materiaal kogelomloopmoerhuis

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door henkzelf »

Leuk dat je wat aan mijn idee hebt.
Bij die klem heb je misschien ook wat aan het volgende.
Het enige nadeel aan die klem vond ik dat de (bijzondere)moer van de bout waarmee je de klem dicht draait niet goed in de halve gaten blijft haken als je dat wilt.
Dus grote verstelling, ander half gat kiezen moet kunnen, maar als ik dat gekozen heb wilde ik dat de moer op die plaats blijft.
Mijn oplossing: Ik kon een strip ijzer onder de moer leggen in de uitsparing van de klem.
Strip 3 mm dik maar in het midden terug gefreesd tot +/- 1 mm.
Als die strip er onder ligt merk je er nog niets van.
Maar als je die stip naar boven drukt houdt hij de spanmoer in het halve gat.
Dit naar boven drukken doe ik met die groene kunststof dingen op de foto.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door Breaker »

De kerstboom staat en de lampjes hangen, ik kreeg wat tijd om de garage in te duiken.

Inmiddels passende inbusboutjes gevonden en kon letters genereren dus eindelijk de spanklemmen naar wens af kunnen maken.

Weer veel opgestoken, voedingssnelheden blijven toch extra spannend met staal, heb geprobeerd een feed/speed calculator te vertrouwen, de machine stond flink te trillen, maar het ging allemaal goed.

11108
11109
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door Breaker »

Over de afgelopen maanden weer heel veel leergeld betaald met het uitvoeren van steeds iets moeilijkere projectjes. Het gaat nog altijd beter nu ik iets meer weet over:
freesgereedschap, bronmateriaal, freessnelheden, mee-/tegenlopend frezen, op-/inspannen, uitklokken, koeling/smering, werkvolgorde, g-code programmeren en nog een stuk tien andere onderwerpen.

Kortom, ik wilde eens verder met de kogelomloopmoer waar dit topic mee begon. Deze moet van vier zijde bewerkt worden met verschillende gereedschappen voor het vlakken, boren, uitfrezen en tappen. En daarom behoorlijk complex voor mijn doen. Toch maar begonnen...:

11971
Ruwe vorm uitfrezen uit blok nylon
11972
Tweede en derde vlak
11973
Boren en tappen
11974
Klaar!

Er zitten echt wel wat uurtjes in het programmeren aan de machine, in totaal ongeveer een dag mee bezig geweest. Met wat testjes voor machinaal tappen, wat nieuw voor me is, werkt mooi. Wat ook erg geholpen heeft is om globaal de frees snelheden van de online adviseur aan te houden en vooral niet te langzaam te vrezen met het gevaar van smelten.

Eigenlijk was dit bedoeld als proefstuk in nylon om daarna in aluminium te maken, maar het is zo goed gelukt dat ik overweeg deze te gebruiken.

One small step for mankind, one giant leap for Breaker ;-) Met dank aan het forum!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie