lineaire geleiding, wat slijt er ?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

lineaire geleiding, wat slijt er ?

Bericht door keesfrees »

een lineaire geleiding, zo een met karretjes er om heen zeg maar, ik ken de algemene naam niet als die er al is
doorsnede vh profiel is een hoofdletter I of een garenklosje, nu ja, je snapt wel

stel dat zo'n geleiding veel heeft gedraaid en er zit speling in, wat is er dan ws versleten ?
de wagentjes of de rail ?

de reden van deze vraag ligt voor de hand, ik ga ws kijken bij een grote portaalfrees, best al oud maar "heavy metal"
hoe test ik dat ? magneetvoet en klokje denk ik zo, en dan flink duwen

nog iemand tips ?

het gaat me alleen om het frame en de geleidingen, en dan E-CNC er op, alhoewel ik die nog niet helemaal naar m'n zin heb, maar da's voor een ander onderwerp
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: lineaire geleiding, wat slijt er ?

Bericht door janplastiek »

kijk goed naar het loopvlak waar de kogels op rollen van die rails,
ik heb al een paar keer geleidingen en karren weggegeven, deze zijn meestal op de plaats waar de beweging van de karren altijd stopte het hardst gekwetst, eens met je nagel deze loopvlakken volgen geeft al een redelijke indicatie van de staat en volgens de klant die mij deze rails geeft blijven de karren goed tot de rails versleten zijn, omdat dan vuil in de rails mee in de karren kan komen
dit geldt enkel als de karren tenminste altijd op tijd gesmeerd zijn ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: lineaire geleiding, wat slijt er ?

Bericht door Linki »

stel dat zo'n geleiding veel heeft gedraaid en er zit speling in, wat is er dan ws versleten ?
de wagentjes of de rail ?
Een geleiding beoordelen door te meten of er speling is waar te nemen zegt niet zo veel over de staat waarin de geleiding zich bevindt.

Zowiezo moet de baan waarin de kogels lopen geen stukken missen, en er moeten geen deuken (kogelafdrukken) in zitten.

Maar ook een onberispelijk uiterlijk zegt nog niets over de te verwachten rest levensduur.

Dit komt omdat de banen en de kogels niet echt slijten, maar dat er vermoeiing van het materiaal optreed door de herhaaldelijk optredende belasting.

Hoever dit proces is gevorderd is optisch niet waar te nemen.

Hoelang een geleiding nog mee zal gaan is aan de hand van een visuele inspectie ook bijna niet te voorspellen.

Een levensduur berekening gaat er vaak van uit dat 90% de berekende levensduur haalt, maar er is ook een percentage dat vele malen de nominale levensduur haalt.
Het is dus meer kans berekening dan exacte wetenschap.

http://www.bingbearings.com/index.php?id=30


https://www.google.nl/search?q=ball+bea ... ng+fatigue
Plaats reactie