plexiglas

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

muzzieterminater
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 mar 2009 14:33
Contacteer:

plexiglas

Bericht door muzzieterminater »

Geachte heren ,dames,

ik heb in al mijn nederigheid een vraag,

weet iemand misschien de toerental bij het frezen van plexiglas ?

Nu had ik nog een vraagje over de voeding,over een tijdje laat ik mijn \optimum 46 \bf ombouwen naar cnc,nu is mijn vraag ,ik doe de voedingh handmatig moet ik dan gewoon sneller draaien als de voeding hoger moet zijn,want ik krijg er wel een lame arm van,of doe ik iets verkeerd ?


dank aan ieder !

mvg danny
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: plexiglas

Bericht door Mcgyver »

hoi danny.

Als eerste is een goede frees erg belangrijk..

Ik gebruik voor kunststof en ook voor perspex een 1 snijder va vol hardmetaal (met een zeer glad gepolijst oppervlak)
Belangrijk is dat het gereedschaf erg scherp is en dat de spanen goed afgevoerd kunnen worden..
Anders word het spul te warm en gaan de spanen smelten wat ten gevolge heeft dat het oppervlak lelijk word en er kans op haarscheuren ontstaan.

Het toerental op de BF zou ik gewoon voluit zetten das iets van 3000 toeren...

Afhankelijk van de diameter frees , de diepte dat je freest etc kan je dan ongeveer tussen de 200 en 500mm/min frezen...

In jouw geval als je met de hand freest en je wilt een hogere voedinssnelheid dan zul je dus sneller moeten draaien aan de zwengel..

ALs je met de hand freest zou ik eerst grofweg het overtollige materiaal wegfrezen.. dit kan met grote snede dieptes ( ik frees vaak voor met meer dan 2x de diameter) je kan dan lekker langzaam draaien aan de zwengel .

Het laatste spaantje doe ik meestal ook niet te snel... als je met een automatische voeding werkt (om met cnc)krijg je het mooiste oppervlak en het oppervlak ziet er dan lekker gelijkmatig uit.
Met de bovengenoemde frezen frees ik altijd droog (met een beetje perslucht) de oppervlakken praktisch glashelder..

Voor nafrezen zet ik meestal een spaantje van 0,2mm voor. niet kleiner want dan verspaan je haast niks... en dan word het oppervlak ook minder mooi.. de frees moet wel iets te kauwen hebben..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
muzzieterminater
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 mar 2009 14:33
Contacteer:

Re: plexiglas

Bericht door muzzieterminater »

thanks alwetende mcgiver,

ik ga eerst de 2 snijdende vingerfrees gebruiken de grootste diameter,dit is denk ik gemakkelijk om de spanen af te voeren.

mvg danny
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: plexiglas

Bericht door Mcgyver »

Nou alleswetend... :oops: :shock: meer door schade en schande een tikkie wijs geworden...

En het bewerken van kunststof is mn werk.. dus ben in de jaren wel wat wijzer geworden op dat gebied.. :mrgreen:


Mocht je nou opeens met een frees 30 aan de slag gaan dan zou ik wel even het toerental lager zetten...
met freesjes tot een milimeter of 12 kan het toerental gewoon voluit...
Als je een gewoon hss freesje gebruikt dan moet de frees echt nieuw zijn of alllen een enkele keer voor kunststof zijn gebruikt... want dit zie je anders gelijk terug in het freesbeeld... ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
muzzieterminater
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 mar 2009 14:33
Contacteer:

Re: plexiglas

Bericht door muzzieterminater »

mcgiver ,

mijn machine is splinternieuw heb nooit erop gewerkt dus de freesjes zijn nieuw,

ik heb hem nu op de grond staan op trillings dempers,beetje rottig werken maarja.

ik heb wel een machine voet maar die past niet in mijn freesruimte verticaal kwam 25 cm te kort(verkeerd gemeten lol)

ok dus als ik de grote frees gebruik dan laat ik hem zeg maar op 2500 draaien

2 snijder.

ik had ook te veel olie gezet toen ik hem op volle toeren ging draaien kwam er olie uit,als het goed is dan is toch de luchtbel boven de streep de indicatie.


nooit met een freesmachine gewerkt moet het allemaal van het internet hebben.

mcgiver deze vraag is al vaker gesteld ik doe hem weer over in de hoop..
is er nergens een tabel met frees mm daarnaast toerental en voeding.waarom in godsnaam steeds uitrekenen.


mvg danny

waarom streeds uitrekenen in godsnaam.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: plexiglas

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dus. als ik het even snel uitreken.. freesje 12 mm op 300 toeren, dan zit ik op ongeveer 110m/min..

dan is het toerental voor een frees van 30 mm 1200 toeren ongeveer.

Rekenen, mijn beste, hoort bij het vak van Frezer ( ook als het als hobby beoefend zul je af en toe moeten rekenen..

Vuistregels en ezelsbruggetjes maken het wel een stuk makkelijker..
Voor het "aan de machine" berekenen van het toerental gebruik ik het volgende ezelsbruggetje:

Stel:
Freesdiameter = 31.4
Snijsnelheid = 200
dan is toerental 2000
is freesdiameter 10, dan is het toerenal ongeveer 3 keer zo hoog, dus rond de 6000, immers 10 =ongevere 1/3 van 31.4

Waar komt die 31.4 vandaan?.. Simpel!.. 31.4 is (bij benadering) 10π
voor het gemak reken ik ook wel met 32 of 30, net wat het lekkerste uitkomt..
voor een freesje van 8 reken ik met 32 (4 X), voor freesje 5 of 6 reken ik met 30 ( 6 of 5X )

dus met een snijsnelheid van 110m/min:
frees 12?.
2½X12 =30, dus 110m bij frees 30 = 1100 toeren, X 2.5= 2650

Ik ga me nog wel een keer bezighouden met een rekenlineaaltje om die gegevens te berekenen, ik had er op mijn werk ook ééntje, speciaal voor freesinstellingen, en dat is veel sneller dan 't op de casio inkloppen..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: plexiglas

Bericht door audiomanics »

muzzieterminater schreef:waarom steeds uitrekenen in godsnaam.
Misschien is een klein tabelletje naast je machine een oplossing: Gemiddeld zul je niet veel meer dan zo'n zes verschillende materialen bewerken in de hobby en het aantal diameters freesjes dat je ter beschikking hebt zal ook niet in de tientallen lopen.. even snel uitlezen... messing, tooldiameter 3,16 mm ... effe kijken.. 12000 toeren.. 250mm/min.. ok klaar (deze waarden zijn trouwens uit de duim gezogen)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: plexiglas

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb vannacht een rekenliniaaltje uitgeknobbeld.

de snijsnelheid zet je met de schuif boven het merkteken op de onderste schaal, op de bovenste schaal lees je dan bij je freesdiameter het toerental af.

andersom kan ook, je zet de schuif met het toerental onder de freesdiameter, en bij het merkteken lees je de snijsnelheid af.

bereik van het liniaaltje is:
Snijsnelheid 10-1000m/min
Toerental 100-35000 omw/min
Diameter 1-20 mm
Formaat 135x60 mm ( past in het borstzakje van je stofjas )

ik heb alleen nog maar een kartonnen prototypje, als er belangstelling voor is, wil ik er wel een stapeltje gieten van kunststof..
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: plexiglas

Bericht door Ferry »

Arie Kabaalstra schreef:Ik heb vannacht een rekenliniaaltje uitgeknobbeld.

ik heb alleen nog maar een kartonnen prototypje, als er belangstelling voor is, wil ik er wel een stapeltje gieten van kunststof..
Lijkt mij in elk geval een donders handig hulpstukje, ik houd me bij deze aanbevolen.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: plexiglas

Bericht door Mcgyver »

doe mij er ook maar 1

:mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: plexiglas

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik maak er wel even een topicje voor, hoeven we deze niet te hijacken..
muzzieterminater
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 mar 2009 14:33
Contacteer:

Re: plexiglas

Bericht door muzzieterminater »

dank voor alles beste mensen !

maar mijn bf 46 gaat toch maar tot 3000 hoe moet ik dan met 10000 toeren draaien.

mvg danny
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: plexiglas

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. als je machine niet meer dan 3000 toeren loopt, dan liggen je snijsnelheden gewoon lager dan bij diegenen die een Kress-spindel op hun machine hebben, die gaan tot 33000 toeren..

met 3000 toeren zit je met een freesje van 2½ mm op 20m/min, en bij 16 mm op 150 m...
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: plexiglas

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Danny,

Wellicht is het een optie om eens een adapterplaat te frezen om een kress of een bovenfrees in te kunnen spannen?

Afbeelding

Een automatische voeding valt ook aan te bevelen. Zo iets als dit:

Afbeelding

Scheelt je een lamme arm. ;-)

Uiteraard kan je zoiets zelf maken met b.v. een fleischman gelijkstroom trafo en een 12V motortje oid.
Google ist dein freund...

Gr. KvG
Plaats reactie