OMRON LASER SENSOR

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

ik zoek al even naar een oplossing om grote stukken op te kunnen meten,
je kan blijkbaar deze sensor gebruiken om een voorwerp op te meten, volgens de specs tot 5µ correct.
Dit zou dan al beter zijn dan een hand 3Dscanner

misschien kan je dan dit ook als probe gebruiken?

ik ken niets van programmeren of elektronica, kan je dit op een frees monteren om iets op te meten?

https://www.ia.omron.com/products/famil ... talog.html
Breek de dag, frees een lijntje.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door benkr »

Ik ken zo ongeveer dezelfde van micro epsilon,

http://www.micro-epsilon.com/optical-mi ... index.html

Zijn duur maar wel goed. En als het wat minder nauwkeurig mag dan zijn deze ook wel goed bruikbaar:

https://www.sick.com/nl/nl/productportf ... AQ#g132151
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door skillalot »

Wat wil je precies gaan meten, en hoe moet dit gaan werken?
Wil je hele objecten in gaan scannen, of gaat het alleen om de rand van een plaat te vinden?

In het eerste geval, is een gewone camera er op niks? Sheetcam heeft een plugin voor mach3 om met een camera een product rand te volgen, ik dacht dat er inmiddels ook een plugin voor edingcnc was.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door michel pet »

led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

Door kleur verschil van werkstuk en achtergrond een omtrek van iets op te kunnen meten, zoals met een tasten, maar dan zonder contact.
Eigenlijk zoals Dabit met zijn tasten doet maar dan in 2D
Breek de dag, frees een lijntje.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door skillalot »

http://www.sheetcam.com/Scanything/index

Dit wil je dus, kan gewoon met een simpele webcam.
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door mosoft »

Als je nauwkeurig wilt meten heb ik voor je de volgende micrometer liggen die heeft al 2 jaar op de CNC dagen gestaan maar niemand heeft er iets in gezien een Keyence LS-7001 met twee meet koppen dus je kunt er een diameter mee meten maar als je dat haaks doet ook de oppevlakte van materiaal. meet nauwkeurigheid tot 5 cijfers achter de komma. Heeft eenmalig op een test opstelling gestaan.
Meet continue en is programmeerbaar met toleranties en alarmen.

12005

Doe een goed bod (geen flauwe kul bedragen natuurlijk via PB) en je mag ze hebben werkend te zien bij mij thuis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door DaBit »

Hoe wil je meten Jan? Uit de losse pols op locatie? Op ding op de freestafel en opmeten?
En dan? Tekening modificeren, of de frees als kopieerapparaat gebruiken?

Voor kleinere dingen, tot A3 formaat, is het spul gewoon op een flatbedscanner mikken en vervolgens zelf overtekenen of de computer dat laten doen nog best handig.

Volgende stap is een cameraatje op je frees. Dat dan samenwerkt met die Scanything software of vergelijkbaar. Misschien wat lastig te implementeren op je Colinbus-machine tenzij je daar een Mach3 sturing naast zet.

De sensor waar jij mee aankomt is helemaal een geinig dingetje want die pakt ook hoogte mee, maar ook daar weer: 'hoe knoop je het aan de sturing van je frees?'
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door skillalot »

Ik dacht dat Jan al omgebouwd had naar Edingcnc, maar hoe dan ook, scanything werkt met zowel eding of mach3 samen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

DaBit schreef:Hoe wil je meten Jan? Uit de losse pols op locatie? Op ding op de freestafel en opmeten?
En dan? Tekening modificeren, of de frees als kopieerapparaat gebruiken?

Voor kleinere dingen, tot A3 formaat, is het spul gewoon op een flatbedscanner mikken en vervolgens zelf overtekenen of de computer dat laten doen nog best handig.

Volgende stap is een cameraatje op je frees. Dat dan samenwerkt met die Scanything software of vergelijkbaar. Misschien wat lastig te implementeren op je Colinbus-machine tenzij je daar een Mach3 sturing naast zet.

De sensor waar jij mee aankomt is helemaal een geinig dingetje want die pakt ook hoogte mee, maar ook daar weer: 'hoe knoop je het aan de sturing van je frees?'
is de bedoeling om het aan de machine te knopen, ik krijg serieus wat technische onderdelen van machines uit de farmacie binnen om na te maken of aan te passen, gaat van 20 x 30 mm tot momenteel 3600 x 860mm zou een hele hulp zijn bij het opmeten, mijn klant kwam hier zelf mee af, wordt bij hun op machines gebruikt om posities van flesjes en ampullen etc te controleren.
ik dacht de sensor iets te laten meten, een bepaalde afstand opschuiven( dus deze weet ik), terug meten en zo verder. deze sensor geeft mij zelf ook al afmetingen van een bepaalde positie.
kostprijs is minder belangrijk, als ik de uren tel die ik al kwijt ben aan opmeten, kom ik al een heel eind.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door DaBit »

Zo'n sensor lijkt me wel wat voor jou. Zit aardig gang in als je ineens van een streep van 70mm breed ofzo het hoogteprofiel weet, en een beetje gang heb je met jouw afmetingen wel nodig.

Als dat hoogteprofiel een LinuxCNC of Mach3 ofzo binnen zou komen was de rest ook geen ultiem drama: stukje G-code (of een ander dialect programmeerkoeterwaals) om veel van die streepjes samen te voegen tot een grijswaardenplaatje waarin de tint de hoogte voorstelt (met een deftig woord noemen ze dat een 'height map'), en dat grijswaardenplaatje volautomatisch door POtrace of iets dergelijks jagen om er een DXF van te creeren. En die kun je dan aanpassen naar hartelust.
Werkt opzich goed, ik gebruik eenzelfde soort geintje om van het koperpatroon op printplaten behapbare DXF's te maken.

Kom je alleen weer uit bij je Colinbus sturing, oftewel 'hoe krijg ik dat streepje de computer in, aan coordinaten gekoppeld, en hoe combineer ik dat geintje om de data naar buiten te spugen?'. Misschien dat een van de oud-medewerkers die vraag kan beantwoorden voor je?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door janplastiek »

janplastiek schreef: kostprijs is minder belangrijk, als ik de uren tel die ik al kwijt ben aan opmeten, kom ik al een heel eind.
Ik moet mijn woorden toch nuanceren, net even met Omron gebeld, prijs is toch echt wel hoog:15K€. voor sensor en versterker.
Dan is het financieel interessanter om een bvb de NextEngine 3d scanner aan te kopen, deze komt op kleine 3K€, ik kan later de software nog upgraden met extra mogelijkheden, alleen moet ik dan een ander teken programma nemen, want dit gaat met stl, iges of step werken. Wordt dan weer ingewikkelder, ik zocht iets dat zoals met jouw stylus, maar dan contactloos, een vorm kan opmeten en waar ik een dxf mee kan maken.
Mijn bedoeling is en blijft van gewoon een stuk op de tafel te leggen, meten, misschien wat aanpassen en frezen.
Ik zal toch maar even verder zoeken naar iets gelijkaardigs maar beter aan de prijs.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door DaBit »

Zo'n NextEngine past volgens mij niet erg goed bij wat jij normaal geproken doet. Nog even los van resolutie vs bereik: uit zo'n ding komen 3D meshes, veel te arbeidsintensief om daar weer bruikbare inputdata voor je frees van te maken. Bij jou moet er gewoon een platte DXF uitkomen met lijnen waar de contouren zitten lijkt me. Als je dan precies weet hoe hoog iets is dan is dat mooi meegenomen maar geen noodzaak; dat heb je met 'analoog' gereedschap ook binnen 3 minuten opgemeten.

Hmm. Dat Scanything klinkt nog niet zo verkeerd voor jouw doel. Misschien moet je toch eens ooit onderzoeken wat je gaat missen en wat het je aan verloren inkomsten kost als je de boel omzet naar Mach3/4; dan heb je een halve wereld vol met mensen die al dan niet betaald oplossingen voor specifieke problemen kunnen verzinnen ter beschikking. Zou wel eens een goede investering kunnen zijn.

Alleen heb je daar nu niks aan. Als een redelijk percentage van je in te scannen delen op een flatbedscanner past zou ik daarmee beginnen, heb je alvast iets. Dan tover je naderhand je frees om tot flatbedscanner maatje aso, en dan kun je groter.
Geen idee wat het kost en waar het te krijgen is, maar zoiets ziet er op het eerste gezicht nog niet heel verkeerd uit: http://www.contex.com/en-US/Scanners/HD-iFLEX.aspx
Een gewone A3 scanner heb je al voor een paar honderd euro.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: OMRON LASER SENSOR

Bericht door mostudio »

Je kan een reflex sensor gebruiken die op kleur schakeld.
Wij gebruiken die om boek randen afte tasten. Je ijkt hem tegen de achtergrond en tegen een andere kleur.
Hij tast af met een laser.
De prijs is volgens mij uit me hoofd rond de 400 euro.
Merk wrenglor. Maar je kan ook kijken bij sick sensors.
Plaats reactie