materiaal kogelomloopmoerhuis

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door Breaker »

Ik ben toe aan de x-as van mijn Emco 5 CNC, de moer heeft een kunststof huis in een niet al te beste conditie. Heeft iemand een idee van welk materiaal dit is gemaakt? Kan kijken of het te lijmen is (ontbrekende stukje op de foto heb ik ook).

Nieuw maken uit kunststof of aluminium is ook een optie. Welke kunststof is hier het best geschikt voor?

10608

10609
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door abs02 »

Als je hem dan toch nieuw wilt maken zou ik voor alu gaan (6082 of 7075) daar breken niet zomaar stukken uit.

Lijmen blijft altijd zwakker. Als het te lijmen is.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door mjeuring »

Mag ik vragen hoe jij de achterste moer er uit gehaald hebt? De voorste (verstelbare) ging makkelijk ( :mrgreen: ) maar de achterste durfde ik niet te veel aan de "frotten".

P.S. Dit is toch de Z-as (de lange)?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door Breaker »

ehhh 1: inderdaad Z-as
ehhh 2: ik durf wel :shock: Heb een staafje op 13,5mm gedraaid zodat die precies in het huis valt en op de rand van de moer drukt, aan de andere kant een stukje staal met een gat waar de moerhelft doorheen past (een spantangmoer paste precies) en het geheel tussen de bankschroef.... Deze methode is niet aan te raden overigens, want de moer blijkt schroefdraad te hebben.... Maar je vroeg erom :oops:

10610

10611

10612
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door mjeuring »

Ok, thanks. Komt nu de volgende vraag, hoe krijg je de moer weer opmde spindel? Kogeltjes 1 voor 1 er weer in drukken?

Overigens, ik heb een 3d model van deze draaibank gemaakt en op grabcad gezet.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door hainjedaf »

beetje lagervet in de moer,
kogels erin plakken....

zo ongeveer het vervelendste klusje aan een cnc machine :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door Breaker »

http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=33&t=11382 :lol:

Toch nog steeds wel benieuwd welk materiaal dit nou eigenlijk is (nylon?), en of er eventueel alternatieven zijn voor aluminium.

Ga eens op grabcad kijken. Thx!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door mjeuring »

Als ik moet gokken zeg ik Delrin. Als je hem laat maken zou ik voor Aluminium gaan.
Kogeltjes last ik eerst dan maar even zitten :lol:
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door janplastiek »

als ik op de foto af ga, vermoed ik dat het idd Polyamide (Nylon) is. De porositeit zorgt er voor dat dit wat verkleurt, PA neemt olie en vet nog een beetje op
Polyacetal (Delrin) blijft witter, is veel harder en breekt dan weer gemakkelijker dan PA maar eenmaal dit begint te breken krijg je overal scheurtjes, maar dit is niet te zien op de fotos.
even een aansteker er onder en je weet het, ruikt de rook naar verbrand haar is het PA ruikt het scherp, en pakt het een beetje op je adem, is het POM
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door Breaker »

Ik heb er de fik in gestoken, het materiaal brand heel langzaam (of olie en vet in het materiaal) maar ik ruik niet echt een duidelijke geur. Wil ook niet het hele blok opbranden, heb het nog nodig voor de maatvoering :lol: Aluminium vervanging heeft sowieso de voorkeur, dus daar ga ik eerst mee aan de slag.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door Breaker »

Een stukje 6082 of 7075 kon ik zo snel niet vinden, dus het is 6060 (T51) geworden. Daar begint het pas...
Meten, meten en nog eens meten: Eerst het hele machine- vs werkstuk-coordinaten uitgevogeld. Tooltabel ingesteld.

Daarna het freespad in G-code geprogrammeerd, gelukkig al snel subroutines ondekt (heet dat niet macro's op modernere machines?). Heel veel testen met G02, G03, G41, G42, G83 en iedere combinatie daarvan.

Vervolgens de S en F proefondervindelijk bepaald voor aluminium en frezen maar! Dit is slecht 1 van de vier zijden die ik moet bewerken.

Heb de onderkant iets verlengt en gat geboord, voorbereiding voor proximity sensor.
10675
10676

Bij het proberen opnieuw inspannen voor de tweede zijde, bleek er niet genoeg werkbereik te zijn, want ik heb alleen kikkers en kan de machineklem maar heel beperkt vastzetten. Er zijn recent een paar oplossingen langsgekomen voor zo'n HBM klem, maar heb eerst even in de voorraadkast gekeken. Had nog wat rondstaf 20mm liggen en heb een snel ontwerp bedacht, bleek best lastig te programmeren en uiteindelijk niet te werken, de freesjes (4mm) raakten op :shock: De S en F zullen dus niet optimaal geweest zijn, alsook smering. Heb vervolgens een simpeler ontwerp gemaakt met vierkant staf en een 10 mm frees (die breken niet zo snel) :lol: Maar ook dat lukte niet... machine op tilt.

10677
10678

Dan het ontwerp omgegooid naar aan iedere zijde een bar uit losse onderdelen die ik apart kon maken.

Een bar met gaten voor twee pennen die in de machineklem steekt.
10679

Pennen op maat gedraaid.
10680

Pennen aan de achterzijde even geTIGt.
10681

Gaten voor de T-bouten
10682

Vast.
10683

Hoe stel je zo'n machineklem het beste netjes haaks?

Goed, nu dus de tweede, derde en vierde in/opspanning. Het uitmeten en G-code schrijven gaat me al een stuk beter af, nu eens studeren op de spindelsnelheid en voeding. Als ik niet teveel fouten maak moet het dit jaar nog lukken :mrgreen:

Wordt vervolgd......
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door Tonybryden »

Netjes gemaakt die spanklemmen voor de freesklem.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door henkzelf »

Hoe je je klem haaks monteert?
Ik hem een hulpstuk gemaakt van een As (20 rond) gemonteerd op twee platen.
10685

De platen haken aan de achterkant in de achterste Tgleuf (aan het einde) en worden via een los plaatje en vleugelmoer aan de voorzijde tegen de tafel geklemd.
De as klok je 1 keer uit en dan kan het hulpstuk dus aardig reproduceerbaar op en van de machine.
Gebruik: Machineklem los, Hulpstuk aanbrengen. As klemmen met machineklem waarbij hij zich richt.
Machineklem vastbouten aan tafel. Machineklem los. Hulpstuk er af.
Ooit wil ik een tweede zelfde machineklem die zo ook in-line kunnen worden gemonteerd
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: materiaal kogelomloopmoerhuis

Bericht door Breaker »

Bedankt! Ondanks zorgvuldig stellen zag ik direct dat de klem meer dan een mm scheef staat (over de breedte van het bed) toen ik er een buis in klemde, dat concept werkt goed, zal het voorlopig even handmatig gebruiken. Ook gebruik van inbus in de spanklemmen neem ik waarschijnlijk over, de huidige draadeinden en moeren zijn eigenlijk te hoog.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie