Waar op letten bij ebay lineaire geleidingen

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
koen smidt
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mar 2015 02:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Waar op letten bij ebay lineaire geleidingen

Bericht door koen smidt »

Hallo iedereen,

Snelle introductie: na al jaren met het idee in mijn hoofd rond te lopen, (en zeker na het lezen van alle mooie bouwverslagen op deze site!) wil ik eindelijk mijn eigen CNC frees bouwen. :P

Nu ben ik dus al een tijdje ebay in de gaten aan het houden om voor niet al te veel een paar lineaire geleidingen a la hiwin op de kop te tikken. Daar zie ik best veel leuk spul voorbij komen, maar nu is de vraag: waar zouden jullie op letten bij het kopen?

Ik heb al gelezen dat het vaak een goed idee is om de karretjes zelf een opknap beurt te geven; dus uit elkaar, alles reinigen en inspecteren, en weer in elkaar evt. met nieuwe kogeltjes.

Eerste vraag: zijn karretjes met voorspanning noodzakelijk? Zijn de karretjes van bijvoorbeeld NSK die niet zijn voorgespannen nog 'na te spannen' oid?

Verder had ik deze set op het oog:
http://www.ebay.nl/itm/201227844155?ssP ... 1423.l2649
maar in de omschrijving staat:
But when you move fast the block, it makes some noise.
And if you want really precision or no backlash one please don’t choice this item.
This item keeps no preload working condition, so it may have minor backlash.
Kan ik dit oplossen door alleen de karretjes te 'reviseren', of is dit gewoon een ongeschikte keus?
Wat betekend 'backlash' überhaupt in deze context? Bij spindels en askoppelingen enz snap ik wel wat omkeerspeling betekend, maar hier weet ik het niet helemaal. Bedoelen ze simpelweg speling?

Verder nog algemene tips, ervaringen?
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Waar op letten bij ebay lineaire geleidingen

Bericht door mlrs »

Wat voor frees wil je maken?

Ik zou kiezen voor een zwaarder type met 4 rijen kogels. Als ik me niet vergis heeft deze er maar 2.
Ze raden hem zelf ook al niet echt aan....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waar op letten bij ebay lineaire geleidingen

Bericht door DaBit »

Volgens mij is dat dezelfde toko als waar mijn geleidingen ook vandaan komen. Voor wat het waard is: die waren precies zoals omschreven en goed verpakt.

Voorspanning heb je niet perse nodig, maar een lichte voorspanning kan ook zeker geen kwaad. Zware voorspanning zou ik niet doen.
Voor de rest is het bij een interessant aanbod even in de datasheets van de fabrikant kijken of het inderdaad om '4-way equal load' types gaat die in alle richtingen gebruikt mogen worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
koen smidt
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 mar 2015 02:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Waar op letten bij ebay lineaire geleidingen

Bericht door koen smidt »

Bedankt voor de reacties, klinkt als gewoon boerenverstand gebruiken dus:)

Ik ben toch voor andere gegaan, de NSK LY15, 750mm 2x rails 4x wagentje. Deze heeft ook maar 2 kogelrijen, maar is wel bedoeld voor de machine bouw, en kan natuurlijk zoals altijd weer meer dan genoeg kracht en moment aan:)
(7kN dynamisch, 9kN statisch, moment alle kanten op >50Nm)
Nu afwachten totdat het spul binnen is, en kijken of het wat is :D
10139
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Waar op letten bij ebay lineaire geleidingen

Bericht door Danny »

koen smidt schreef:Zijn de karretjes van bijvoorbeeld NSK die niet zijn voorgespannen nog 'na te spannen' oid?
Je kan er iets grotere kogeltjes in te monteren.
Plaats reactie