik.
Maar..... nog een keer deze dan : Met de frees die ik hiervoor heb aangehaald, hoe vind ik dan die 0,4 mm, of met andere woorden hoe zie ik dat die 1mm te veel van het goede is.
Dit snap ik dus nog niet dus.

willy wonka
Berichten: 653
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Snijsnelheid

Bericht door willy wonka » 09 aug 2018 20:22

Je krijgt wel een gevoel om een gegeven moment van hoeveel stepover de machine leuk vindt. Als in...hoe stijf is de machine en vindt je spindel het nog leuk?

Je hebt toch een HF spindel? Toeren laten draaien en kleinere stepover.
En de feedrate opvoeren.

Je hebt de stijfheid en het vermogen niet om een stepover van 5mm te doen op volle diepte.
Dus....kleinere schillen met adaptive toolpaths en de feedrate omhoog gooien.
Dit idee dus: https://www.youtube.com/watch?v=3YzAl29Ag78
De datron is uiteraard een iets andere machine. Maar deze gaat ook niet met een 100% stepover door het materiaal. Kleine stepover en hoge feedrate.
Heeft nog wat andere voordelen zoals standtijd van je gereedschap.

Gewoon in Excel wat gegevens zetten.
Snijsnelheid, stepover, doc (depth of cut) en feedrate.
Begin met een kleine stepover (0,3 a 0,4mm) en lage feedrate.
Ga vervolgens de feedrate omhoog gooien, en laat de stepover ongewijzigd.
En proberen maar. Als je tegen de beperking van de machine loopt, dan merk je het wel.
Hierna kun je wat stoeien met de stepover.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door hugo stoutjesdijk » 09 aug 2018 21:17

Bij elke redelijke frees leverancier zit er ook een technologie tabel ergens in het boek / website.
https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... /202239-10
even zoeken naar 'infoblad' en je hebt diverse info.
https://www.hoffmann-group.com/pdf/139/ ... 202242.pdf
En dan staat de snijsnelheid onder de diverse materiaal soorten, en fz achter de diameter (fz is voeding per tand)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

benkr
Donateur
Berichten: 2585
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr » 09 aug 2018 23:01

Okee, de boodschap is duidelijk, proberen, proberen en nog meer proberen.
Snap ik helemaal, maar mijn probleem is dat het frezen zelf niet mijn hobby is, als ik dus wat wil maken wil ik dat zo snel mogelijk hebben en neem ik dus de tijd niet om ervaring op te doen. En dat gaat dus vanzelf fout.

Maar nu terug naar mijn probleem, zou het mogelijk zijn dat ik de spindelmotor heb overbelast (waardoor die intern te warm werd) en dus na een tijd er mee ophield?
Na de eerste keer fout te zijn gegaan heb ik de machine opnieuw opgestart en opnieuw begonnen met de freesklus, maar toen ging het al veel eerder fout.
Daarna kreeg ik meteen een foutmelding "kortsluiting in de motor" maar zowel de motor als de VFD mankeerden niets.
Ik vermoed nu dus dat die melding kortsluiting een veel meer omvattende foutmelding is, en overtemperatuur kan o.a. ontstaan door een sluiting in de motor dus helemaal onzin is het ook niet.

Ik ging er steeds 1 mm dieper in, met een frees van 10mm en telkens 9,5 mm verder, en dat zo'n half uur lang, de motor zelf was amper handwarm, maar of de VFD warm was heb ik echt geen idee van, daar kun je helemaal niet bij.
Dus was die 1 mm nu echt te veel gevraagd?
Daarom ga ik denk ook nog een keertje hetzelfde toolpad maken met maar 0,3 en 0,5 mm dieper per pass.

En ik ga ook nog eens zoeken naar hoe ik een toolpad maak wat, zoals Ballegooijen aangeeft, alleen maar een sleuf maakt van iets meer dan de freesdikte breed. Als dat gaat werken scheelt dat wel heeeeeel veel materiaal omtoveren in spaantjes.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2220
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door Ballegooijen » 10 aug 2018 07:18

Ben, ik zag ook nog ergens een Plunge feedrate van 2700 mm/min. Dat vindt ik wel erg hoog. Staat bij mij meestal op 230
Kun je verder eens laten zien wat je wil gaan maken en wat er uitgefreesd moet worden?
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door hugo stoutjesdijk » 10 aug 2018 09:41

Ben, zou het niet zo kunnen zijn dat de parameters van die VFD eigenlijk nog niet helemaal goed staan ?
Of toch een wakkelkontact in een van de fases, misschien zelfs in de motor zelf, ik heb begrepen dat die connector aan de motor ook niet uitblinkt in betrouwbaarheid.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7768
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Snijsnelheid

Bericht door DaBit » 10 aug 2018 09:57

benkr schreef:
09 aug 2018 23:01
Okee, de boodschap is duidelijk, proberen, proberen en nog meer proberen.
Nee, valt wel mee. Deze app geeft je echt wel een redelijk vertrekpunt als je de spindelsnelheid en voeding op 50-60% zet: https://fswizard.com/#
Kwa snedediepte en -breedte is het wel even gokken. Maar voor contour- en uitkamerwerk waarbij de frees zijn spanen kwijt kan is 2xD diep en 0,1xD breed waarbij D de diameter van je frees is ook best een aardig startpunt voor jouw machines. Zet je in bovenstaande tool dan de 'Chip thinning' en 'HSM' vinkjes aan dan word er gecompenseerd voor de lage radiale afname. Je ziet het toerental en voeding als een raket de lucht in schieten, maar zoals Arie ooit zei: 'frezen zijn net babies, als je ze niet te vreten geeft gaan ze janken'. Neem je te weinig af of heb je de snijsnelheid veel en veel te laag dan trekt de verdeling warmte in spanen<->warmte in frees krom, en je wil de warmte in de spanen omdat je niet wil dat het alu vastsmelt aan je snijkant.

Hou je verder nog over:
- Nooit puur verticaal het materiaal in zakken, tenzij je echt niet anders kan. Een frees is nou eenmaal geen boor, en een HF spindel levert amper koppel. Dus altijd een helix of een ramp gebruiken. Moet je toch recht het materiaal in, dan heel rustig. 50-100mm/min ofzo. En in dat geval kun je ook beter dunne laagjes frezen zodat die frees nooit heel diep hoeft te zakken.
- Frees zo kort mogelijk inspannen. Dat is veel belangrijker dan het lijkt. Dat dunne staafje ijzer is het minst stijve deel van de machine en die stijfheid vs afstand gaat omlaag met een derde macht.
- Minimaal iets van perslucht gebruiken om de spanen weg te werken en de temperatuur op de snijkanten acceptabel te houden. Wat je al een keer gefreesd hebt hoef je niet nog een keer te vermalen. Kun je geen perslucht/mist gebruiken, dan verzuip de boel maar gewoon in de petroleum/WD40/whatever en gebruik een kwast om de spanen weg te vegen.

Zolang je geen maximale productie hoeft te draaien is het allemaal zo lastig nog niet.
En volgens mij hebben we allemaal in het begin van onze freescarriere frezen omgetoverd tot aluminiumlollies.
Ik ging er steeds 1 mm dieper in, met een frees van 10mm en telkens 9,5 mm verder, en dat zo'n half uur lang, de motor zelf was amper handwarm, maar of de VFD warm was heb ik echt geen idee van, daar kun je helemaal niet bij.
Dus was die 1 mm nu echt te veel gevraagd?
Nee, lijkt me niet.

Kwa handwarm: de buitenkant van de motor was handwarm. Wat er lokaal binnenin gebeurt kwa hotspots weet je niet, en zonder water heb je nog een mooi isolerend luchtspleetje a-la spouwmuur/dubbelglas ook nog. Als je het ding toch zo nodig zonder waterstroom wil laten draaien, vul 'm dan in ieder geval wel met vloeistof, dan heb je nog enig thermisch pad naar de buitenwereld.

En een VFD die klaagt over kortsluiting heeft vaak wel gelijk; meestal komt die melding van het circuit dat desaturatie van de IGBT's meet.
Jij bent slim genoeg om een spoelkerntje om de ader te frummelen, paar windingen erop, ballastweerstand, en richting scoop met liefst alle 3 tegelijk. Ik heb eventueel wel een 4-kanaals scoop te leen voor je als je wil.
Nauwkeurig stroom meten is wat anders, maar dat maakt wel duidelijk of er rare dingen gebeuren op 1 fase.

De parameters even allemaal nalopen kan ook geen kwaad. Misschien klopt je V/f curve niet en is de magnetiseringsstroom veel te hoog. Begin eens met de 'low torque' instellingen uit de huanyang manual.

flex
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Snijsnelheid

Bericht door flex » 10 aug 2018 11:06

Dit topic is wel iets waar ik ook moeite mee heb. ik weet nog steeds niet de terminologie en correlatie goed helder te krijgen...
En daarmee ook het instellen/invoeren van de juiste gegevens bij de frees in de library (Inventor HSM (zelfde lib opzet als Fusion ook gebruikt)).
Ook omdat de verschillende leveranciers nog wel een verschillende termen gebruiken.

-de snijsnelheid (= per tand?) is de omtrek snelheid van de frees? En is afhankelijk van de materialen (frees/object). En hier zijn tabellen met 'uitgangs snelheden' voor te vinden en worden ook nog wel eens bij de frees vermeld.
-met de snijsnelheid, diameter en tanden tal(?) kom je dan op de spindel toeren.
-stepover is de verplaatsing per tand per omwenteling?
-voedingssnelheid is het toerental*tanden*stepover?
-aanzet (snede breedte): hoeveel van de diameter je in het materiaal laat lopen, en dus welke laagdikte je verwijdert?
-snijhoogte/diepte (snede diepte): hoeveel van de frees spiraal je in het materiaal hebt?
-De combinatie van aanzet en snijhoogte wordt uiteindelijk ook bepaald door het spindel vermogen? en de degelijkheid van de machine.
-feedrate? is de snijsnelheid?

Climbmilling is tegenlopen freezen? spindel draait met de klok mee, dus bij een buiten contour loop je tegen de klok om je object? Je snijd vanaf je 'eindmaat' naar de buitenkant van het object. Tegenovergesteld van hoe je met een mesje een potlood 'slijpt', daar begin je vanaf de buiten maat naar de eindmaat te snijden.

Heb ik dit zo goed? Of anders ff het lijstje overnemen met de correcties er in aub..

benkr
Donateur
Berichten: 2585
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door benkr » 10 aug 2018 12:16

Kennelijk ben ik dus niet de enige die hier geen bal van snapt.

Zou het niet mogelijk zijn om hier op de komende CNC Zone dag een lezing door een van de GURU's op dit gebied aan te wijden?

Ik meld me al vast bij voorbaat aan dan.

TimFaber145
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 aug 2017 15:14
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door TimFaber145 » 10 aug 2018 12:21

Misschien schept dit wat verduidelijking omtrend wat snijsnelheid precies is
https://youtu.be/gTnkNHB7dss

Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Snijsnelheid

Bericht door EBos » 10 aug 2018 14:12

flex schreef:
10 aug 2018 11:06
Dit topic is wel iets waar ik ook moeite mee heb. ik weet nog steeds niet de terminologie en correlatie goed helder te krijgen...
Zal eens per stuk beantwoorden ;-)
-de snijsnelheid (= per tand?) is de omtrek snelheid van de frees? En is afhankelijk van de materialen (frees/object). En hier zijn tabellen met 'uitgangs snelheden' voor te vinden en worden ook nog wel eens bij de frees vermeld.
Snijsnelhied is niet de voeding per tand. Snijsnelheid is wat de frees aflegt tijdens het draaien. Dus wel omtreksnelheid in Meters/per minuut wat de frees aflegt.
Een frees van bijvoorbeeld een diameter van 20mm draaid veel langzaamer dan een frees van 5mm als ze beiden de zelfde snijsnelheid hebben.

-met de snijsnelheid, diameter en tanden tal(?) kom je dan op de spindel toeren.
Spindel toerental reken je als volgt uit.

n=toerental
V=snijsnelheid in Meters per minuut
d=diameter frees OF werkstuk (toepassing is ook voor draaien.)

[*]n=Vx1000
πxD

factor 1000 is om dat snijsnelheid in meters is, maar jou frees is in milimeters. Ja, je kan het ook om draaien, maar dat rekend niet prettig.
-stepover is de verplaatsing per tand per omwenteling?
Nee, niet per tand!!
Stepover, of in het nederlands aanzet. Dit is wat de frees per keer weg haalt, in meeste gevallen en zei kant van de frees.
Cam Programma waar ik mee werk gebruikt persentage. Voorbeeld. 10% van de frees. bij 10mm is dat 1mm. Klinkt veel, maar met trochiodaal frezen (adeptive cleaning / waveform) gaat dit heel mooi.
5% is ook prima. Begin laag, per machine is het afhankelijk wat die lekker vind ivb met stabiliteit en vermogen die je hebt.

Afbeelding
-voedingssnelheid is het toerental*tanden*stepover?
Voeding:
Of te wel, de snelheid waar mee de frees (of dus tafel!) beweegt langs het werkstuk/materiaal.
Deze snelheid is in mm/minuut.

Dus, het uitrekenen hier van. Hier voor heb je waarde nodig. Ja, daar komt die...Voeding per tand.

Voeding per tand, wat de tand per omwenteling in het materiaal gaat.
Gegevens die je nodig hebt.

Toerental in omw/min
Aantal tanden van de frees
Voeding per tand in mm.

Volgorde maakt niet uit. Maar hou wel een standaard aan.
Voorbeeld:
0.025x3x9000=

675mm/minuut.

Afbeelding



-aanzet (snede breedte): hoeveel van de diameter je in het materiaal laat lopen, en dus welke laagdikte je verwijdert?
Zelfde vraag eerder hier boven.
-snijhoogte/diepte (snede diepte): hoeveel van de frees spiraal je in het materiaal hebt?
In meeste gevallen zet je de frees net zo diep als de diameter, soms 1.5x of zelfs 2x.
Hele kleine freesjes van ongeveer 1.5mm soms wel 0.5x de diameter.
Per fabrikant zit ook wel beetje verschil in.
-De combinatie van aanzet en snijhoogte wordt uiteindelijk ook bepaald door het spindel vermogen? en de degelijkheid van de machine.
-feedrate? is de snijsnelheid?
Vragen worden beetje herhaald:
Maar, vermogen. Dit is wat je echt moet proberen. Is helemaal afhankelijk van wat jou machine heeft en kan.

Om te beginnen de stepover laag te houden en je aan de waardes van de frees te houden. Verander je deze toch, heb je kan tot breuk, vastlopen, of sneller slijten van de frees (standtijd)
Climbmilling is tegenlopen freezen? spindel draait met de klok mee, dus bij een buiten contour loop je tegen de klok om je object? Je snijd vanaf je 'eindmaat' naar de buitenkant van het object. Tegenovergesteld van hoe je met een mesje een potlood 'slijpt', daar begin je vanaf de buiten maat naar de eindmaat te snijden.
Cnc, altijd mee lopend voor meeste metaal soorten.
Meelopend op een buiten contour beweegt de frees met de klok mee om het werkstuk.
Heb ik dit zo goed? Of anders ff het lijstje overnemen met de correcties er in aub..
Bij deze dus! :mrgreen:

Neem de tijd, ga filmpjes kijken. Neem dit tot je op.
Vergeet je belangrijkste niet, gebruik het in de praktijk! Doen en Doen en nog eens doen.

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586

Plaats reactie