Geluid vacuumpomp dempen?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geluid vacuumpomp dempen?

Bericht door hungryarie »

je had toch een soort van demper/potje gemaakt? Of heb ik het nu verkeerd begrepen :roll:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Geluid vacuumpomp dempen?

Bericht door Sven »

Ah.
Dat is een simpel ding.

De uitgang is 70 mm.

Die gaat over in 100 of 125 mm pvc van ongeveer 30 cm lang en dat is nu luchtig volgestopt met steenwol.
Als afsluiting een deksel met geperforeerd staal zodat er ook lucht naar buiten kan.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geluid vacuumpomp dempen?

Bericht door hungryarie »

oke thanks voor de verduidelijking. Ik zit eraan te denken om zoiets te proberen op de uitgang van mijn alleszuiger, want die maakt ook best een kabaal
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Geluid vacuumpomp dempen?

Bericht door serum »

Je kan het dempen, maar dan moet je het wel door een labyrinth laten lopen om goed te dempen; je mag de geluidsbron niet meer 'zien' je alleszuiger geeft in mindere mate pulserende lucht door dan een schottenpomp. Je kan het dempen, maar de vraag is of de bron van je overlast wel door/uit de luchtstroom komt en niet door/van de behuizing/motor. Lees net dat de Lidl een aanbieding heeft met een alleszuiger. (welke dan weer een stuk stiller is dan de voordelig verkrijgbare aszuiger, zo staat er geschreven :)
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geluid vacuumpomp dempen?

Bericht door hungryarie »

serum schreef:maar de vraag is of de bron van je overlast wel door/uit de luchtstroom komt en niet door/van de behuizing/motor.
Misschien werkt het misschien niet. Daarom was ik ook benieuwd naar de goedkope oplossing van Sven ;-) Gewoon om te testen. Daarna kan ik altijd nog besluiten om er een labyrint voor te maken.
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Geluid vacuumpomp dempen?

Bericht door wstoof »

Het geluid zit voornamelijk in de lucht wat uit de pomp komt.
Ik heb er een Geluidsdemper voor gekocht bij een vcuumpomp boer.
Niets anders dan een holle buis waarvan het inwandige bekleed is met geperforeerde plaatwerk waar zo te zien steenwol achter zit.

Het lucht stroomt er dus onbeperkt door
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Geluid vacuumpomp dempen?

Bericht door Sven »

Nog even doorpruttelen....

Afgelopen drie weken ben ik met mijn bootje op pad geweest.
Vooral bij het doorblehren op maximum snelheid is dat nogal lawaaierig.

Dat heeft denk ik vooral te maken met de grote beluchtingsgaten in de verder geïsoleerde motorkist, en het lawaai is buiten, boven de holle ruimte waar die gaten uitkomen.

De eerder geplaatste opmerking over pulserende lucht deed me vermoeden dat er voor de luchtinlaat ook een demper te maken moet zijn.
Is het daarbij "Hoe langer, des te betere demping?"

Stuk pvc pijp van gaten voorzien, steenwol eromheen en die luchtdicht inpakken?
Lijkt me een mooi klusje voor als straks de ombouw van 4e as voor de frees klaar is.

Is meer gaten meer demping?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Geluid vacuumpomp dempen?

Bericht door Breaker »

Sven schreef:Is meer gaten meer demping?
Niet altijd.

Er zijn twee zaken:
1) Stroomsnelheid van de lucht. Gaat de lucht snel stromen dan gaat het geluid maken. Een groot oppervlak aan gat geeft een lagere luchtsnelheid en minder geluid.
2) Uittredend geluid. Groter oppervlak aan gaten geeft meer geluid wat naar buiten kan.

Nu, geluid verplaatst zich voornamelijk in een rechte lijn. Dus als je de rechte lijn afblokt en zorgt dat er geen weerkaatsing is door absorberend materiaal, dan kunnen grote gaten gecombineerd worden met weinig geluid.

Ik heb een computerkast gemaakt met dit principe en dat werkt erg goed.

15388

Dit is een voorbeeld doorsnede, het rood gekleurde wordt dan bekleed met geluidsabsorberend schuim.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Geluid vacuumpomp dempen?

Bericht door serum »

Hoe langer je de demper maakt bij gelijke diameter, hoe lager de resonantiefrequentie, zoals ik aangaf en wat breaker ook aangeeft; zorg ervoor dat je de gelduidsbron niet direct ziet. Inderdaad; voor motoren is het naast een pulserende drukgolf ook een luchtstroom die geluid maakt. Voor luidsprekers met reflexbehuizing kan je 17a 19 m/s aanhouden voordat de poortruis storend wordt. (Bij afgeronde hoeken van de refexpoort, bij een scherpe hoek treedt de poortruis bij een lagere snelheid op).

Je kan vrij eenvoudig bepalen of het de luchstroom is of het pulserende geluid. (of misschien een combi)

Een labyrint is de beste methode om te dempen. (Zo werkt de demper van een auto bij mijn beste weten ook) dan haal je een deel van de resonanties uit de lucht en zorg je ervoor dat er een gelijkmatigere luchtstroom uitkomt
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Geluid vacuumpomp dempen?

Bericht door Sven »

Ok, dan gaan we een kistje met z-vormig pad maken, bekleed met dempingsmateriaal.

Beetje jammer dat ik nu niet met de 4e as een pvc pijp moet voorzien van gatenkaas... ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Geluid vacuumpomp dempen?

Bericht door serum »

Even een kanttekening, voordat je de bouwmarkt inloopt met de intentie wat aan te schaffen; voor demping van lagere frequenties zou ik geen standaard noppenschuim te nemen, dat spul is nagenoeg ongeschikt voor frequenties onder de 200hz. (lees, dempt minimaal, die standaard 3cm dikke bouwmarkt-versie dempt tussen de 0 en 15% , waarbij glaswol al tussen de 60-90% demping zit bij 10cm laagdikte in dit frequentiegebied). Bijzonder dus dat dat noppenschuim in actief gefilterde subwoofer-behuizingen tot 100hz wordt toegepast. Voor een goede demping zou ik voor deze toepassing grijpen naar glaswol, en dan een flinke laagdikte. (>10cm). (als het tenminste om lagere frequenties gaat).

Je kan eerst even met een gratis RTA/spectrum analyzer wat metingen doen om te bepalen in welk frequentiegebied je vervuiling zit, dan heb je in ieder geval een richtlijn wat voor dikte demping je moet gebruiken. Bij een pulserende bron als een motor, ben je al voor het leeuwendeel van je herrie af als je de lucht constant uit je uitlaat weet laten te komen. (waarbij je demper dan weer stijf genoeg moet zijn om niet alsnog indirect lucht te laten bewegen door zijn eigenresonantie) Ondanks dat geluid in de milibars zit blijft het een eigenaardige materie. (100db is slechts 0,02mbar) (of 2N/m2, wat dan weer als veul meer klinkt :) (120db is 20N/m2 aan drukverschil, wat dan weer de klappen op je borst verklaren die je voelt bij het luisteren van muziek op volume)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Geluid vacuumpomp dempen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef:Beetje jammer dat ik nu niet met de 4e as een pvc pijp moet voorzien van gatenkaas... ;)
Dan verzin je toch iets anders met gatenkaas-PVC, leuke lamp voor de kinderkamer of zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Geluid vacuumpomp dempen?

Bericht door Sven »

serum schreef:voordat je de bouwmarkt inloopt met de intentie wat aan te schaffen
Wees gerust, doe ik niet.
Ik heb nog motorruimtegeluidsisolatieschuimpaneelreststukmateriaal.
1 cm schuim (epdm of iets dergelijks) 3 mm rubber en dan 25 mm schuim.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie