3d taster met uitgangssignaal voor edingcnc homen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

3d taster met uitgangssignaal voor edingcnc homen

Bericht door Caesar »

Ik ben aan het rondkijken voor een betaalbare 3d taster. Voornamelijk om een gefrezen object om te draaien, uit te lijnen en dan de onderkant kant frezen. Voornamelijk om gaten voor lagertjes van 2 zijden te kunnen bewerken en dus de hartlijn matched.

Nu heb ik een kantentastertje gekocht op basis van spindle op 100 -300 toeren en dan kijken wanneer hij uit het lood schiet, maar de ervaring leert dat dit niet nauwkeurig genoeg is voor mijn doeleinden.

Nu kan ik 3 dingen doen;

1poupitaster, redelijk goedkoop maar eerst de 8mm as zodanig bevestigen dat hij loodrecht onder de spindel staat, en meten in een richting. Gaat sowieso een keer fout bij mij dat ik vergeet de spindel een kwartslag te draaien. En hoop handmatig werk.
2. 3d taster analoog, paar problemen opgelost met optie 1, nog steeds hoop werk echt.
3. 3d taster digitaal, d.w.z een uitgangssignaal wanneer materiaal geraakt wordt.

Mijn voorkeur gaat uit naar optie 3. Ik heb zo'n ding bij mijn 2e hands frees gekregen, maar is niet nauwkeurig genoeg (gebaseerd op principe van het diy bouwmodel, met de 6 kogellagertjes hier op forum).

Ik heb op een ander draadje gelezen dat de 3d taster van damencnc niet echt je van het is.

Maar nu kwam ik bij deze;

https://www.sorotec.de/shop/CNC-Zubehoe ... -6411.html

Sorotec heeft ook een goedkopere, maar ik doe het liever in een keer goed. Althans binnen budget van 400 euro.

Is deze zijn geld waard? Is herhaalbare metingsnauwkeurigheid van 1um realistisch? Ik neem aan van niet, maar zelfs als het 10um is, dat is nog steeds max 0.01mm. Gezien mijn machine ongeveer 0.05-0.07 doet, lijkt me dit iig niet de bottleneck voor mijn machine.

Het goedkopere model geeft 0.01mm, maar dat lijkt me in het gunstigste geval 0.05m. m.a.w incl mijn machines fouten en runout, zou ik er makkelijk dan 0.1mm naast kunnen zitten.

Hebben julie andere ideeen of ervaringen met bovenstaande?

Zoals gezegd, ik doe het liever in een keer goed, maar ik ga niet onnodig 100 euro meer uitgeven als het de kwaliteit niet ten goede komt. Het blijft wel hobbymatig, dus meer dan 400 euro ga ik er niet voor over hebben.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3d taster met uitgangssignaal voor edingcnc homen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Caesar schreef: Nu heb ik een kantentastertje gekocht op basis van spindle op 100 -300 toeren en dan kijken wanneer hij uit het lood schiet, maar de ervaring leert dat dit niet nauwkeurig genoeg is voor mijn doeleinden.
Als het hier niet mee lukt, klopt er iets niet en lukken de andere 3 opties helemaal niet.

Advies: koopt een goede kantentaster (<€20.-) en ga daar eens mee testen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: 3d taster met uitgangssignaal voor edingcnc homen

Bericht door Caesar »

Ik heb deze kantentaster:

http://www.cutwel.co.uk/measuring-tools ... 567-series

In principe lukt het me wel om binnen 0.1-0.15mm de kant te vinden, maar dit resulteert wel dat een as door 2 lagertjes die in 2 zijden van het material zijn ingeklemt niet mooi loopt. Ik heb veel youtube videos gezien online hoe een kantentaster te gebruiken, maar zeker gezien het linkje van deze video, is dit blijkbaar zeker niet de beste manier om een kant te vinden (laat niet overlet dat het wel een geode manier kan zijn voor andere ontwerpen):

https://www.youtube.com/watch?v=bga7y4infIo

m.a.w. nauwkeuriger dan 0.1mm zal het nooit gaan worden.

Nu heb ik de manual gevonden voor de kantentaster die ik hierboven gelinkt heb; het ziet er veel belovend uit met een uitgebreide handleiding met software/macro's beschikbaar om hem (proper) te calibreren (incl kalibratie ring procedures) in Edingcnc (wat ik gebruik).

Voor wat ik begrijp heeft deze macro/addon/software de mogelijkheid om al je machine-fouten eruit te meten en te compenseren, wat denk ik een een krachtig middel kan zijn, gezien ik een hobbymatige machine heb (omgebouwde BF20). Dan kan ik i.i.g. het absolute nulpunt van een gat vinden. dat mijn machine dan runout of backlash heeft kan ik in mijn ontwerp/edingcnc compenseren; maar dan zijn de assen van de gaten i.i.g. zo scherp mogelijk uitgelijnd na omdraaien van het materiaal.

Dit is natuurlijk ook mogelijk met een analoge 3d taster of een dial indicator, maar ik ga binnenkort veel meer-zijdig frezen dus ik probeer wat tijd te besparen om zo efficient mogelijk het materiaal na draaien in de klem uit te klokken.

Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Heeft niemand ervaring met deze set?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3d taster met uitgangssignaal voor edingcnc homen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kantentasters verkopen ze ook in nederland, en nog goedkoper ook.
https://www.tools2go.nl/11815432/kanten ... AiQB8P8HAQ

Dat filmpje, tja, als je een kantentaster demonstreert op een soort van schoongepoetst walshuid, ga ik er verder niets meer over zeggen. Maar waar jij op baseert dat het niet beter dan 0.1 wordt, zie ik niet zo terug.

2 gaten tegenover elkaar uitgelijnd frezen is altijd een uitdaging, ik denk niet dat het jouw gaat lukken op deze manier. Andere manier zoeken om het probleem op te lossen lijkt me meer haalbaar.
Iets met een opspanplaat en paspennen door en door zodat je niet opnieuw hoeft te klokken, maar je gewoon weet waar je werkstuk ligt.
Je kunt er ook voor kiezen aan 1 zijde dat gat een paar mm groter te frezen, en daar dan een loopring in te lijmen met metaal-epoxy(die moet dan wel eerst genoeg speling hebben om de onnauwkeurigheid weg te werken), als de lagertjes en het asje gemonteerd zijn, zit het altijd recht tegenover elkaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3d taster met uitgangssignaal voor edingcnc homen

Bericht door DaBit »

Ik heb van die simpele zwenktastertjes zoals die Cutwel van jou maar dan modelletje '4 voor een tientje' die ik nog wel eens gebruik, en ik haal daarmee probleemloos <0,02mm. Daar zit de afwijking van de machine dan ook nog bij.

Neemt niet weg dat zo'n elektronische die aan de besturing geknoopt zit wel heel prettig werkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3d taster met uitgangssignaal voor edingcnc homen

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik deze: https://www.hardware-cnc.nl/nl/shop/too ... tip-detail en ben er best tevreden over. Ik kan je niet zeggen wat de herhalingsnaukeurigheid is want op deze manier heb ik hem nog niet gebruikt. Hij is in ieder geval betaalbaar!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: 3d taster met uitgangssignaal voor edingcnc homen

Bericht door Caesar »

Heren (en dames ;))

Bedankt voor alle input. Ik heb uiteindelijk toch besloten om voor de 3d taster te gaan, zoals gelinked. Zonder reklame te willen maken (heb geen aandelen o.i.d.) wil ik toch mijn ervaring delen omdat ik zelf op zoek was naar zo'n mening.

Ter achtergrond informatie; ik maak zelf gebruik van EdingCNC met de CPU5A4E en ATC spindel.

Ik heb de taster binnen, en ze maken daadwerkelijk hun specificaties waar. Althans, als ik jog op 0.001mm (10um), dan kan reageert de taster op die thresshold wanneer ik een kant aftast. M.a.w. als ik dan heen en weer beweeg op 0.001mm reageert hij netjes 'aan' <-> 'uit'.
Belangrijk is natuurlijk wel om je backlash eruit gecompenseerd te hebben en de boel uit te trimmen. Ik heb niet de middelen om hem te testen of hij op 1um zo nauwkeurig is (zoals in de specs), maar dan kom ik toch op tereinen waar ik nooit mee zal werken.

Ik ben zelf behoorlijk nieuw met deze materie, maar de handleiding is redelijk uitgebreid. Enige onduidelijke is een beetje hoe je de macro's/subroutines netjes invoegd in Edingcnc (aanrader om erbij te kopen; dat had mij weken gekost om netjes te programeren). Echter krijg je er ook een volledige macro.cnc erbij geleverd, die je vervangt voor de orginele. M.a.w. dan hoef je dus niets met de hand in je macro.cnc te wijzigen als je er zelf niets ingezet hebt. Degene die dat wel hebben gedaan, weten ook hoe je de subroutines van de 3d-taster kunt bijvoegen.

Ik heb zelf alleen een Mitutoyo 0.01mm poupitaster/meetklok, dus ik kan niet veel nauwkeuriger dan 0.005mm uitlijnen (op het oog). De schroefjes om de taster uit te lijnen zijn m2.5 of M3 met normaal draad; had beter geweest als dit fijn draad was, want als je de fijnafstelling aan het doen bent om de taster uit te lijnen, dan is het moeilijk om <0.05mm af te stellen zonder door te schieten. Het is echter wel te doen met beetje pielen en geduld.

Aansluiten op EdingCNC is een eitje (12 of 24V voeding) en een schakeldraadje die je op je probe input/output aansluit.

Voordat je de taster kunt gebruiken moet je hem kalibreren met een kalibratie ring of als je dit niet hebt een lagertje (binnenring >20mm). Ik heb een lager met binnen diameter van 25mm (25.00mm volgens mijn Mitutoyo schuifmaat, ik heb geen micrometer). Dat process duurt 30min, daarkomen een aantal variabelen uit die de macro op slaat en daarna kun je de taster gebruiken zoals dat bedoelt is.

Ik heb er nu al mee gewerkt zoals ik dat voor ogen heb en aantal keren een gat moeten uitlijnen. Dat is nagenoeg 'perfect'.....althans binnen de mechanische mogelijkheden van mijn machine. Ook het uitnullen van je object met de macro is een eitje. Ik heb zelf een ATC dus het is een makkie om 'even' je taster erin te zetten en af te tasten; kost je nog geen 30s om vervolgens weer verder te gaan. Dat was met een kantentastertje wel anders.

Ik heb geen ervaring met andere 3d-tasters behalve die op het 6-kogel principe werkt, maar deze taster lijkt zijn specificatie echt waar te maken, is solide gebouwd en de support is heel goed.

Naar mijn mening de 400 euro wel waard. Als je geen ATC hebt kan ik mij voorstellen dat het voordeel van snelheid een beetje weg is, maar dat doet niets af aan de precisie en de handigheid. Het is fantastisch om het centrum van een 5mm gat binnen 10s te vinden, wetende dat het binnen 0.001mm klopt.

Ik zou echt aanraden om de macro's erbij te kopen. (daarom spreek ik ook van 400 euro: 359 voor de taster, 29 voor de makro's en 10-tje voor verzenden). Ongetwijfeld dat hier mensen rondlopen die dit allemaal al gemaakt hebben of weten hoe ze dit moeten doen, maar als je er geen tijd aan wilt besteden of geen prio heeft, dan is het die 29 euro echt waard. Je krijgt ook thumbnails en begeleidende plaatjes erbij zodat alles heel netjes 'ingebouwd' wordt in EdingCNC. Voor mach3 is dit geloof ik niet beschikbaar (maar pin mij er niet op vast).

Zeker de kalibratie routine is iets wat volgens mij heel belangrijk is voor de precisie van de taster. Ik weet niet precies wat het doet (behalve dan het aftasten van de cardinaal-uitersten van de lager/kalibratie ring maal 60), maar er zal vast een gemiddelde/fout-error formulie achter zitten, waarbij de machine fouten van je machine erin opgenomen worden.

Ik begrijp dat er genoeg ruimte voor error is door gebrek aan precisie meetgereedschap (centrereren van de taster met 0.001um taster), binnen diameter van een lagertje opgeven of zelfs het gebruik van een echte kalibratie-ring.

Maar ik als hobby gebruiker met als doel om werkstukken vanuit verschillende zijden binnen aanvaardbare toleranties uit te lijnen is dit voor mij uitstekend. In dit geval ben ik gelimiteerd door mijn meetgereedschap en machine toleranties ipv de taster zelf, wat denk ik goed is in dit geval!

Als je vragen of tips hebt hoor ik dat graag!

p.s.

Kantentasters verkopen ze ook in nederland, en nog goedkoper ook.
Ik werk in Engeland ;) en ben erg tevreden met hun service, kwaliteit van producten.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3d taster met uitgangssignaal voor edingcnc homen

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou echt aanraden om de macro's erbij te kopen
Ik ben wel heel benieuwd hoe die macro in elkaar steekt. Je wilt hem zeker niet delen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 3d taster met uitgangssignaal voor edingcnc homen

Bericht door audiomanics »

Die macro zal niet heel veel anders zijn dan er in de manual staat en zoals hij al door velen hier geprogrammeerd is.
Ik weet wat voor werk het is om een goede macro te schrijven, testen, aanpassen en uitbreiden.. Als je dat commercieel moet gaan doen is die bijna 30 euro een schijntje, voorop genomen dat je er misschien 10 verkoopt en dat er in het circuit minstens 100 gekopieerd worden.

