Lagers hoofdspil wabeco

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Lagers hoofdspil wabeco

Bericht door Budgen30 »

Wie weet welk type/maat lagers in de wabeco f1210 ?
De handleiding geeft geen onderdeelmaten, alleen bestelnummers.

Vdh wilde ze niet leveren en gaf aan dat ik beter zelf lagers kon kopen dan ze te bestellen bij hun.
Type/maat wisten ze niet. Daar moest ik het mee doen.
Beetje vreemd voor een importeur.

Zou fijn zijn als iemand het weet, dan kan ik ze vast in huis halen en weer sneller aan de slag.
cnharleyhouse
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 dec 2009 23:55

Re: Lagers hoofdspil wabeco

Bericht door cnharleyhouse »

mijn advies is de lagers van de f1210 toch alvast uit de machine te halen voor de maat.
de nederlandse leverancier van lagers -bernard sanders- heeft zeeeeeeeeeer veel in voorraad, zo niet dan hebben zij binnen een paar dagen e.e.a. in huis, is mijn ervaring.
heb jij de lagers wel eens gesmeerd ?
als je dat aan vdh vraagt krijg je het antwoord "heb je in de gebruiksaanwijzing gekeken daar vind je niets" dus..................is het niet nodig.
dat geeft mij geen fijn gevoel, er geen vet in te spuiten.
succes.
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lagers hoofdspil wabeco

Bericht door Budgen30 »

Nee, ik moet zeggen dat ik de lagers niet heb gesmeerd.
Ik heb ook geen smeernippel kunnen vinden. Waar zit die?
Volgens mij zit er geen op.

Op de draaibank zijn ze overduidelijk aanwezig.
Maar waar ze op de freeskop zitten?
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Lagers hoofdspil wabeco

Bericht door ruudpg »

Meestal zal het hierbij ook om afgedichte lagers gaan, dus met een rubber afdichting (EE / LLU / 2RS1) of met een metalen "stof" afdichting (ZZ), deze lagers zijn af-fabriek al voorzien van smeervet en kunnen dus ook niet nagesmeerd worden. Op de "kleinere" freeskolommen tref je op de spindel volgens mij dan ook vrijwel nooit smeernippels aan.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Lagers hoofdspil wabeco

Bericht door Jensorie »

cnharleyhouse schreef:mijn advies is de lagers van de f1210 toch alvast uit de machine te halen voor de maat.
de nederlandse leverancier van lagers -bernard sanders- heeft zeeeeeeeeeer veel in voorraad, zo niet dan hebben zij binnen een paar dagen e.e.a. in huis, is mijn ervaring.
.

Mocht je er geen haast bij hebben kan het wel lonen om even op internet naar hetzelfde lager te kijken, bij Bernard Sanders betaal je namelijk wel de volle mep ;)
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lagers hoofdspil wabeco

Bericht door Budgen30 »

Wat maakt een lager een spindel lager?
Zou er in een wabeco een speciaal nauwkeurig en/of duurzaam lager zitten?
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: Lagers hoofdspil wabeco

Bericht door Johan Bos »

Neem je lagers gewoon mee naar een bedrijf in aandrijftechniek, die kunnen je waarschijnlijk zo verder helpen.
Zijn vast niet super speciaal.
RC & Modelbouw
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Lagers hoofdspil wabeco

Bericht door ruudpg »

Er zijn wel speciale spindellagers, bijvoorbeeld 3 hoekcontact lagers die als vaste set geleverd worden omdat ze gematched zijn, maar ik verwacht dat er in een wabeco geen heel bijzonder lager zal zitten. Het enige dat kan is dat ze een nauwkeurigheids klasse hebben zoals P4 ( of ABEC...) of een afwijkende van de standaard axiale speling zoals C3. Lager met extensie C3 worden vooral in electromotoren toegepast omdat het lager daar warmer wordt en bij ondermeer spindels worden lagers met P4 of nog nauwkeuriger toegepast. Niet dat ze deze apart maken, maar elk lager dat gemaakt wordt controleren ze, en degene die nauwkeuriger zijn dan de standaard klasse krijgen een extra gravure. P7 zou standaard zijn, maar dit wordt nooit vermeld P4 is, voor wat betreft betaalbaarheid het meest verkocht, maar al een heel stuk duurder dan standaard, maar het loopt af tot P2, dat is zeg maar ruimtevaart kwaliteit (onbetaalbaar).
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lagers hoofdspil wabeco

Bericht door Budgen30 »

Even een update,

De lagers in de kop van de pinole zijn van type 6006 met stalen afdichting, normale speling.
Gewoon een eenvoudig lager. Lijkt me niet de beste optie voor een lager met veel axiaalkracht.
Er zitter er twee in op een afstand met de lengte van de pinole.

Het idee is nu 2 hoekcontact lager erin te zetten.
Deze zijn echter 4mm dikker.
17 ipv 13mm.

Dus ik wil de lager passingen 4 mm dieper maken.
Zouden jullie ook twee hoekcontact lagers nemen of diepe groeflagers of anders?

Welke lager speling zou beter zijn dan de standaard?

Er zit ook een lager aan de uiteinde waar het tandwiel voor de aandrijfriem zit.
Dit is een 6207 met normale speling. Deze vangt geen axiaalkracht op.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Lagers hoofdspil wabeco

Bericht door ruudpg »

Even ter info, een 7006 hoekcontactlager heeft dezelfde afmetingen 30x55x13 als een 6006 lager.

Let wel, bij het toepassen van hoekcontactlagers moet je wel de speling kunnen stellen, dit speelt bij een standaard groeflagertje als een 6006 natuurlijk niet of in ieder geval veel minder. Als de speling/voorspanning niet goed kunt stellen is waarschijnlijk zelfs beter (en in ieder geval aanzienlijk goedkoper) om een gewoon groefkogellager toe te passen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lagers hoofdspil wabeco

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarschijnlijk gebruiken ze de 6006 ook als hoekkontakt, dus zal er wel een mogelijkheid zijn de speling te stellen.
6006 is ook axiaal bruikbaar ( even de spec nakijken ), zo zwaar zal je toch wel niet verspanen op die wabeco.
Ik zou er gewoon weer 6006 inzetten. Wat ik me wel af vraag, hoe komt het dat ze stuk zijn ?
Of zijn ze niet stuk, en moet het spul gewoon goed afgesteld worden.

http://medias.schaeffler.com/medias/en! ... 4_32025739
Deep groove ball bearings are also suitable for axial loads.
http://medias.schaeffler.com/medias/en! ... _630937867
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Lagers hoofdspil wabeco

Bericht door ruudpg »

Even aanvullend op het berichtje van Hugo:
Axial load carrying capacity
Deep groove ball bearings are also suitable for axial loads.

If the bearing is subjected to high loads and high speeds, a reduced life as well as increased friction and bearing temperature must be taken into consideration
Ook nog even nagekeken, een 6006ZZ lager is, dus met vet smering, standaard geschikt tot zo'n 13.000 toeren, dat zal hij in je spindel waarschijnlijk bij lange na niet halen, met mijn freeskolommetje haal ik amper de helft, dus ik zou ook zeggen ga lekker voor 6006 lagers!
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lagers hoofdspil wabeco

Bericht door Budgen30 »

Ik heb enkele jaren geleden een tweede kale kop kunnen kopen voor de freesmachine.
De kop is flink gebruikt en de lagers zijn voelbaar aangetast.
Deze ben ik nu van nieuwe lagers aan het voorzien en wil er een iets hogere toeren aandrijving inzetten en eentje die met usbcnc in toeren aan te sturen is. Bij de motoren van Wabeco kan dit niet.

Mijn andere kop, nu in gebruik, maakt bij redelijk weinig belasting aardig wat geluid. Een soort resonantie.
Dit is afgelopen 10 jaar wel ontstaan en toegenomen.
Deze machine is van 1998. Dus al wel een tijdje in gebruik.
Ik probeer dan maar zaken uit te sluiten. Verse lagers zal hier een goede upgrade zijn.

7006 lagers zijn nauwelijks te vinden, blijkt.
Degene die ik vind zijn 75 tot 165 euro per stuk. :roll:
Maal 4 wordt een dure grap.

Toch maar besloten 6006 erin te zetten met een afstandsbus (uitgesjimmed..hoe schrijf je dat) tussen beide lagers om de axiaalkracht te kunnen verdelen over twee lagers.

Als dit bevalt doe ik de ander kop ook zo.

Voor het archief.. De lagers van de motor zijn:
1x 6201 c3 en 1x 6202 c3 (beide stofdicht)

Deze liepen nog als een zonnetje. Dus voorlopig laat ik die zitten.
Plaats reactie