Gebruik van enkele wagen's op Y-as?
Moderator: Moderators
Gebruik van enkele wagen's op Y-as?
Ik ben momenteel bezig met mijn eerste cnc "portaal" frees project.
De hele materie is voor mij totaal nieuw.
Is het mogelijk om ipv dubbele wagens op de geleidingen enkele wagens te gebruiken?
Dus 2 parallelen geleiders (size 25 thk) met op elke geleider 1 wagen van 10cm breed (model HSR 25HB)
Hierop wil ik mijn Z as monteren...
ik zie dat de Ma torsie als 0.529 kN-m word aangegeven bij gebruik van 1 enkele wagen (2.74 kN-m bij dubbel)
Uit de gegeven zie ik dat dubbele wagens 5x sterker is echter hoe vertaald dit zich in te praktijk?
Bij gebruik van dubbele wagens ben ik 200mm zijdelingse beweging kwijt ipv 100mm.
Kom ik hiermee weg of moet ik toch echt 4 wagens gaan gebruiken?
Ruwe gegevens van de frees.
840mm geleiding Y
900mm geleiding X (80x160 profielen)
250mm geleiding Z
(plan is om er een 1,2kw 80mm chinees op te zetten)
De hele materie is voor mij totaal nieuw.
Is het mogelijk om ipv dubbele wagens op de geleidingen enkele wagens te gebruiken?
Dus 2 parallelen geleiders (size 25 thk) met op elke geleider 1 wagen van 10cm breed (model HSR 25HB)
Hierop wil ik mijn Z as monteren...
ik zie dat de Ma torsie als 0.529 kN-m word aangegeven bij gebruik van 1 enkele wagen (2.74 kN-m bij dubbel)
Uit de gegeven zie ik dat dubbele wagens 5x sterker is echter hoe vertaald dit zich in te praktijk?
Bij gebruik van dubbele wagens ben ik 200mm zijdelingse beweging kwijt ipv 100mm.
Kom ik hiermee weg of moet ik toch echt 4 wagens gaan gebruiken?
Ruwe gegevens van de frees.
840mm geleiding Y
900mm geleiding X (80x160 profielen)
250mm geleiding Z
(plan is om er een 1,2kw 80mm chinees op te zetten)
Laatst gewijzigd door avhamond op 12 jan 2015 17:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!
Re: Gebruik van enkele wagen's op Y-as?
niemand die mij kan helpen met deze vragen?
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!
Re: Gebruik van enkele wagen's op Y-as?
Als je, zoals bij de machine van Clements http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=10060de de geleiding van de y-as nog wat verder doortrekt zou je toch niet teveel mogen verliezen denk ik op de totale breedte.
Re: Gebruik van enkele wagen's op Y-as?
Hangt er vanaf hoe de rest van je constructie in elkaar zit.
Als die stijf genoeg is om de extra stijfheid van 2 wagens te gebruiken dan zou ik persoonlijk die 100mm bereik er graag voor opgeven. Maar is die constructie licht uitgevoerd en niet bijzonder stijf (bijv. een 80x120 aluprofiel als brug), dan doet 1 wagentje ook de truuk wel.
Als die stijf genoeg is om de extra stijfheid van 2 wagens te gebruiken dan zou ik persoonlijk die 100mm bereik er graag voor opgeven. Maar is die constructie licht uitgevoerd en niet bijzonder stijf (bijv. een 80x120 aluprofiel als brug), dan doet 1 wagentje ook de truuk wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Gebruik van enkele wagen's op Y-as?
Heren bedankt!
@Dabit,
Ik dacht dat 80x120 als brug wel stijf zou zijn, maar ik begrijp dat ik een denkfoutje maak :-)
Vermoedelijk kom ik idd uit op een 80x120 profiel die ik deels wil "inboxen" met 5mm Alu plaat.
Ik heb de beschikking over 4 wagen maar gebruik er liever 2 om bovengenoemde redenen.
Als ik het goed begrijp ga ik de extra stijfheid van de 4 wagens niet merken met een profielbrug, maar kan ik er vanuit gaan dat het niet schadelijk is voor de 2 karretjes? (er hangen 2 rexroth 25 (250mm) geleiders incl 4 karren, Rexroth 18mm kogelomloop en dan een freesspindel aan)
Mocht het een drama worden dan kan ik altijd de 2 karren bijplaatsen maar dan moet ik wel zeker weten dat ik de 2 bestaande karren niet omzeep geholpen hebt. :-)
@Dabit,
Ik dacht dat 80x120 als brug wel stijf zou zijn, maar ik begrijp dat ik een denkfoutje maak :-)
Vermoedelijk kom ik idd uit op een 80x120 profiel die ik deels wil "inboxen" met 5mm Alu plaat.
Ik heb de beschikking over 4 wagen maar gebruik er liever 2 om bovengenoemde redenen.
Als ik het goed begrijp ga ik de extra stijfheid van de 4 wagens niet merken met een profielbrug, maar kan ik er vanuit gaan dat het niet schadelijk is voor de 2 karretjes? (er hangen 2 rexroth 25 (250mm) geleiders incl 4 karren, Rexroth 18mm kogelomloop en dan een freesspindel aan)
Mocht het een drama worden dan kan ik altijd de 2 karren bijplaatsen maar dan moet ik wel zeker weten dat ik de 2 bestaande karren niet omzeep geholpen hebt. :-)
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!
Re: Gebruik van enkele wagen's op Y-as?
ahvamond: 1 wagen theoretisch 0.1 mm error (de betaalbare kwaliteit die damencnc levert onder meer).
Met 4 wagens op wat afstand van elkaar in theorie rond de 0.007 mm error.
Natuurlijk afwijkingen aan de rails niet meegerekend, laat staan als het niet goed gemonteerd is.
Die 0.007mm is prachtige theorie overigens. In praktijk is het natuurlijk zo dat meestal die wagentjes dicht bij elkaar gemonteerd worden. Dan is afwijking stuk groter dan 7 micrometer voor de laagste kwaliteit. Verder zijn die dingen niet van staal zover ik weet maar soort van plastic ofzo? Vering bij grote belasting, anyone?
Hoe dichterbij de wagentjes op elkaar zitten des te groter de error is natuurlijk. Is ook logisch natuurlijk.
Als je nauwkeurigheid wilt: goede precieze rechte rails zijn belangrijk en goed gemonteerd. Want de afwijking daarvan per 'voet' van 30CM is vaak behoorlijk.
Hiwin heeft verschillende klasses rails. De 'P' van precise is stuk beter (en duurder) en de 'UP' (ultraprecise) is nog stukken beter. Zul je in China moeten bestellen want gros van handelaren hier wil alleen de betaalbare kwaliteit leveren en niet de 'P' van precise. In jouw geval is dit alles mogelijk niet wat je zoekt.
Gewoon 4 karretjes op keurige afstand zetten IN EEN VIERKANT (DUS OP 2 RAILS) en het komt allemaal goed. Sterke stevige constructie is dan dus belangrijkste :)
Als je nauwkeurige machine wilt bouwen zou ik Hiwin klasse P pakken. Kom je wel snel richting 2000 euro voor 12 karretjes en paar meter rails in totaal.
Als je dat nauwkeurig weet te bouwen dan is je afwijking op een meter afstand minder dan een paar micrometer.
Bij goedkope spindels is dit alles behoorlijke onzin natuurlijk. Dan zou ik eerder denken aan SBR20/SBS20/TBS20 als rails :)
Met 4 wagens op wat afstand van elkaar in theorie rond de 0.007 mm error.
Natuurlijk afwijkingen aan de rails niet meegerekend, laat staan als het niet goed gemonteerd is.
Die 0.007mm is prachtige theorie overigens. In praktijk is het natuurlijk zo dat meestal die wagentjes dicht bij elkaar gemonteerd worden. Dan is afwijking stuk groter dan 7 micrometer voor de laagste kwaliteit. Verder zijn die dingen niet van staal zover ik weet maar soort van plastic ofzo? Vering bij grote belasting, anyone?
Hoe dichterbij de wagentjes op elkaar zitten des te groter de error is natuurlijk. Is ook logisch natuurlijk.
Als je nauwkeurigheid wilt: goede precieze rechte rails zijn belangrijk en goed gemonteerd. Want de afwijking daarvan per 'voet' van 30CM is vaak behoorlijk.
Hiwin heeft verschillende klasses rails. De 'P' van precise is stuk beter (en duurder) en de 'UP' (ultraprecise) is nog stukken beter. Zul je in China moeten bestellen want gros van handelaren hier wil alleen de betaalbare kwaliteit leveren en niet de 'P' van precise. In jouw geval is dit alles mogelijk niet wat je zoekt.
Gewoon 4 karretjes op keurige afstand zetten IN EEN VIERKANT (DUS OP 2 RAILS) en het komt allemaal goed. Sterke stevige constructie is dan dus belangrijkste :)
Als je nauwkeurige machine wilt bouwen zou ik Hiwin klasse P pakken. Kom je wel snel richting 2000 euro voor 12 karretjes en paar meter rails in totaal.
Als je dat nauwkeurig weet te bouwen dan is je afwijking op een meter afstand minder dan een paar micrometer.
Bij goedkope spindels is dit alles behoorlijke onzin natuurlijk. Dan zou ik eerder denken aan SBR20/SBS20/TBS20 als rails :)
Re: Gebruik van enkele wagen's op Y-as?
Hangt er geheel vanaf wat je ermee wil gaan doen en hoe groot je bouwt. Voor een machine van beperkte grootte die voornamelijk zachter materiaal voor z'n kiezen krijgt kan het waarschijnlijk best. Voor 3 bij 2 meter werkbereik is het onvoldoende.avhamond schreef: @Dabit,
Ik dacht dat 80x120 als brug wel stijf zou zijn, maar ik begrijp dat ik een denkfoutje maak :-)
Vermoedelijk kom ik idd uit op een 80x120 profiel die ik deels wil "inboxen" met 5mm Alu plaat.
Het is al heel gauw zo dat de stijfheid van 1 zo'n karretje een heel stuk hoger is dan de stijfheid van je brug. En in dat geval bied 2 karretjes per as niet zoveel voordeel.
Maar wil iemand daar iets zinnigs over kunnen zeggen, dan moeten de dimensies bekend zijn.
Kwa belasting haaks op de rail mogen die karretjes vele kN's hebben; die karretjes vinden het nog niet erg als je de auto erop parkeert.maar kan ik er vanuit gaan dat het niet schadelijk is voor de 2 karretjes? (er hangen 2 rexroth 25 (250mm) geleiders incl 4 karren, Rexroth 18mm kogelomloop en dan een freesspindel aan)
Torsie is een ander verhaal, maar ook daar kom je niet snel in de problemen. Maak die brug een halve meter hoog vanaf de rail, duw er bovenaan met 250N (zeg 25kg als je dat makkelijker vind) tegenaan, en je hebt een 500Nm oftwel 0,5kNm aan koppel. Verdeeld over 2 karretjes...
Die 250N aan freeskracht ga je niet halen, je brug word geen halve meter hoog, en je duwt niet met al die kracht op het hoogste punt van de brug maar ergens middenin oid.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Gebruik van enkele wagen's op Y-as?
@Dabit, bedankt voor je reactie... het stelt mij enigszins gerust. Ik ga verder met tekenen zodat ik wat kan laten zien.
@Deepchess, ik waardeer de moeite die je steekt in het reageren, echter kan ik niet veel met je antwoord. Heb je de vraag gelezen? (of wellicht ben ik te onduidelijk).
@Deepchess, ik waardeer de moeite die je steekt in het reageren, echter kan ik niet veel met je antwoord. Heb je de vraag gelezen? (of wellicht ben ik te onduidelijk).
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!