Lineair experimentje...

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Lineair experimentje...

Bericht door Brunow »

Doel: Goedkoop compact alternatief glijlagertje zonder al te veel speling!
Beetje zoals teflon latten kopen alleen deze netjes gieten in een vormpje.

Benodigdheden:
-Restje Blitzmassa (wrijvings coëfficient 0,3-0,4 dacht ik)
-Restjes profiel van het werk
-Plakband
-Loswas
-Klei

STAP 1:
Profiel ontvetten, Afplakken met fijn plakband, LOSWAS AANBRENGEN
Afbeelding

STAP 2:
Klei aanbrengen op begin en eind van de locatie waar te gieten

STAP 3:
Blitzmassa gieten & dagje laten uitdrogen (normaal is het binnen uurtje, ma soit)
Afbeelding

STAP 4: LOSKRIJGEN GETFER
Afbeelding

Ok bevindingen:
-Moeilijk los te krijgen!! Wss is dit omdat mijn loswas in het PAPIERPLAKBAND gedrongen is en daardoor mindere afwerking -> PLASTIEK PLAKBAND IPV PAPIER
-Tijdens het loskrijgen heb ik per ongeluk een glijribbe afgebroken! Dus deze zal ik in een volgend ontwerp stuk dikker moeten maken (+ voorzieningen maken voor gaatjes om boutjes in te draaien)
Afbeelding
-Ruwe afwerking van het glijoppervlak. Wss ook door dat papier plakband dat de structuur aangenomen heeft van dat papierplakband

+geen speling
+GOEDKOOP
+Mits drupeltje olie gaat deze met de foutjes al serieus vlotjes doorheen het profiel! ER IS HOOP :)

tot nu toe heb ik al enkele opmerkingen in overweging gehouden.
Stukje verstevigen door glasvezel in te gieten
Klei weg laten en 2 extra plaatjes te nemen
ja de minpuntjes weg werken

:mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Lineair experimentje...

Bericht door aanrip »

je maakt er wel een bende van bruno, maar what the fuck is blitzmassa ?
I like the smell of hot chips
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Lineair experimentje...

Bericht door Brunow »

"je maakt er wel een bende van?" Erm ? :( *snif*

oja: 2-komponenten blitzmassa; Zeer sneldrogende, vloeibare 2-komp.harssystemen

staat zo beschreven bij ke kunststofboer: http://www.knsroeselare.be/products.htm
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Lineair experimentje...

Bericht door aanrip »

Brunow schreef:"je maakt er wel een bende van?" Erm ? :( *snif*

oja: 2-komponenten blitzmassa; Zeer sneldrogende, vloeibare 2-komp.harssystemen

staat zo beschreven bij ke kunststofboer: http://www.knsroeselare.be/products.htm
Ja, vraagtekens bij deze methode. Kunststoffen hebben nu eenmaal vanwege de thermische variabelen vrij veel tolerantie nodig. Nu krimpt het spul natuurlijk na uitharding. Ik weet dat in de spuitgieterij daar formules voor zijn, maar doe jij dat ook?
I like the smell of hot chips
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Lineair experimentje...

Bericht door Brunow »

Hmm je hebt een punt. Bepaalde kunststoffen hebben idd een krimp factor (2a3 procent bij wanddiktes van x mm) maar mijn vorig experiment rekende ik juist op die krimp .

het idee was gewoon (voldoende) loswas aan het profiel doen en dan opgieten (dus zonder plakband) maar omdat deze krimp juist onvoldoende / niet zichtbaar of voelbaar was kreeg je het stuk verdorie niet eens in beweging. Het knelde / krimpte zich op het profiel.

Daardoor hebben we nu eerste het stuk overplakt met plakband om deze speling weg te werken met een "relatief" goed resultaat. Het staat niet op punt maar het is zeker een stap in de goede richting.

Als ik de camera in het fototoestel op een of andere manier aan de praat krijg zal ik even een filmpje maken waar je de beweging kan zien. last van speling zit ik niet zozeer mee in. Vragen van slijtage sidderen wel door mijn hersenpan. :|
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Lineair experimentje...

Bericht door aanrip »

Ik heb altijd heel veel belangstelling gehad voor kunststoffen en daar in de loop van de tijd ook veel ervaring mee opgedaan. Daarom hoop ik dat je ons uitgebreid deelgenoot maakt van je bevindingen, want dit is weer vernieuwende technologie voor de hobbyist.
Kunststoffen zijn voor het merendeel zeer slijtvast tegen (ge-)harde gladde oppervlakken. De kwaliteit van het tegenloopvlak bepaalt hoeveel moleculen van de polymeer uit het materiaal worden getrokken. Omdat polymeren langgerekte moleculen hebben is dit een "taai"ontwikkelingsproces. Als je vandaag de dag een videorecorder opentrekt, zal je zien dat veel onderdelen van POM zijn gemaakt. Dat geeft de fabrikant zekerheid dat het niet stuk gaat onder omstandigheden die verder zeker zijn. Maar wat ene Jan uit Purmerend laatst is overkomen met de tandwielen van zijn X1 is een voorbeeld van onzekere omstandigheden, want Jan wilde teveel met zijn boor.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Lineair experimentje...

Bericht door Erik »

Over kunststoffen gesproken;

Het materiaal waar snijplanken van gemaakt zijn lijkt me zeer geschikt voor een geleiding. Iemand ervaring hiermee?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Lineair experimentje...

Bericht door aanrip »

@Erik: die snijplanken zijn van propyleen en de chemische bestendigheid is een opvallende eigenschap. Volgens mij is de vochtopname zeer gering en daardoor de hygiene (en wellicht de prijs) geschiktheids bepalend voor dit doel. Als geleiding is het minder geschikt, het is te slap.
Voor geleidingen is PETP een zeer geschikt materiaal en verder zijn er tal van ethyleen- en gevulde en ongevulde fluorpolymeren (bv Teflon van Dupont) te vinden in de catalogi van Vink Kunststoffen en Eriks. De laatste firma is evenwel zo klant-onvriendelijk geworden, dat je er eigenlijk niets meer kan kopen.
I like the smell of hot chips
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: Lineair experimentje...

Bericht door erikkate »

wij zijn dealer van vink kunststoffen in nieuwleusen (omgeving zwolle), en kunnen in principe alles bestellen. Voor mensen die niet weten waar ze terecht kunnen voor spullen van vink.

http://www.wildeboer-groep.nl
So many projects, so little time.
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Lineair experimentje...

Bericht door tuurbo »

Hallo Brunow

Heb met veel interesse je experimentje gelezen.
Werkt het goed als geleider?
Bij mij kwam de volgende gedachte op:
Als je dit nou toepast om een trapeziummoer te maken?
Busje,2 ringen aan beide zijden,trapeziumdraad mooi in het midden uitlijnen,vullen met dat spul.
Die zou dan zo ongeveer spelingsvrij moeten zijn.
Beter dan een bronzen moer lijkt mij.

Groeten arthur
Brunow
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 jan 2007 14:36
Locatie: BE
Contacteer:

Re: Lineair experimentje...

Bericht door Brunow »

zou idd moeten lukken. vergeet wel geen (VOLDOENDE) loswas te smeren op uw trapeziumdraad anders zou het wel eens kunnen zijn dat je het er nooit meer af krijgt :)

Je kan het ook gebruiken om uw rollager huis mee te gieten.
Een fransman op cnczone.com heeft dit gedaan.

Ook maakte hij zijn stappenmotor koppelingen zelf. Gewoon kaars genomen. (opletten dat je niet moeders schoonste neemt) bewerken/gieten/mal maken. Mal ingieten in silicone en van de eerste keer 10 afgieten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lineair experimentje...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vroeger,toen CNC en hoge nauwkeurigheden nog geen gemeengoed waren werd er veel met kunstharsen gewerkt.. Fibro heeft een poreuze gietmassa die werd gebruikt om snijnippels in stempels te omgieten.. je stelde een snijnippel netjes uit, en dan kon je , omgieten met deze speciale hars, in de leidplaat kon je er dan met een freesje nog wat smeergroefjes in frezen, werkte prima..

Ik denk, dat als je grafiet in je kunsthars meemengt, dat de glij-eigenschappen al iets beter worden.. Moeren gieten moet kunnen.. ik zou zeggen gebruik loswas uit een spuitbusje, dan moet je de moer gewoon op de draad kunnen gieten..
Plaats reactie