Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door Zee&Zee »

Ik wil graag een centraal smeerpunt maken voor mijn Z as. Dwz 4 lagerblokken en de kogelomloopmoer verbinden aan 1 smeerblok, zodat ik daar mijn vetspuit op kan zetten om deze te smeren ipv alles individueel.
Dit ivm moeilijk te bereiken na afdekken met balgen etc.

Kan ik hiervoor het welbekende quick lock fittingen, blokken en de PU leidingen gebruiken die men gebruikt in de machine bouw voor luchtleidingen ? Of gaat dit niet met het vet, en pers je dan de leidingen van de fittingen af ?

Heeft iemand anders suggesties, of zelf al eens zoiets gemaakt ?
Ik wil liever geen delen van scratch maken maar betaalbare koopdeeltjes gebruiken als het kan.
CNC you later
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door AnkoD »

Ja dat gaat. doen wij hier op de zaak ook. :mrgreen:
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door janplastiek »

Ik heb toch mijn voorbehoud ivm luchtleiding gebruiken voor vetsmering
Er bestaan speciale vet leidingen en nippels om de boel aan te sluiten, de druk die je met een vetpomp opbouwt kan boven de 50 bar gaan, de leidingen voor vet te transporteren zijn vééél dikker van wand.
De slang die hiervoor gebruikt wordt is 6mm buitenwand x 1,5 mm doorgang speciaal om de druk te weerstaan

ik heb enkele afbeeldingen van mijn z as smering (hiwin en ko moer isel ) in de onderstaande topic staan
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t=8140

en hier een topic van Sven ivm smeren van de z as ko moer
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=9 ... 123#p85142
Breek de dag, frees een lijntje.
vox67
Berichten: 119
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door vox67 »

Ik ben hier bezig om een opdeelzaag van centrale vetsmering te voorzien.
De druk die een vet pomp kan opbouwen is over de 400bar.
Polyamide leiding (pa12) kost nog geen euro/mtr
De knelkoppelingen nog geen 2 euro/stuk
Je kunt het beter in 1 keer goed doen. ...
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door Tiny »

een PA leiding en dan over de 400 bar ..... :|

dan zou ik het inderdaad maar goed doen en, of iets aan die druk doen of een iets ander slangetje zoeken :lol:
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door janplastiek »

dit is de maximale druk die de spuit kan geven, de druk valt eigenlijk direct doordat het vet naar de moer of het lagerblok stuwt.
Op de leiding van Lincoln die ik gebruikt heb staat ook max 200bar op gedrukt
Breek de dag, frees een lijntje.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door Zee&Zee »

Die 400 bar haal ik niet met mijn handspuitje, tenzij de boel wel heeeeel verstopt zit :mrgreen:

Wil het best meteen goed doen, daarom ook de vraag... maar een betaalbaar vet-verdeel-blokje-dinges en de leiding en koppelingetjes zonder poespas had ik nog niet gevonden bij een leverancier die enkelstuks wil verkopen, terwijl die lucht verdeelblokken + koppelingen volop te vinden zijn, zodoende.

Nu is zo'n blokje zelf maken geen rocket science, maar heb geen frees staan etc, dus dan moet ik dat weer laten maken (kostbaar) dus was op zoek naar een standaard oplossing, eigenlijk vooral omdat het me leek dat die er wel zou zijn. Maar de meesten bouwen dus zelf iets.

@ Jan en de rest, bedankt voor de links en de tips ik kan vooruit !
CNC you later
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door janplastiek »

het hoeft geen hopen euros te kosten, ik heb in een alu plaatje van 12 dikte 13gaatjes geboord en getapt, 4 per as en 1 voor de kogel omloopmoer, kostprijs een plaatje uit de schroot bak bij een bevriende metaalbewerker. :lol:

elke vetpomp kan een druk tussen de 300 en 500 bar opbouwen, maar omdat het vet naar het te smeren oppervlak gaat valt de druk direct weg. hier onder even de max drukken per type vetpomp gewoon via Google gekeken ;-)
http://ancotech.nl/hand-apparatuur/hand-vetspuiten/

Die verdeelblokken voor vetsmering kan je via kramp.nl bestellen, anders even bij een hersteller van landbouw tractoren horen die nemen daar dikwijls materiaal vanaf.

Prijzen weet ik niet, ik heb mijn gratis plaatje
8348

http://www.kramp.com/shop-be/nl/365024/ ... nk+14+uitg
Breek de dag, frees een lijntje.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door Zee&Zee »

Dat is inderdaad ook een oplossing, wil het vetblok op de Z as zetten, en daar heb ik niet zoveel ruimte voor de through plate mount. Maar ik zal bij de lokale grasmaaier winkel (woon in een stad) etc is gaan informeren of die ook zo'n blokkie en fittingen van Kramp willen/kunnen leveren. en anders is gaan schooien bij een lokaal metaalbedrijf in een afvalbak :mrgreen: Als ik het zelf moet gaan maken, is die draad wel standaard draad ? Heb geen zin om er een speciale tap voor moeten te kopen.

Ps. Dat van die druk; dat de pomp dat wel kan halen begreep ik, maar of dat gebeurd met het smeren van deze zaken leek me onwaarschijnlijk daarom schreef ik ook 'dan moet de boel wel heel verstopt zitten'. Ik heb bij mijn andere hobby (oldtimer motoren) wel eens een truuk uitgehaald met vet en een pomp om echt vastzittende onderdelen om ze uit elkaar te persen. Knalde lekker :shock: toen het los kwam.
CNC you later
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door assink »

Vetpomp werkt prima met vastzittende zuigers in remklauwen :lol:
Vetnippels zijn vaak BSP draad, of metrisch, of metrisch fijne draad.
Zie link http://www.toolworld.nl/products/11418/ ... 80-GR.html
Heb zelf ook veel ervaring met verstopte nippels, in landbouwwerktuigen :roll:
Door de belasting van het te smeren punt te halen gaat het vaak al stukken makkelijker om er vet in te krijgen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door DaBit »

assink schreef:Vetpomp werkt prima met vastzittende zuigers in remklauwen :lol:
Ik dacht dat ik de enige zot was die dat ooit gedaan had :lol:

Maar die vetkoppelingen en slangen, is dat spul een beetje geschikt voor krappe ruimtes? Welke buigradius haal je met dat spul?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:
assink schreef:Vetpomp werkt prima met vastzittende zuigers in remklauwen :lol:
Ik dacht dat ik de enige zot was die dat ooit gedaan had :lol:

Maar die vetkoppelingen en slangen, is dat spul een beetje geschikt voor krappe ruimtes? Welke buigradius haal je met dat spul?
Heb ooit eens een zuiger uit een cilinder gedrukt op deze manier. ( Antieke harley, zonder losse cilinderkop en vastgerotte zuiger ) Hebben toen een profisorisch pompje op het bougie gat gemaakt.
Moest wel een hoop olie in :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door DaBit »

Rare Harley dan als die olie er niet meteen weer uitloopt :lol:

Maar dat hele smeergedoe ben ik ook over aan het prakkizeren.

- Op mijn Rexroth 1651 blokken zitten kleine holle hele platte nippels met M3 draad.
- Op mijn THK CSR blokken zitten nippels in de vorm van een halve bol die met een push-fit op de plek zitten. Die kun je er met een tangetje gewoon uittrekken. Diameter van het push-in-deel ook een mm of 3, heb het nog niet nagekeken.
- De kogelomloopmoeren heb ik nog niet, maar die dingen hebben een M6 draadje voor de smeernippel volgens mij.

Al met al weer een allegaartje dus. :roll:
Of ik een centraal punt met leidingen naar de diverse delen wil weet ik nog niet; op een paar kogelomloopmoeren na kan ik de nippels wel zo plaatsen dat ik er bij kan met de vetspuit, en als je met NLGI2 vet smeert en afdichtlippen op de blokken hebt dan hoef je dat in principe maar elke 500-750km te herhalen als het niet in contact komt met koelemulsie, aldus de Rexroth en THK datasheets. In de praktijk is dat bij hobbygebruik dus 'jaarlijks onderhoud'. Dat pleit opzich voor geen centraal punt; als het niet vaak hoeft is een keer pielen om bij de lastige smeernippel te komen niet zo heel erg.

Alleen heb ik nog niet een nippeltype kunnen vinden dat ik op alle delen kan gebruiken, en die 3 verschillende types zijn me een doorn in het oog. Vanuit dat oogpunt zijn een paar strategisch geplaatste centrale verdeelblokjes met enkele smeernippel en koperen leidingkjes (daar kun je wel erg compact mee bouwen, bij de X/Z overgang broodnodig) naar de delen zo gek nog niet. En veel werk is het opzich ook niet; boor een horizontaal kanaal en een paar verticale kanaaltjes die daarop eindigen in een stukje platstaf, soldeer de leidinkjes erin, 3 gaatjes voor smeernippel en bevestigingsboutjes, en klaar.

Zit je alleen weer met de verdeling van het vet onderling. Krijg je dat goed als je leidingkjes gebruikt met 2,3-3,2mm binnendiameter en een restrictie van zeg 1mm diameter, 3mm lang aan het eind?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Centraal smeerpunt lagerblokken + kogelomloop

Bericht door janplastiek »

Er zijn haakse, rechte en onder 45°nippels te verkrijgen, heb je van de radius geen last, of zoals ik op mijn X as gedaan heb enkele stukjes gedraaid uit staaf en haaks een gaatje van m6 erin

8349
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie