Lager keuze

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Lager keuze

Bericht door mickomatsu »

Hallo forum vrienden
Ik zit met het volgende ik ben me aan het oriënteren voor de lagers van mijn kogelomloopspindels
Nu kan ik aan de vaste kant.
- een dubbel hoekcontactlager monteren die spatwaterdicht is.
- of twee enkele hoekcontactlagers die open zijn.
Wat is het beste ivm vuil en andere troep.

Voor de losse kant hetzelfde
- dubbelgroef kogellager open.
- 2 enkele groefkogellagers die dicht zijn.
Wat is het beste?

Mijn oog is gevallen op lagers van SKF of FAG

Hoor graag van jullie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lager keuze

Bericht door DaBit »

Mag ik ook kiezen voor 2 enkele hoekcontactlagers zodat je ze spelingsvrij kunt shimmen en 2 keerringetjes?

Waarom een dubbel lager aan de losse kant? Ik zou er of 2 hoekcontactlagers plaatsen en er een vast-vast constructie van maken (heb ik gedaan), of een enkel kogel/naaldlager.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Lager keuze

Bericht door mickomatsu »

DaBit schreef:Mag ik ook kiezen voor 2 enkele hoekcontactlagers zodat je ze spelingsvrij kunt shimmen en 2 keerringetjes?

Waarom een dubbel lager aan de losse kant? Ik zou er of 2 hoekcontactlagers plaatsen en er een vast-vast constructie van maken (heb ik gedaan), of een enkel kogel/naaldlager.
Dank voor je reactie
Twee enkele hoekcontactlagers met keerringen dat lijkt me wel wat mits het niet het grote inbouw wordt.

Dubbellager is denk wat steviger. Die constructie die je zegt ken ik helaas niet.
Er zijn geen hoekcontactlagers enkel te vinden die afgedicht zijn?
Kan ze zelf nergens vinden.

En maakt skf of fag nog verschil?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lager keuze

Bericht door DaBit »

mickomatsu schreef: Twee enkele hoekcontactlagers met keerringen dat lijkt me wel wat mits het niet het grote inbouw wordt.
Die keerringetjes moet je even kijken, maar die zijn meestal wel vrij dun te krijgen. Zeg een mm of 5.
Dubbellager is denk wat steviger. Die constructie die je zegt ken ik helaas niet.
Je kunt in principe je kogelomloop op 3 manieren lageren:
- 1 kant vast, de andere kant niks
- 1 kant vast, de andere kant los/ondersteund met een kogel/naald/glijlagertje.
- 2 kanten vast, dus met 4 hoekcontactlagers.

Voordeel van de laatste is dat je 4x de stijfheid hebt (omdat de effectieve lengte halveert). Nadeel is dat die kogelomloop niet kan uitzetten of krimpen tov de constructie.

Bij mij is de constructie staal, evenals de kogelomloop, warm worden die dingen niet, dus ik heb ze aan beide kanten met hoekcontactlagers afgelagerd.
Er zijn geen hoekcontactlagers enkel te vinden die afgedicht zijn?
Kan ze zelf nergens vinden.
Ik ben geen lagerexpert, maar zelfs al zouden ze er wel zijn dan weet ik niet of ik ze wel wil. Die 72XX lagertjes zijn goed te verkrijgen en relatief betaalbaar en gewone enkellips keerringetjes hebben ze ook op elke hoek van de straat.
En maakt skf of fag nog verschil?
Geen idee. Lokale industrietoko verkoopt FAG en ik heb er nooit gedonder mee gehad. Ik vind die dus ook wel prima, maar dan spreek ik voor mezelf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lager keuze

Bericht door hainjedaf »

Voor de X- en Y-as van mijn BF25L heb ik bij de lagerboer gewoon
4x 7200 van FAG besteld.

Voor de Y-as moet ik sowiso een nieuw lagerblok maken om de tandriemaandrijving en stappenmotor te kunnen plaatsen en spannen.
Hier komt een O-opstelling. 2x 7200 is 18mm dik dus als ik er een 2-2,5mm tussenlegring voor fabriek, denk ik de beide lagers in een blok 20mm alu op te sluiten met stalen plaatjes. Met afstandsbussen en moeren op de kogelomloop trek ik de lagers dan strak.

Voor de X-as heb ik besloten om rechts het enkele groefkogellaer te behouden en links een O-opstelling te maken met
een soortgelijke constructie.

De losse lagering geeft dan de expansieruimte voor de kogelomloop in de X-as.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Lager keuze

Bericht door mickomatsu »

Heb even gekeken maar 2 enkele hoekcontactlagers met een keerring dat gaat niet passen.
mijn kogelomloop heeft maar een lengte van 22 mm voor de lagers.
Dus 2 x 9mm =18mm blijft er 4mm over voor een keerring dan mis ik nog de ruimte voor de afstandsbus.
Een lager 7200B 2RS van FAG kost al 50 euro :shock:
Dus dan toch maar voor de afgedichte dubbel hoekcontactlager gaan ivm vuil en andere rommel?
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Lager keuze

Bericht door H@ns »

DaBit schreef: ........Nadeel is dat die kogelomloop niet kan uitzetten of krimpen tov de constructie.

3355

Deze manier van opspannen van het "los" lager kom ik in de praktijk tegen.
De groene veren zetten de spindel op spanning.
Lagers kunnen schuiven in de behuizing en daarmee het uitzetten of krimpen tov de aluminium constructie opvangen.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Lager keuze

Bericht door veteq »

http://www.cnczone.com/forums/benchtop- ... stion.html

Lees het bovenstaande draadje eens, ik zou toch voor spelingsvrij gaan.

(Voor de liefhebber, hoewel helaas overleden, de gebruiker NC Cams uit het draadje heeft enorm veel lager kennis op cnczone gepost, zoek maar eens in zijn draadjes)
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Lager keuze

Bericht door mickomatsu »

veteq schreef:http://www.cnczone.com/forums/benchtop- ... stion.html

Lees het bovenstaande draadje eens, ik zou toch voor spelingsvrij gaan.

(Voor de liefhebber, hoewel helaas overleden, de gebruiker NC Cams uit het draadje heeft enorm veel lager kennis op cnczone gepost, zoek maar eens in zijn draadjes)
Is een leuk stukje.
Ik heb de lagers ook gevonden bij damencnc die levert ze ook dus ik ga voor de enkele hoekcontactlagers met afdichting. ;-)
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Lager keuze

Bericht door veteq »

Goede keus, voor de machine die je aan het bouwen bent alleen maar goede oplossingen, dan heb je uiteindelijk een topmachine.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lager keuze

Bericht door hainjedaf »

Dat vermoeden van de 2-rijige hoekcontactlagers had ik al. Hoe moet je die dingen preloaden?
Dan zouden ze dus met 'gepast geweld' in elkaar gezet moeten zijn???

ik vraag mij alleen af, waarom er zo'n lange afstandsbus tussen 2 lagers moet?
ik dacht zelf aan 2x 7200 TVB --> 2 x 9mm = 18mm. Ring van 2,1mm er tussen
en dan de binnenringen met een moer op de spindel strak trekken...

of is dat een absurde gedachte?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Lager keuze

Bericht door veteq »

Bedoel je dat je dan de voorspanning bepaald naar mate je de moer aan zal draaien.

Denk dat beter een hele dunne shim kan gebruiken en dan de moer echt muurvast kan draaien, is wel ff uitzoeken he dun die shim moet worden, maar dat kan je proberen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lager keuze

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef:Dat vermoeden van de 2-rijige hoekcontactlagers had ik al. Hoe moet je die dingen preloaden?
Dan zouden ze dus met 'gepast geweld' in elkaar gezet moeten zijn???
lagers monteren ze eerst zonder kooi, alle kogels aan 1 kant. Als alles er in zit en je monteert de kooi, dan zit de boel op z'n plek.
ik vraag mij alleen af, waarom er zo'n lange afstandsbus tussen 2 lagers moet?
ik dacht zelf aan 2x 7200 TVB --> 2 x 9mm = 18mm. Ring van 2,1mm er tussen
en dan de binnenringen met een moer op de spindel strak trekken...

of is dat een absurde gedachte?
Nee hoor prima gedachte, ik geloof alleen niet aan voorspanning door de moer. Die zit niet vlak aan.
Ik zou eerst eens kijken hoeveel 'ruimte' je hebt als je de boel koud tegen elkaar trekt. Je kunt natuurlijk geluk hebben met die productie tolerantie.
En anders 2 vulringen ( tussen de buitenring en tussen de binnenring), die met gering dikte verschil, dat kun je vast tegen elkaar trekken.
Er schijnen van die afpelringen te bestaan, heb ze alleen nooit in m'n handen gehad, dan kun je een paar honderste voorspannen, het zal nooit veel meer zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie