kunststof

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: kunststof

Bericht door Jensorie »

Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: kunststof

Bericht door Mcgyver »

hoi muzzie..

Het buitelaar spul is allemaal wel van chinese kwaliteit... zeker de machines..

Ik ken de kwaliteit van optimum niet maar ik verwacht dat dit hetzelfde is..

Voor veiligheid moet je altijd jezelf aankijken... een fabrikant is niet verantwoordelijk voor jouw veiligheid...

De kotterkopjes en freeshouders zien er bij buitelaar best leuk uit... als je nou een bedrijf hebt en je gebruikt het spul heel veel dan zou ik wel kiezen voor prof kwaliteit... maar voor die enkele keer dat je wil kotteren zou ik ook kiezen voor het goedkopere....

Om een foto te uploaden ga naar de forum index, klik bovenaan op galerij en ga naar jouw persoonlijke album.
Upload een foto die an de eisen voldoet..

Ga terug naar je album en klik op de foto zodat deze uitvergroot.

Met je rechtermuis knop op de foto en kies eigenschappen..

Kopieer het url wat je zie en reageer in je topic..

klik op IMG en plak het url tussen de [img]en%20de[/img]


en voila je foto is gepost
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kunststof

Bericht door Arie Kabaalstra »

muzzieterminater schreef:wowwwwwwww prachtig mcgiver julie zijn de engelen van cnc draaien.

arie kabaalstra ik wil die wel bij buitelaar kopen maar weet je zeker dat ze het zelfde goede kwaliteit hebben als optimum,in de gebruiksplan/ aanwijzing van optimum adviseren zij altijd spullen van optimum te kopen,nou weet ik ook wel dat het economische voor hun goed is hun eigen spullen aan te prijzen,maar als er iets gebeurd met mij veiligheid of machine dan sta ik juridische sterk(ben jurist)

maar afgezien van het juridische weet jij zeker kabaalstra dat die kotterkopjes waar ik dan 130 op bespaar de zelfde kwaliteit hebben als die van optimum.

dan schaf ik ze wel aan hoor voor minder hoor!

mvg PS ik probeerde een foto op te loaden maar het lukt niet
als een Optimum kotterkop BETER is dan een Buitelaar kotterkop, wil dat niet expliciet zeggen dat een Buitelaar kotterkopje ROMMEL is..

Ik heb er zelf niet mee gewerkt, en ehh.. Buitelaar alleen chinese zooi?.. waar denk je dat Optimum zijn spullen laat maken?.. de draaibankframes bijvoorbeeld, die komen gewoon uit Azie, ik zeg niet dat het China is, maar ik heb zelf een "Contimac 8" Draaibank gehad( uit Taiwan) .. netzogoed een EMCO 8 Kloon als de Optimum draaibank waar ik nu op mijn werk regelmatig achter sta..

er zitten daar in Azie een paar grote machinefabrieken, die maken allerhande machines en gereedschappen, je kunt ze kopen onder hun eigen naam "Stokkiefoetsie Mechanical Tool MFG.CO Ltd" of je betaalt een paar kralen meer, en ze spetteren er een kleur naar keuze op, en jouw naam op het stikkertje..

geef me een budget, en over een maandje begin ik een winkeltje Met Originele "KMT" Draai en Freesbanken.. ( Kabaalstra Machine Tools :lol: )

't Kotterkopje, ach.. eigenlijk kan er niet zo heel veel fout zijn aan een kotterkopje.. 't is een heel klein dwars-sleetje op een opname die je in je machine kan zetten, je klemt er een beiteltje in, en met een inbussleuteltje verstel je de beitel om de goede gat maat te bereiken.. ik denk dat er kwalitatief niet zo heel veel verschil in die van Buitelaar of Optimum zitten, nauwkeurigheid?.. dat hangt af van het schroefspindeltje, maar meten is weten.. als je twijfelt, dan kun je ook nog altijd een meetklok tegen je kotterkop zetten als je em verstelt..dat mag het probleem niet zijn..

De Zwaluwstaartgeleiding in zo'n kopje van 30 mm diameter is "Bijna te kort om onnauwkeurig te zijn.. "

't prijsverschil is een factor 2, 33, is een 2.33 keer zo dure kotterkop ook 2.33 keer zo goed?.. als dat al het geval is, hoe ga je dat in vredesnaam meten?..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: kunststof

Bericht door Mcgyver »

helemaal mee eens hoor arie..

Ik zei ook dat ik de kwaliteit niet ken van optimum..

Ik weet wel dat de kwaliteit van de machines bij buitelaar niet super zijn.. maar wel bruikbaar.
Aan een kotterkop kan weinig mis mee zijn... wellicht dat de optimum harder of slijtvaster zijn.. geen idee...

Ik heb zoals eerder vermeld nu een hbm frezen slijpertje.. als je van dichtbij kijkt is het allemaal wel grof afgewerkt maar voor mijn toepassingen zeer bruikbaar.
Ik heb in een andere branche slechte ervaringen met chineese apparatuur.... kopieren kunnen ze leuk maar de essentie vatten ze vaak niet..

Maar goed maakt niet uit...het wil niet zeggen dat alles bij buitelaar troep is..... ik koop er ook :mrgreen:


Het is maar net wat je van een product verwacht en hoelang je er mee wenst te doen bij een bepaalde hoeveelheid werkuren...

In mijn geval als ik dagenlang loop te slijpen kan ik beter een deckel so of iets dergelijks kopen maar voor die paar freesjes, boortjes of graveerstiftjes heb ik nu een zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer complete machine voor weinig centen... alle waarde naar zn geld..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
muzzieterminater
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 mar 2009 14:33
Contacteer:

Re: kunststof

Bericht door muzzieterminater »

hahah arie wat weet jij dat mooi te verwoorden in ieder geval genoeg voor mij ik koop gewoon bij buitelaar stukken goedkoper,




ok dus als ik het kottertje heb gekocht moet ik eerst alles voorboren,mijn vraag is dan hoeveel kan ik wel verspannen met die kotterjes om het af te werken 1 mm max per keer of wellicht 1 cm.

mvg muzzie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: kunststof

Bericht door Erik »

Aanvullende vraag; Je schrijft dat je bij de laatste bewerkingen het gat 0,01 kottert. Je moet dan het kotterkopje 0,005 verstellen. Wat is de truc om iets met die nauwkeurigheid te verstellen?
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: kunststof

Bericht door wstoof »

Hoi Muzzie.

Ik heb ook een kotterkopje bij buitelaar vandaan gehaald.
Enigste wat er aan mankeerde waren de stelschroeven... deze waren zo zacht als boter (waarschijnlijk te weinig melanine erin :-P).
Gewoon een kwestie van vervangen door een paar degelijke ... en hij voldoet prima voor hobby werkzaamheden.

groet, wouter
muzzieterminater
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 mar 2009 14:33
Contacteer:

Re: kunststof

Bericht door muzzieterminater »

erik is dat een vraag voor mij ?

wstoof als je dat kotterkopje snijklaar maakt heb je dan 2 snijkanten tegenover elkaar of 1

ik heb er geen verstand van maar ik neem aan dat hij met 2 mesjes tegelijk snijdt voor de balans,wstoof is het misschien mogelijk dat je een foto upload met een gebruiksklaar kotterkopje

mvg danny
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: kunststof

Bericht door wstoof »

Hoi Danny.

Je snijdt maar met 1 beitel, is idd niet zo stabiel.
Vandaar dat je zoiets ook doet met een laag toerental.
Ik heb helaas maar 1 foto kunnen maken, meer lieten de batterijen niet toe.
Morgen probeer ik een wat betere foto te maken...
1510

groet,wouter
muzzieterminater
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 mar 2009 14:33
Contacteer:

Re: kunststof

Bericht door muzzieterminater »

wowwwwwww wouter te gek,

dus met 1 beitel,dan kan ik in principe maar bijv 1 half cm of zo te gelijk wegdraaien van een voorgeboord gat of meer.

stel ik boor een gat die 4 cm dik moet worden hoe dik boor/frees ik voor ?

oh nog iets je kan dus in theorie met de gehele kotter induiken toch ?

mvg muzzie
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: kunststof

Bericht door wstoof »

Een halve cm is echt veels te veel.
Denk eerder aan 0,5 mm , meer dan dat is niet raadzaam.
Is natuurlijk wel weer afhankelijk van het materiaal wat je wilt bewerken.

Je kunt idd flink de diepte in met een kotterkop.

Weet niet wat je bedoelt met een gat van 4 cm dik ? .
Bedoel je mogelijk een gat met een diameter van 40 mm ?, of het boren van een ga in 40mm dik materiaal?.

groet, wouter
ps oh ja.... het is gebruikelijker om in mm eenheden te spreken ipv cm ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kunststof

Bericht door Arie Kabaalstra »

Erik schreef:Aanvullende vraag; Je schrijft dat je bij de laatste bewerkingen het gat 0,01 kottert. Je moet dan het kotterkopje 0,005 verstellen. Wat is de truc om iets met die nauwkeurigheid te verstellen?
terwijl ik schreef:Bij een kotterkop moet je eerst voorbewerken, boren, of een gat voorfrezen.

wat die kotterkop van Optimum betreft?... leuk prijsje, voor die prijs wil ik em ook wel leveren, haal ik em bij Buitelaar, en steek ik het prijsverschil in mijn zak... :).. hou ik er mooi €130,- aan over..

als je een gat voorbewerkt hebt, dan stel je de kotterkop ietsje groter in, en bewerk je het gat, dan meet je het gat na, en kun je naar je uiteindelijke maat toewerken.

op mijn werk had ik natuurlijk een "Dikke CNC bank", dus kon ik gaten voorfrezen, meestal op 1 mm, dan 2 keer met 0.4 mm "opkotteren", nog 1 keer meten, en dan op maat maken ( binnen 0.01 mm )
Dus als je't goed gelezen hebt, zie je dus dat ik 1 mm te klein boor/frees/zaag/vonk/bijt ( doorhalen wat niet van toepassing is ), om dan 2 keer 0.4 mm eruit te kotteren, dan blijft er nog iets van 0,2 mm staan, wat ik er dan in één keer uitkotterde ( de helft van de eerste 2 sneden ), dan was mijn werk doorgaans op ±0,01 mm.

de Kotterkop die ik daar had was deze:
Afbeelding
de achterste.. en de schaalverdeling had zoals de display al laat zien een schaalverdeling van 2µm, dus 2½ streepje is 5µm verplaatsing, hetgeen met een scherpe beitelplaat inderdaad resulteerde in 10µm diametertoename van een gat.. ( als "uitveren" niet meer hielp )

zelfs als je niet zo'n dure kotterkop hebt ( ik zag een prijs van $ 1500,- voorbij komen voor dit apparaatje, dan kun je met een meetklokje of een Poupitaster de verplaatsing van je "Slede" meten, Klemboutje een snuifje lossen, en de verstelling een tikje strakker zetten zal waarschijnlijk al resulteren in een verplaatsing van 5µm..
muzzieterminater
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 mar 2009 14:33
Contacteer:

Re: kunststof

Bericht door muzzieterminater »

arie of mcgiver,

als ik ga kotteren in kunststof op hoeveel toeren moet de machine dan,laten we zeggen 0,5 mm kotteren met een diameter van 20mm

thanks muzzie
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: kunststof

Bericht door Mcgyver »

ik zou niet te snel gaan. zeker in nylon niet.. ik denk dat 2000 toeren al aardig snel is...

Probeer het gewoon even.. kijk of je mooie spanen krigt..
Zorg dat je in elk geval ruim binnen je maat blijft... gewoon een kwestie van experimenteren..


als je smeltplekken krijgts is het in elk geval niet goed..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie