Threadless Ballscrew Ervaringen?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Threadless Ballscrew Ervaringen?

Bericht door hrscharft »

Zoals de titel al aangeeft, Zijn er mensen die ervaringen hebben met de zogenaamde 'Threadless Ballscrew'?
Ik kwam hier het een en ander over tegen op het www.

Drie lagers onder een hoek geplaatst in een houder. De hoek van de lagers bepaalt de verplaatsing per omwenteling.
Een voordeel zou zijn 0,0 backlash.

Maar goed hoe precies is dit systeem

Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Threadless Ballscrew Ervaringen?

Bericht door hrscharft »



Hier een variant met trapezium draad
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6003
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Threadless Ballscrew Ervaringen?

Bericht door Sven »

Ik denk dat je er geen kracht mee kan overbrengen. Als de machine het even moeilijk heeft dan gaat de boel glijden.

Maar het ziet er wel leuk uit en misschien kan je er dingen mee die je op een andere manier niet kan oplossen!
Versie twee heeft dat nadeel mss niet maar ik verwacht daar geen nauwkeurig werk mee, tenminste niet op het nivo van kogelomloopmoeren.

Maar, versie 2 zou best een goede tussenstap kunnen blijken tussen puur schroefdraad en dure kogelomloop.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Threadless Ballscrew Ervaringen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Versie 1 ( gladde as) ken ik wel, ze kunnen slippen, maar de kracht die ze opbrengen is best flink.
De positie ligt natuurlijk niet vast, de toepassing waar ze gebruikt worden is meer iets wat je met een lucht cilinder ook kunt doen.
Met een paar nokken onderweg kun je natuurlijk op verschillende posities stoppen. En de snelheid is ook makkelijker te regelen.
En als je een positie meting kunt doen, kun je natuurlijk meer.
Het is dus pas precies als je achteraf meet waar je bent. ;-)
( zo maken veel mensen hun nauwkeurige delen : eerst maken, dan de maten op de tekening zetten :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Threadless Ballscrew Ervaringen?

Bericht door DaBit »

Hier een leverancier van het spul: http://www.uhing.com/

Geen idee wat het kost, maar buiten dat: zou het wat zijn voor mijn freesmachientje in plaats van Chinese kogelomopen met dubbele moeren? Vrij van omkeerspeling en een gladde as die buiten een setje schrapers geen extra bescherming tegen spanen nodig heeft spreekt mij wel aan eigenlijk. Terugkoppeling met glaslineaal dan uiteraard.

Modelletje 20mm-as van bovengenoemde firma doet 10,0mm per omwenteling en kan 460N 'drukken'. Maal twee is 920N, ruim genoeg om de brug heen en weer te bewegen. Levensduur zit in de duizenden uren.
hugo stoutjesdijk schreef:( zo maken veel mensen hun nauwkeurige delen : eerst maken, dan de maten op de tekening zetten :lol: )
fwiet-fwiet...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Threadless Ballscrew Ervaringen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

fwiet-fwiet...
ik ben niet zo goed in vogelgeluiden :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Threadless Ballscrew Ervaringen?

Bericht door DaBit »

Ik soms wel. :lol:

Maar zou zo'n draadloze kogelomloop wat zijn voor een freesmachine, of niet? Ik zou het zowiezo maar op 1 as toe kunnen passen (de moeren zijn best lang namelijk), maar dat is wel de as die wat spanen voor z'n kiezen krijgt. Scheelt weer een neopreen sokje of iets dergelijks
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Threadless Ballscrew Ervaringen?

Bericht door hrscharft »

Is er niet een handig iemand hier die een stel van die houders zoals in het eerste filmpje kan frezen uit een stuk alu?
dan kun je zelf kijken of het ook werkt :)
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Threadless Ballscrew Ervaringen?

Bericht door lelieveld »

ik heb ooit met dat systeem gewerkt
Het zat op een machine waar mee Koperdraad werd geleid op een haspel
en inderdaad je kon door hard er aan te trekken ze verschuiven ( als de de draad te veel aan een kant op liep )
en je kon dat instellen net als de spoed
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 908
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Threadless Ballscrew Ervaringen?

Bericht door joopbos »

Ik ken dit principe al meer dan 30 jaar onder de naam wrijvingsmoer. Regelmatig toegepast voor "schone" toepassingen. Onder andere in OK-apparatuur.
Een stagiair schreef er in 1983 een artikel over:

http://www.dspe.nl/files/83-4-020.pdf
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Threadless Ballscrew Ervaringen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Maar zou zo'n draadloze kogelomloop wat zijn voor een freesmachine, of niet? Ik zou het zowiezo maar op 1 as toe kunnen passen (de moeren zijn best lang namelijk), maar dat is wel de as die wat spanen voor z'n kiezen krijgt. Scheelt weer een neopreen sokje of iets dergelijks
Het lijkt me eerlijk gezegd niks. Als die closed loop regeling backlash niet leuk vind, vind ie slippende assen vast ook niet leuk. En de boel moet wel vrij van spanen blijven.
Die backlash=0 moet je nog maar afwachten, hangt ook weer van de toegepaste lagers af.
Het lijkt me veel gedoe, voor weinig besparing. Oftewel verkeerde zuinigheid.
http://www.amacoil.com/rolling-ring-how.html
http://www.ks-kurim.cz/en/additional-as ... ll-screws/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Threadless Ballscrew Ervaringen?

Bericht door DaBit »

Besparing zou het niet zijn; je maakt mij niet wijs dat een paar van die moeren goedkoper gaan zijn dan een complete set kogelomloopspindels uit Verweggistan.
Vrij van spanen moet het blijven, maar op een gladde ronde as kun je een heel effectieve schraper zetten. Die rubber ringetjes die je in een kogelomloopmoer drukt houden een olifant tegen en daar houd het wel zo ongeveer op.

Kwa omkeerspeling en slip: de lagers in de moer staan onder een belasting, dus ik verwacht inderdaad daar niet veel omkeerspeling van. Maar enige slip bij omkeren van de richting lijkt me niet zo vreemd, en dat is ook omkeerspeling. En als er 1 ding is wat ik zo min mogelijk moet hebben....

Maar ik had al zo'n vermoeden dat het niet de beste keus zou wezen. Ik wilde het alleen even horen van de mensen die er verstand van hebben. :)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Ivke
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jul 2008 11:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Threadless Ballscrew Ervaringen?

Bericht door Ivke »

Ben ik de enige die de trapezium variant interessant vind?

Lijkt me een mooie manier om van de backlash af te komen. stukje alu en wat rolschaatlagers kosten niet zo veel.
Of kleven hier ook nog nadelen aan?

Wat vinden de experts? :-)
Ik kna 300 woodren per mniuut tpynen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Threadless Ballscrew Ervaringen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ivke schreef:Ben ik de enige die de trapezium variant interessant vind?

Lijkt me een mooie manier om van de backlash af te komen. stukje alu en wat rolschaatlagers kosten niet zo veel.
Of kleven hier ook nog nadelen aan?

Wat vinden de experts? :-)
Ook als niet expert :mrgreen: wil ik daar best commentaar op geven.
Ik denk dat je gelijk hebt. Maar dat is volgens mij een zelfbouw versie, wel leuk om te proberen.
Volgens mij werkt het al met 1 lager, elk lager erbij verbeterd de kwaliteit. Wat de schroefdraad er van vind.. er komen vast snel afgeplatte kantjes op het drukpunt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie