Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door Sven »

Hout.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door Flupke85 »

Moet ik wel bijzeggen dat ik kunststof (waarschijnlijk hdpe) trapezium moeren heb en dus flink wat wrijving.
Als ik er KO's op zou zetten zal het wel anders lopen.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door Flupke85 »

Ok, ik zat niet met mn gedacht bij hout. ik trek me terug haha :oops:
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door skillalot »

zijn er zat die aluminium frezen met 7500mm/min en 24.000 rpm
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door audiomanics »

Je kan ook van die fraaie (teflon) meeloop-blokjes maken rond je spindel. Die schuiven gewoon mee over je rails. Met een nokken patroon kun je ze op de op de gewenste plaats laten stoppen en met een magneetje in het blok wordt hij weer meegenomen.. Ik heb zo'n systeem zien draaien met een 2,5meter lange schroefspindel 16x4 die stond afgesteld op iets van 40meter per minuut (kon ook 50meter zijn. :roll: .) geen geslinger.. Er naast stond eenzelfde spindeltje zonder die blokken en die haalde 'maar' iets van 12meter per minuut en stond toen behoorlijk te resoneren..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door Swake »

Zo'n meeloop blokjes wil ik wel eens zien. Zijn er ergens pics van of een videotje?
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door DaBit »

Flupke85 schreef:Misschien zit ik er flink naast, maar als je echt gaat uitrekenen wat een freesje per tand mag hebben, en je neemt daar je maximale toerental bij zonder koeling (wat bij de meeste zo is schat ik), dan kom je toch echt niet aan die voedingssnelheden... Toch?
Met gemak, zeker als je aangrijpingshoek relatief klein is.

Gisteravond had ik een niks-bijzonders-chinees-HSS 12mm 4-snijder in aluminium, 16mm diep, 2mm breed, 7000rpm, voeding 3000mm/min. Nafrezen 32mm diep, 10000rpm, eveneens 3000mm/min. En let op: HSS freesje van ctctools, geen met unobtainium gecoate en door Jomanda ingestraalde solid-diamond-core frees. Dat blok aluminium van 170x80x60mm was vrij rap omgezet in grotendeels spanen.

Kan nog 'erger': alu, 8mm blank VHM tweesnijder van verspaningonline, 15mm diep/1mm breed, 15000rpm, 5500mm/min voeding. Dat snijd heerlijk; rustig lopen, mooie vlokken, glad oppervlak.

En hier heb ik staal op 4500mm/min voeding: klik

Ik zal niet zeggen dat het strikt noodzakelijk is dat je die snelheden haalt, maar daadwerkelijk kunnen frezen op 3000-6000mm/min en een ijlgang die het dubbele is, is toch verdraaid prettig. En niet alleen voor de houtbewerkers dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zoiets ?
Afbeelding
http://www.intelligentactuator.com/ns-r ... ut-series/
( even een stukje naar beneden scrollen )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door audiomanics »

Swake schreef:Zo'n meeloop blokjes wil ik wel eens zien. Zijn er ergens pics van of een videotje?
Ik zoek met de pestpokke maar kom niet even een plaatje tegen.. Natuurlijk heb ik weer alleen staan kleppen met die lui op de beurs en dacht al: dat kan ik iets eenvoudiger zelf maken (hoewel ik er nu nog geen behoefte aan heb)
Maar het komt er kort op neer dat het een blokje is waar de schroefspindel betrekkelijk krap door heen draait en over de rail van de wagentjes heen glijdt. Zij hebben daar een mechaniekje voor dat de blokjes onderling vast laat grijpen en met een palletje ontgrendelt. Dat ontgrendelen gaat met nokjes op gepaste afstanden en wel zo dat blokje 1 op bijv 20 cm achterblijft, blokje 2 op 40 cm etc... Er zit dus een 'sleutel' op.. Dat is niet anders dan dat het blokje dat het verst moet meelopen de breedste sleuf heeft en de nokjes dus steeds iets meer naar buiten komen te liggen.. Dat koppelen van de blokjes kan dus ook met een (neodym)magneetje.
Zie je het werken? anders moet ik er nog eens een tekening van maken..
Het enige dat je gaat inleveren is een paar centimeter van je bereik, Maar als je daar je ontwerp voor aanpast voor je gaat bouwen is dat natuurlijk geen probleem: die ruimte reken je dan gewoon mee.

Ik zie net dat Hugo iets gevonden heeft wat er op lijkt..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door Danny »

audiomanics schreef:Je kan ook van die fraaie (teflon) meeloop-blokjes maken rond je spindel. Die schuiven gewoon mee over je rails. Kees
Dit systeem wordt door Chiron ook gebruikt bij hun machines. Daar zit aan elke kant van het portaal één blokje en de twee blokjes zijn met elkaar verbonden met een staaf die ongeveer half zo lang is als de spindel. Die staaf is op haar beurt dan glijdend verbonden met het portaal.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door DaBit »

Ik zie het wel werken, totdat die supportblokjes door slijtage ('t is immers geen mooie gladde as die er doorheen loopt) wat speling gaan krijgen tov de spindel. Dan gaat de boel licht oscilleren en word het rap erger zou ik zeggen. Maar misschien zie ik spoken.

Volgens mij is een roterende moer maken dan net zo simpel. Voor een 16XX spindeltje moet dat met BK20+BF20 lagerblokken, een riemschijf die groot genoeg uitgeboord is om over de moer te passen en 2 gedraaide flenzen nog wel te fabrieken zijn met minimaal gereedschap en moeite. En bij gebrek aan een draaibank zou je misschien zelfs bronzen lagerbusjes met kraag kunnen misbruiken als flens.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door John Sellis »

Als zo'n teflon of nylon blokje versleten is na een paar jaar vervang je 'm toch gewoon? Als je die dingen toch gaat frezen kun je er net zo makkelijk een paar op voorraad leggen.. Wet van Murphy zegt dat als je een voorraadje hebt dat het nooit nodig is.. Pas als er een schaarste is heb je het meteen nodig.... ;-)
Kees
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door DaBit »

Ja, maar voor die tijd begint de boel te resoneren en krijgen je lagers op de flikker. Idee vind ik nog steeds leuk, maar tenzij je het nodig hebt omdat je de motor niet op het aangedreven deel kwijt kunt zie ik de voordelen niet zo tov een roterende moer. Da's ook niet erg ingewikkeld om te maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Maximum lengte aangedreven kogelomloop spindle?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

John Sellis schreef: Wet van Murphy zegt dat als je een voorraadje hebt dat het nooit nodig is.. Pas als er een schaarste is heb je het meteen nodig.... ;-)
Kees
Heb jij ook die neiging, soms bestel ik expres 2 stuks opdat het maar niet stuk gaat. :lol:

Misschien dat ze zo'n as waar lagerblokjes op komen even de buitendiameter glad naslijpen, heeft verder toch niets met maatvoering te maken, dat zal de levensduur ook wel ten goede komen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie