Backlash compensatie, omkeerspeling, hoeveel hebben jullie?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Backlash compensatie, omkeerspeling, hoeveel hebben jullie?

Bericht door leopard »

Zero Backlash bestaat niet.
Ik ben benieuwd welke omkeerspeling acceptabel is en wat jullie hebben ingesteld en welk soort spindel jullie dan hebben zoals Chai kogelomloop met enkele of dubbele moer, (voorgespannen) merk kogelomlopen of trapezium en het soort moer daarop.
Ook de geleiding (zwaluwstaart, lineair rond of rails) die daarbij wordt gebruikt is natuurlijk van invloed, dus zet die er ook even bij.

Ik meet zelf de omkeerspeling door een meetklok tegen een vast punt van bijvoorbeeld een machineklem te zetten en steeds een stap van 0,1 mm te joggen. Naar één richting geeft de meetklok dan steeds een stap van 0,1 aan en bij omkering van de richting moet dat met spelingscompensatie ook weer precies 0,1 mm terug. Als dat niet zo is moet de backlash compensatie gewijzigd worden zodat bij verandering van richting de verplaatsing 0,1 mm blijft.

Wat ik in mijn werkstukken terugzie als de backlash compensatie niet goed sta is dat bij het frezen van een cirkel op de x en de y-as een overgang te zien is.
Ik zat op mijn BF25F (met zwaluwstaarten) met een Chai met enkele moer op de Y-as met bijna 0,3mm, voor mij niet aanvaardbaar!
Ik heb er voor de Y-as nu een TR20x4 ingezet met een kunststof moer die ik heb gesneden met een zelfgemaakte tap van een stuk van dezelfde as.
In de Y-as heb ik nu een backlash compensatie van 0,05. Kan dit beter?

Dus welke combinatie van spindel, moer en geleiding gebruiken jullie en wat is dan jullie backlash compensatie?
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Backlash compensatie, omkeerspeling, hoeveel hebben jull

Bericht door DaBit »

Tsja, welke machine? Ik zit op de huidige gemeten met jouw methode zo rond de 0,004mm. Chai kogelomlopen, beide kanten vastlagers, 2 moeren per spindel, lineairgeleidingen met lichte preload.

Nu is dat statisch, en dat zegt zo weinig. In mijn geval komt een groot deel van die 'omkeerspeling' uit de dode band van de servoregeling. Met stappenmotoren heb je een hoekfout afhankelijk van de belasting die optelt bij je omkeerspeling. Beter meet je de mechanische omkeerspeling door zelf aan die tafel/brug/whatever te jutteren. Waarbij je dan ook nog eens goed op moet letten dat je torsie niet aanziet voor omkeerspeling. Zeker op een BFxx is dat best een issue...

Bij mijn BF20 destijds had ik op de X-as 0,16mm omkeerspeling, op de Y-as 0,03mm, met 1604 Isel kogelomlopen. Torsie aan het eind van de tafel, dus roteren om de Z was een stuk groter dan dat.
Die omkeerspeling was voor het merendeel afkomstig van die @##$$%#@ -constructie met dat moerblokje dat door 2 boutjes in een sleuf geklemd werd.

En wat is teveel? Hangt er vanaf wat je freest en met welke maat frezen. Als je 0,02mm omkeerspeling hebt, je hebt je voeding gebaseerd op 0,02mm per tand met een klein freesje en je freest meelopend, dan kan het zomaar gebeuren dat een tand van een frees opeens de dubbele belasting ziet. Tand N-1 trekt de tafel 0,02mm door de omkeerspeling, tand N krijgt 0,02mm plus de 0,02mm omkeerspeling = 0,04mm voor z'n kiezen. In hout geen drama, in staal vind-ie dat niet altijd even leuk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie