schuif maat kopen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

schuif maat kopen

Bericht door bertus1945 »

Hallo
Ik heb nu een digitale schuifmaat uit china,maar bevalt me niet
dus ik zoek een knappe schuifmaat.
welke is goed genoeg voor hobby doeleinden
de gene die ik nu heb meet steeds wat anders.
en bij de gamma voor 10€ leek me er niet goed uit te zien,van materiaal.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door andrefc101 »

Mitutoyo kopen, ik heb er laatst nog eentje op Marktplaats gekocht voor 35 euro.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door bertus1945 »

ik zie bij praxis ook 2 goeie denk ik voor 25€ stuk
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: schuif maat kopen

Bericht door mjeuring »

Liever 1 goede gebruikte Mitutoyo van 35 Euro ipv 2 nieuw Praxis schuifmaten voor 25 Euro
Heb 2 Mitutoyo's en doe er al ruim 30 jaar mee, eentje heeft zelfs de MTS overleefd. Andere op MTS stage gekregen (Stork Zwolle).
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: schuif maat kopen

Bericht door Danny »

Schuifmaten in alle maten & kwaliteiten bij Hogetex.
http://www.hogetex.com/meten/schuifmaten.html
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: schuif maat kopen

Bericht door keesfrees »

bertus1945 schreef:Ik heb nu een digitale schuifmaat uit china
mjeuring schreef:Liever 1 goede gebruikte Mitutoyo van 35 Euro ipv 2 nieuw Praxis schuifmaten voor 25 Euro
Heb 2 Mitutoyo's en doe er al ruim 30 jaar mee, eentje heeft zelfs de MTS overleefd.
Dat gaat je met een digitale niet lukken. Ik heb 'm ook al vele 10-tallen jaren, maar digitaal komt er hier niet in, dan maar een brilletje er bij, maar nu nog niet nodig :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door karangetang »

Vreemd, ik ben zeer tevreden met mijn goedkope digitale schuifmaat, behoorlijk accuraat en makkelijk in gebruik, je moet er niet mee smijten of blikjes mee openmaken ...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door javanree »

Goede analoge Mitutoyo, kost 25 - 30 euro en gaat mits je er netjes mee bent jaren mee.
Digitaal is bagger, ook van Mitutoyo. Ze kunnen niet tegen koelvloeistof, ook al adverteert men van wel : destijds twee gehad en twee binnen enkele weken retour leverancier gedaan.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door spinningwheels »

Ben heel tevreden of de digitale mitutoyo schuifmaten.
Ja je moet er een beetje netjes mee omgaan, Maar heb ze van 150 tot 600 mm , en geven hetzelfde aan als ik met alle 4 iets opmeet.
Goedkoop is het spul niet, maar twedehands is er best wel wat te vinden, alleen oppassen dat het ding niet een paar keer gestuiterd is,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11036
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: schuif maat kopen

Bericht door DaBit »

Die Praxis digitale schuifmaat van 35 euro, de Sandvik/Stanley/etc. schuifmaat van 70 euro bij de bouwmarkt, en het HBM/Lidl digitale schuifmaatje van <10 euro zijn op de opdruk na hetzelfde.

Hier hangen de digitale schuifmaten eigenlijk ook maar met lege batterij te hangen, en worden de analoge het meeste gebruikt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door andrefc101 »

Mooie verhalen en adviezen allemaal, ik gebruik al jaren digitale Mitutoyo en het werkt gewoon perfect en zonder problemen. Batterij gaat ook erg lang mee, heb er pas een tweede bijgekocht voor bij de draaibank, scheelt toch maar weer mooi 8 meter lopen ;-) Ik hoef geen analoge meer, dat nostagische gevoel heb ik niet zo, ik ga voor makkelijk en snel....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: Hier hangen de digitale schuifmaten eigenlijk ook maar met lege batterij te hangen, en worden de analoge het meeste gebruikt.
Dat is een van de kwaliteitspunten als je niet voor het allergoedkoopste gaat. Ik gebruik m'n schuifmaat 7 dagen per week, dat batterijtje gaat echt wel langer dan een jaar mee. ( waarschijnlijk veel langer )
Er zijn er ook met solar.
Heb er ook een paar van Hogetex, ook geen klachten over.

Maar die grote 500mm met nonius wordt ook nog regelmatig gebruikt.
analoog ? is toch meer iets uit de elektronica, en dat zit er nu net niet in :lol:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Analoog
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11036
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: schuif maat kopen

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Dat is een van de kwaliteitspunten als je niet voor het allergoedkoopste gaat. Ik gebruik m'n schuifmaat 7 dagen per week, dat batterijtje gaat echt wel langer dan een jaar mee. ( waarschijnlijk veel langer )
Heb je gelijk in.

Ik heb overigens ook nog een Gedore digitale schuifmaat, maar ondanks dat die van een gerenommeerd gereedschapsmerk komt is die niet beter dan een HBM dingetje. Wil het echt goed worden dan moet je toch bij Mitutoyo & co gaan shoppen vrees ik.

Ik ben overigens niet tegen digitale cijfertjes hoor. Ik vind alleen die batterijlozen niet onhandig genoeg om veel moeite te doen om een fatsoenlijke digitale op de kop te tikken.
analoog ? is toch meer iets uit de elektronica, en dat zit er nu net niet in :lol:
Een verkeerslicht heet ook geen stoplicht, maar als je zegt 'bij het 3e stoplicht linksaf' weet iedereen wat je bedoelt ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: schuif maat kopen

Bericht door Breaker »

Een ander nadeel van de goedkope digitale schuifmaat is dat ze meestal niet automatisch uitschakelen en als het uitzetten vergeten wordt is de batterij na een nacht leeg.
Bij de merk schuifmaten wordt deze vaak automatisch uitgeschakeld of als dat niet zo is heeft het niet direct een lege batterij tot gevolg. De mijne heeft pas drie dagen aangestaan en is nog goed bruikbaar, batterij gaat dus al 10 keer langer mee. Nu zijn dat niet de kosten maar scheelt veel ongemak.

En inderdaad, tweedehands (Mitutoyo, Tesa, Mahr, Gedore) moet kunnen voor minder dan €40.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie