Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door Gikke »

Goedenavond

Ik sta voor de keuze om lagers te kiezen voor een project.
Ze zijn beiden zwaar overgedimensioneerd en draaien aan een lage rotatiefrequentie, maar het hele systeem is nu eenmaal rond deze lagers gebouwd.

Nu moet ik de lagerblok vervangen en ben ik van plan te kijken of ik het een beetje nauwkeuriger kan krijgen naar (eventuele) speling toe.

De lager die gemonteerd is heeft een buitendiameter van 110 mm en een binnendiameter van 50 mm.
http://www.skf.com/uk/products/bearings ... metricUnit

De lager die ik wil plaatsen is het kleinere model. Buitendiameter 90 mm.
http://www.skf.com/uk/products/bearings ... metricUnit

Zal de kleinere lager een betere nauwkeurigheid/rondloop en dergelijke hebben?
Mij lijk het wel (gevoelsmatig), maar ze liggen toch in hetzelfde tolerantieveld als ik me niet vergis.
Bearing data Table 4 http://www.skf.com/uk/products/bearings ... index.html

Beiden zijn trouwens SKF Explorer lagers...

Graag even jullie bevindingen over de rondloop, speling, ...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door serum »

Het is uitzonderlijk rottig advies geven zonder een belevenis van een product.

Waar is het voor?
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door Gikke »

De toepassing is een soort van testopstelling, hierover kan ik spijtig genoeg niet veel zeggen.
Er draait een revolverkop op met een paar messen aan, niet zo spannend dus.

Ik vermoed dat het zo ontworpen is om nogal heavy duty te zijn en lomp geweld tegen te gaan.

Maar ik wil weten of een kleinere lager beter is of niet.
Overgedimensioneerd zijn ze beiden toch, de opstelling weegt maar een paar kilo dus krachten zijn verwaarloosbaar.

Zodoende...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door ruudpg »

De beide lagers waar je naar verwijst zijn in 3 tolleranties te verkrijgen zoals op die pagina's staat, in Standaard, P6 en P5. Die waarde bepaald wat de precisie van het lager is. Maar let wel op de prijs, P6 is al een flink stuk duurder dan standaard.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door Gikke »

Bij mijn weten zijn ze al in P5 Running accurarcy. Verbeter me als dit niet klopt...
Ook heb ik gezocht op het www maar niks gevonden van die lagers in een andere uitvoering dan standaard...
Volgens mij is dit te wijten aan het feit dat ze al "Explorer" zijn.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door assink »

Een lager vooral niet te zwaar overdimensioneren. Dan gaan je kogels slippen omdat ze te weinig belasting hebben.
Dan loopt de boel des te eerder stuk. ;-)
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door Gikke »

Die overdimensionering is er om lomp gedrag tegen te gaan (door studenten en dergelijke).
Ik stel enkel vragen over de eigenschappen van de lagers die tot nu toe nog niet echt beantwoord zijn, kunnen jullie me daarover wat meer zeggen?
Groeten
Giel
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door Gikke »

assink schreef:Een lager vooral niet te zwaar overdimensioneren. Dan gaan je kogels slippen omdat ze te weinig belasting hebben.
Dan loopt de boel des te eerder stuk. ;-)
Dit wist ik al, tevens is het niet aan mij om daarover te discussiëren met mijn opdrachtgever.
Ik moet enkel uitzoeken welk lager betere loopeigenschappen en dergelijke heeft...

Groeten
Giel
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door ruudpg »

Het 3310 lager kan een aanzienlijk hogere belasting hebben dan het 3210 lager, maar dat had je op de site van skf zelf natuurlijk ook al gezien, daarintegen kan het weer minder toeren maken, verder zit er niet echt verschil in de beide lagers wat betreft rondloopnauwkeurigheid als je tenminste voor beide voor dezelfde precisie classe kiest, de lagers zijn zeker niet standaard in P5 klasse, maar in standaard klasse, P5 en P6 hebben echt een serieus ander prijskaartje... informeer er maar eens naar bij een skf-dealer!
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door Gikke »

@RuudPg

Ik zal eens kijken bij SKF of ze iets voor me kunnen betekenen qua betere rondloop.
Bedankt!
Groeten
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door Gikke »

http://evolution.skf.com/us/a-new-perfo ... -bearings/
Ook wel een leuke om te lezen, maar ik kom er niet verder mee wat betreft toleranties.

Verder lees ik op de SKF-site dat de normale tolerantietabellen niet toepasbaar zijn voor de Explorer series.

Wellicht moet ik dan contact opnemen met skf voor de verbeterde loopnauwkeurigheid
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door Gikke »

Hoi

Ondertussen wat rondgebeld en gemaild met SKF en hun leveranciers...
Kwamen altijd op dezelfde conclusie...
C2 is niet mogelijk bij deze lagers en P6 zijn ze standaard.
P5 is in de fabriek van SKF afgewezen.

Nu ben ik nog niet veel verder in de zoektocht.
Maar nu weet ik wel dat er enkel 3310 en 3210 zijn, zonder verbeterde speling etcetera.

Ervan uitgaande dat deze beiden in goede omstandigheden zijn gemaakt (geen foutjes enzo), welke zal dat het minste speling hebben? Is hier een universeel antwoord op te geven zonder effectief te meten?
Mij lijkt het bijvoorbeeld dat de kleine lager automatisch een beetje minder speling zal hebben (en toch in dezelfde klasse ligt), MAAR een iets grotere lager lijkt me ook net iets beter te fabriceren. Dus die zou ook weer naar mijn gevoel goed kunnen zijn...
Vriendelijke groet
Giel
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door Leo.D »

Al eens gedacht aan kegellagers?

Is er sprake van nauwkeurig positioneren:
- zo nee, dan zou je ook denken aan voorspannen (vereist een losbreekkoppel)
- zo ja, dan wil je natuurlijk zo min mogelijk wrijving en is een aerostatisch lager misschien een oplossing (zie bijv. http://werktuigbouw.nl/)
Gie Knippenberg schreef:de opstelling weegt maar een paar kilo dus krachten zijn verwaarloosbaar
Beetje kort door de bocht. Ik neem aan dat er geen sprake is van hoge toerentallen in combinatie met excentrische belastingen, anders gaat het verwaarloosbaar zijn niet op.
Hoe worden de messen belast, hoe zit het met de belasting vanuit een eventuele aandrijving?
Als het genoemde lager de enige is in de constructie, in hoeverre speelt dan de lager stijfheid een rol.
Dit zijn zo even wat vragen die je voor jezelf moet kunnen beantwoorden.
Gie Knippenberg schreef:tevens is het niet aan mij om daarover te discussiëren met mijn opdrachtgever.
Klinkt misschien wat bot, maar waarom niet. Wordt het werkelijke probleem van de opdrachtgever opgelost met betere loopeigenschappen en dergelijke.... of heeft de opdrachtgever nog iets over het hoofd gezien.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Welke lager te kiezen tussen deze twee?

Bericht door Gikke »

Hoi Leo
Kan je me de voordelen van kegellagers eens vertellen qua rondloopnauwkeurigheid?
Hmmm, luchtlagers wordt het hem niet... Dat laat de installatie niet eens toe maar ook zeker het budget niet vrees ik.

De messen worden zeer miniem belast, het toestel is gebouwd puur op het "kotteren" met zeer scherpe messen in een kunststof (is me verteld door de ingenieur erachter).
Krachteren erop zijn zeer miniem doordat de materiaalafname ook zeer miniem is (maximum 0.09mm, soit... )

Dit is niet het enigste lager in de opstelling. Onder in de opstelling zit nog een NUP2310 E... Lager alles na de "E" is spijtig genoeg onleesbaar bekrast. Bij verdere interesse 'aar dit lager zal ik verder zoeken naar de originele verpakking.

Vriendelijke groet
Giel
Plaats reactie