tappen in gietstaal

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
EdgE
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 jul 2008 11:04
Locatie: Utrecht
Contacteer:

tappen in gietstaal

Bericht door EdgE »

hoi allemaal,

ik ben bezig om m'n (chinese) HBM machine om te bouwen en ben wat aan het boren in gietstalen/gietijzer :?: delen.
dat is niet zo spannend, maar wil op een andere plek eigenlijk schroefdraad hebben.
maar als ik boor, dan komt er bijna korrelig matriaal uit en ziet er niet echt stevig uit zeg maar (erg bros).
is het uberhaubt mogelijk om in dit gietspul een sterk schroefdraad verbinding te maken of kan ik beter voor een alternatief gaan?

en kan ik dan gewoon snijolie gebruiken of is iets anders beter?

er zitten wel een paar tapgaten in, maar die zijn wellicht tijdens het gieten al gemaakt?
(oppervlakte structuur van de aanwezige tapgaten ziet er toch wat anders uit dan m'n boorgaten)

greetz.
Laatst gewijzigd door EdgE op 03 jan 2010 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: tappen in gietstaal

Bericht door Mcgyver »

Het is goed te doen om wat gaatjes te tappen in gietijzer..

Zoals je al zei er er zitten al gaten met schroefdraad in ... en deze zijn er niet ingemaakt tijdens het gieten...
Gietstaal is inderdaad wat brosser als gewoon staal maar leent zich alsnog goed voor schroefdraad bevestigingen....
Gewoon tijdens het boren wat snijolie gebruiken en tijdens het tappen ook..

Zorg dat je ook regelmatig de tap lost zodat de tap weer meer ruimte krijgt om te snijden... maar goed dat geld eigenlijk voor alle materialen...

Kan eigenlijk niet mis gaan
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 03 jan 2010 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: tappen in gietstaal

Bericht door rien1959 »

Dat is geen gietstaal maar gietijzer ! En dan van de allerbelabberdste kwaliteit. Machines zijn altijd van gietijzer en dat is zeer goed te boren en te tappen. Helaas is de kwaliteit van sommige chinese machines zo slecht dat er amper een schroefdraad in is te tappen. Kun je nagaan hoe sterk dat het frame is ..... Bij het tappen in gietijzer hoef je niet perse snijolie te gebruiken tenzij het een hardere soort is.

p.s Ik heb bij een van mijn vroegere werkgevers ooit in opdracht twee van die chinese machines omgebouwd, dus ik weet waar ik over praat :cry:
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: tappen in gietstaal

Bericht door Mcgyver »

je hebt gelijk rien.. was te snel met typen hahah.. heb het veranderd..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: tappen in gietstaal

Bericht door Niels »

In gietijzer is goed te tappen als de samenstelling homogeen is. Anders merk je het tijdens het boren al dat het niet overal even sterk is.
Soms heb je last van luchtbelletjes in het ijzer en daar is niet makkelijk een recht gat in te boren en tappen.

Ik heb voor mn werk in de laboratorium techniek verwarmingsplaten gebouwwd waarin ook getapt moest worden.
Hierin gingen te pootjes voor de plaat zelf en een ander gat ging de sensor in voor de temperatuur.

Ging ook niet altijd even lekker maar als het fout ging , dan ging de plaat retour fabriek en kreeg je een nieuwe.
Maar dat zal wel een afspraak en kwaliteitsverschil geweest zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tappen in gietstaal

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb ook al een aantal van deze machines omgebouwt.. gaten boren en tappen doe je bij voorkeur daar waar het materiaal dik is.. zo kun je veel gangen draad snijden..
eventueel kun je een Helicoil gebruiken. die zijn een "Maatje groter" getapt, en zijn doorgaans sterker dan het moedermateriaal.. tevens heb je door de grotere diameter meer oppervlak om je kracht over te brengen..

over het algemeen heb ik eigenlijk geen problemen met het boren en tappen van gaten in deze machines..

ik zorg er wel altijd voor dat mijn boren vlijmscherp en centrisch geslepen zijn, gelukkig ben ik een kei in boortjes slijpen..

een klein beetje snijolie, of een likje vet doet wonderen bij het tappen, al kan het ook droog door het hoge koolstofgehalte van gietijzer... ( eigenlijk heb ik nog nooit smering gebruikt bij het tappen in gietijzer.. )
Plaats reactie