GT2 vervangen door KO

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
raymoke
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2016 19:30

GT2 vervangen door KO

Bericht door raymoke »

Heren,

ik ben van plan om me gt2 belt te vervangen voor KO spindels.
nu weet ik echter niet wat ik moet pakken ivm whipping / doorhangen.

de Machine heeft Hiwin Rails erop.
X- as: 1700mm Hiwin
Y- as: 1500mm Hiwin.
Steppers: Nema23 428Oz-in 4.2A aangedreven door TB6600 op 48V

De overspanning van een KO naar het uiteinde zou uitkomen op ongeveer:

1350 op de Y-as en 1550 op de X-as

Kunnen jullie me adviseren wat het beste te nemen? ik frees voornamelijk MDF, Eiken, Multiplex en ben voornemens misschien eens een stukje alu te frezen maar dat heet niet me voorkeur.
als huidige instelling gebruik ik een rustige 1500 / 2000 mm/min en een ijlgang van 5000mm/min.

Me huidige GT2 belt maakt als ik het goed bereken 2mm x 20 tanden = 4cm per omwenteling. als ik naar KO zou gaan zoudenme steppers denk ik wat harder moeten werken.

ik zelf neig naar 2505 / 2510 maar ik weet niet of de massa wellicht te hoog wordt voor de steppers en vroeg me af of 2005 / 2010 ook goed zou kunnen.

Graag jullie advies in deze.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: GT2 vervangen door KO

Bericht door benkr »

Je motor is maar beperkt in zijn koppel, zeker bij wat hogere snelheden, dus een wat dikkere spindel geeft eerder problemen met acceleratie.
Je lengte is zodanig dat je KO bij een beetje snelheid zal gaan slingeren, hoe sneller hoe meer.
Ik weet niet of je op de lange as 1 of 2 KO spindels wilt gaan gebruiken maar ik zou zelf gaan denken aan of aangedreven moeren, of iets met tandheugel, dat kan ook tandriem zijn die zo gebruikt wordt:
http://bell-everman.com/servobelt-linea ... ring-guide en dan het tekeningetje op blz. 3.
Eigenlijk is het aan jou fantasie om iets te bedenken wat het beste bij jou machine en je budget past, er zijn heel veel wegen naar een goed alternatief.
Ik zelf zou naast de KO spindels zeker ook naar de elektronica gaan kijken, met wat beter drivers en eventueel sterkere motoren (maar die zijn voorlopig sterk genoeg) is er veel meer mogelijk, zeker omdat je best wel een lange machine hebt.
Ook de geleidingen zijn belangrijk, wat heb je nu er op zitten?
raymoke
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2016 19:30

Re: GT2 vervangen door KO

Bericht door raymoke »

geleiding is nu een hiwin Rails en wordt voort getrokken door een gt2 belt.

de snelheden waarover ik praat lijken in mijn ogen niet zo spannend ivm whipping.
als ik een foutje maakte freest ie door 2cm eiken heen dus had het idee dat ie wel genoeg kracht had..

het is inderdaad de bedoeling om aan beiden zijden van de x as een KO te plaatsen met ieder een aparate stepper en driver.

p.s. voorheen liep het geheel op een 100Oz steppers zonder issues dus ik vond me update naar 428 Oz al mooi :-)
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: GT2 vervangen door KO

Bericht door benkr »

Als je ergens in Nederland een paar lange gebruikte KO spindels kunt kopen van een goed merk die niet al te dik zijn, b.v. 1605 typen dan heb je de meeste kans dat ze recht zijn, ik spreek uit ervaring als ik zeg dat alle Chinese KO spindels krom zijn. Bel eens naar JVE Elektromechanica in Eindhoven, grote kan dat hij iets voor je heeft wat ook nog betaalbaar is. Hij heeft altijd gebruikte spullen van topmerken.
raymoke
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2016 19:30

Re: GT2 vervangen door KO

Bericht door raymoke »

Ik had het over 25xx of 20xx deze zouden kunnen gaan slingeren bij hogere snelheid.
ik neem aan dat de 1605 dit probleem dan al helemaal heeft toch?
Plaats reactie