Zijn dit de juiste lagers?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Zijn dit de juiste lagers?

Bericht door Damic »

Beste mede cnczoners ;)

na lange tijd van inactiviteit, had ik toch nog eens een vraagje ik heb mijn lagers van van mijn versnellingsbak een beetje aan gort gedraaid en nu wil ik die vervangen. Het probleem is, zijn dit wel de juist voor ik die bestel, origineel is dus wat er op de lager staat en replacement is wat ik heb gevonden, er zijn meestal nog andere types ook beschikbaar daarmee dat ik het liever vraag voordat ik 80€ uitgeef en er niets mee kan doen

Dus hier gaan we:
Origineel | Replacement
Koyo 6304 | SKF 6304/C3
NSK 6305 | SKF 6305/C3
Koyo 6306N | SKF 6306/C3
NTN DF0526NC3 | SKF 3205 ATN9/C3

Dus als er hier iemand zijn zegen kan over geven dan gaan ze wrs in bestelling :D
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Zijn dit de juiste lagers?

Bericht door leopard »

Ik zie dat je allemaal C3 lagers wil hebben, dat zijn lagers met een grotere speling dan standaard, weet je dat zeker?? , Bij je eerste drie originele lagers staat geen C3..................... dan is de standaard speling C0...............

"De radiale spelingsklassen voor niet gemonteerde lagers zijn in ISO
normen en tabellen vastgelegd (opgaves hiervan staan in de
lagercatalogi). Bij de meest voorkomende lagers zoals groefkogellagers,
tonlagers en cilinderlagers wordt de speling bij de produktie bepaald.
Toevoegingscodes zijn:
C2 - speling kleiner dan normaal
C0 - standaard speling voor toepassing waar met de normaal
aanbevolen passingen en onder gewone
bedrijfsomstandigheden een min of meer juiste speling
overblijft (wordt in de lagercodering niet aangegeven)
C3 - speling groter dan C0
C4 - speling groter dan C3
C5 - speling groter dan C4. "


Daarnaast € 80,00 is beetje een beetje duur.
zie bv
https://www.lager-techniek.eu/ totaal +- € 50.......
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Zijn dit de juiste lagers?

Bericht door Damic »

Ha dank je voor het antwoord, gelukkig heb ik die dus nog niet besteld. Dus als er niets extra opstaat zijn het C0 lagers. Dus als je C0 hebt en je steekt C2 wat is dan het nadeel daarvan (behalve de prijs dan wrs).


Wel handig: http://www.neita.nl/jslagers/frame2f.html
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Zijn dit de juiste lagers?

Bericht door leopard »

Je zat op een plaats waar je zelf het antwoord kan vinden:
In algemeenheid behoren lagers in bedrijfstoestand een speling van praktisch nul, met name geldend voor kogellagers en o.a. tonlagers, kegellagers en cilinderlagers een kleine positieve speling van een paar micron te hebben. De keuze van de juiste speling is afhankelijk van o.a. de toepassing, as- en huispassingen en temperatuur in het lager en de machine.
Dus je gewoon houden aan de lagers die de constructeur van jouw versnellingsbak heeft toegepast...............
De lagerpassingen en de lagers zijn zodanig gekozen dat onder bedrijfsomstandigheden de juiste speling aanwezig is.

Als jij C2 gaat gebruiken waar C0 moet worden toegepast kan onder bedrijfsomstandigheden de speling weleens te krap worden.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Zijn dit de juiste lagers?

Bericht door benkr »

Waarschijnlijk krijg je dan problemen. |Bedenk dat het in in automachinekamer gemiddeld 80 graden warm wordt, een klein beetje uitzetten en je speling is weg. Als je dan begint met al een kleinere speling houd je bij bedrijfstemperatuur niets meer over en dat vinden die lagers niet zo leuk, worden ze nog warmer en gaan ze meer slijten.
Gewoon C0 aanhouden dus.

voor lagers, kijk ook eens bij http://www.lagerboer.nl, meestal is hij echt goedkoper.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zijn dit de juiste lagers?

Bericht door mostudio »

Soms is 2rs of 2z uitvoering goedkoper omdat ze deze lagers meer verkopen. De afkorting 2rs of 2z staat voor een rubber of een stalen afdichting deze kun je gewoon met een schroevendraaier er uitwippen en het vet er uitspoelen met wasbenzine.
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Zijn dit de juiste lagers?

Bericht door Damic »

Ok geen C2 dan maar gewoon C0 en C3, die lagerboer heeft niet alles in stock :|

Dat is ook weer waar en dan blijven ze proper tot je de zijkanten eraf wipt :)
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Zijn dit de juiste lagers?

Bericht door leopard »

Damic schreef: die lagerboer heeft niet alles in stock :|
Dat had ik al gezien, daarom heb ik alleen de link naar https://www.lager-techniek.eu erbij gezet. :idea:
Dat is ook weer waar en dan blijven ze proper tot je de zijkanten eraf wipt :)
Lagers moet je vooral in de verpakking laten totdat je ze gaat gebruiken.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
Lager-Techniek
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2015 20:36
Contacteer:

Re: Zijn dit de juiste lagers?

Bericht door Lager-Techniek »

Beste Mensen,

Ik zag mijn site http://www.lager-techniek.eu via deze website langs komen.

Ik wil een kleine waarschuwing geven over de concullega welke naam ik hier voorbij zag komen.
Dit is een opkoper en verkoopt vaak hele oude lagers.
Ja zijn prijzen zijn 100% scherp.

Hoe kom ik er bij?
Zoek maar eens op Steyr.
Steyr is in 1988 gekocht door SKF en is vanaf dat moment onder eigen naam SKF gaan produceren, dus die lagers zijn meer dan 33 jaar oud.
http://www.fundinguniverse.com/company- ... f-history/

Iedereen moet natuurlijk weten waar hij zelf wil kopen.

Betreft de forum starter.
Lager-Techniek gaat 2 weekjes dicht en geeft hiervoor ter compensatie nog eens 7,5% extra korting op de scherpe prijzen.
6304/C3
6305/C3
6306/C3
3205-ATN9/C3

Onze lagers zijn geen opkoop lagers en komen vers uit de fabrieken of via onze geautoriseerde partners.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Zijn dit de juiste lagers?

Bericht door Swake »

Aan de foto's (en prijs) te zien op die site is het duidelijk dat het 'new old stock' is. Meen zelfs dat ze daar geen doekjes om winden.

Maar wat is er mis met 'oude' lagers?

Moesten ze met rubber seals zijn of iets dergelijks kan ik nog begrijpen dat het kan verduren of zo, maar voor de rest blijft staal gewoon staal, en als ze degelijk verpakt zijn (en vol zitten met vet/olie) blijft dat gewoon goed toch?
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zijn dit de juiste lagers?

Bericht door ruudpg »

Misschien wat overbodig, maar neem gewone lagers zonder een C aanduiding, Zonder C aanduiding is echt iets anders dan C0, C3 heeft iets meer speling, wordt bijvoorbeeld toegepast in situaties met hogere bedrijfstemperaturen zoals in electromotoren. C2 heeft minder speling dan standaard. Standaard zou dus zeg maar C2,5 moeten zijn, maar dan staat er gewoon geen C-aanduiding op, de officiële aanduiding hiervoor is CN, Clearance Normal.
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Zijn dit de juiste lagers?

Bericht door leopard »

ruudpg schreef:Misschien wat overbodig, maar neem gewone lagers zonder een C aanduiding, Zonder C aanduiding is echt iets anders dan C0, C3 heeft iets meer speling, wordt bijvoorbeeld toegepast in situaties met hogere bedrijfstemperaturen zoals in electromotoren. C2 heeft minder speling dan standaard. Standaard zou dus zeg maar C2,5 moeten zijn, maar dan staat er gewoon geen C-aanduiding op, de officiële aanduiding hiervoor is CN, Clearance Normal.
Sorry Ruud, maar wat jij stelt is toch strijdig met:
"De radiale spelingsklassen voor niet gemonteerde lagers zijn in ISO
normen en tabellen vastgelegd (opgaves hiervan staan in de
lagercatalogi). Bij de meest voorkomende lagers zoals groefkogellagers,
tonlagers en cilinderlagers wordt de speling bij de produktie bepaald.
Toevoegingscodes zijn:
C2 - speling kleiner dan normaal
C0 - standaard speling voor toepassing waar met de normaal
aanbevolen passingen en onder gewone
bedrijfsomstandigheden een min of meer juiste speling
overblijft (wordt in de lagercodering niet aangegeven)
C3 - speling groter dan C0
C4 - speling groter dan C3
C5 - speling groter dan C4. "
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Zijn dit de juiste lagers?

Bericht door benkr »

Als ik lagers nodig heb is de eerste plek waar ik ga kijken http://www.lagerboer.nl.
Zo heb ik nu 7205 lagers op het oog, toevallig van Steyr, en die kosten daar 7,50 Euro, bij die andere site kosten ze richting 15 Euro (incl. BTW) Moeten er ook nog keerringen bij, die zijn bij lagerboer gratis, overal anders moet je er voor betalen.
Waar ga ik naar toe denk je? Oud? Nou en! Nog altijd nieuw en een veel betere kwaliteit dan bestellen in China, bovendien ook nog eens razendsnel en goedkoop geleverd.
Gebruikersavatar
Lager-Techniek
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2015 20:36
Contacteer:

Re: Zijn dit de juiste lagers?

Bericht door Lager-Techniek »

Swake schreef:Aan de foto's (en prijs) te zien op die site is het duidelijk dat het 'new old stock' is. Meen zelfs dat ze daar geen doekjes om winden.

Maar wat is er mis met 'oude' lagers?

Moesten ze met rubber seals zijn of iets dergelijks kan ik nog begrijpen dat het kan verduren of zo, maar voor de rest blijft staal gewoon staal, en als ze degelijk verpakt zijn (en vol zitten met vet/olie) blijft dat gewoon goed toch?
Indien het probleem alleen bij het staal zou liggen zou er inderdaad geen probleem zijn. Smering is onderhevig aan veroudering en temperatuur.
Voor de rest moet iedereen weten waar hij koopt hoor.
Plaats reactie