Zelf schrijven is echt een leuke uitdaging en je weet ook meteen hoe hij werkt.. Hoewel.. ik had van de week die Guillocheer-macro, die ik enige tijd geleden geschreven had, weer eens in de machine staan en dan :shock: wat heb ik hier nu weer mee gedaan?? Net als dat ik ooit assembly programma's schreef, die heel goed documenteerde met heel veel comments.. Maar als je die een paar jaar later weer bekijkt, dan heb je toch het gevoel van een aap die in een roestig horloge kijkt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3d taster met uitgangssignaal voor edingcnc homen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nu heb ik een kantentastertje gekocht op basis van spindle op 100 -300 toeren en dan kijken wanneer hij uit het lood schiet, maar de ervaring leert dat dit niet nauwkeurig genoeg is voor mijn doeleinden.
Raar.. want, in de Gereedschapmakerij waar ik gewerkt heb, gebruikten we die "simpele kantentastertjes" op de conventionele Freesbanken.
nou was het conventionele freeswerk meestal niet zo precies.. ±0.02 ofzo.. :mrgreen: , ook in de CNC machines werd ie wel eens gebruikt.. soms zat je in de 3D taster met een lege batterij..

als je met een kantentaster om kan gaan. is ±0.01 zeker haalbaar.. en als je aan 2 kanten tast.. nog wel zuiverder.
Mijn voorkeur gaat uit naar optie 3. Ik heb zo'n ding bij mijn 2e hands frees gekregen, maar is niet nauwkeurig genoeg (gebaseerd op principe van het diy bouwmodel, met de 6 kogellagertjes hier op forum).

Ik heb op een ander draadje gelezen dat de 3d taster van damencnc niet echt je van het is.
Wat is er niet "je van het" aan de Damen Taster?.. werkt net als alle andere.. en het 6 kogel principe wordt ook gebruikt in Renishaw tasters.. niets mis mee..

'k voel me dan ook een beetje in mijn eer aangetast, omdat ik dat tastertje ontwrorpen heb, en em zelf ook gebruik.. en dat ik er zonder problemen vele tastbewegingen achter elkaar heb laten maken zonder haperingen, en dat is op 1µm zuiver is...
Voor wat ik begrijp heeft deze macro/addon/software de mogelijkheid om al je machine-fouten eruit te meten en te compenseren, wat denk ik een een krachtig middel kan zijn, gezien ik een hobbymatige machine heb (omgebouwde BF20)
gezien je machine.. zou zelfs een kantentaster een hogere nauwkeurigheid kunnen hebben dan de machine zelf.. "What's the use" denk ik dan.. Maar... aan de andere kant... toegegeven.. het is een heel leuk speeltje..
en bij seriematig precisie werk.. fijn dingetje.. zeker als je ook nog eens een Toolsetter hebt.. (die ik overigens gewoon als "ondersteboven gemonteerde taster heb gebouwd)

Dabit schreef:Ik heb van die simpele zwenktastertjes zoals die Cutwel van jou maar dan modelletje '4 voor een tientje' die ik nog wel eens gebruik, en ik haal daarmee probleemloos <0,02mm. Daar zit de afwijking van de machine dan ook nog bij.

Neemt niet weg dat zo'n elektronische die aan de besturing geknoopt zit wel heel prettig werkt.
een zwenktaster gebruik je om je werk exact recht te leggen..een "probe" gebruik je om de hoek te meten, en het assenkruis te roteren..
:lol:
2 gaten tegenover elkaar uitgelijnd frezen is altijd een uitdaging,
Nee.. da's in veel gevallen een ontwerpfout :lol:
Lagerzittingen frees je in één opspanning.. moet je er 2 in lijn frezen in één onderdeel, dan heb je een uitdaging, maar da's niet onoverkomelijk...

Feit is en blijft wel.. (en ik heb dat in de praktijk ondervonden.. qua meten op de machine voor centriciteit van een gat.. is er geen betere methode dan met een zwenktaster in de spil...als het écht zuiver moet..

Nou heb ik overigens op die open dag bij EdingCNC het betreffende tastertje ook in mijn handen gehad.. en ik moet zeggen dat ik er wel van onder de indruk ben.. mooie constructie, maar voor mijn machine is ie aan de grote kant..
Enige onduidelijke is een beetje hoe je de macro's/subroutines netjes invoegd in Edingcnc
Dat stelt dus echt niets voor.. in het bestand "Macro.cnc" zit voor elke functietoets een "usermacro", en in die sub zet je de code die je eraan wilt knopen..

nou kun je het hele verhaal in één sub gooien.. maar het kan ook netter.. ik wil daar eigenlijk in de nabije toekomst nog eens uitgebreider op terug komen in het topic over het schrijven van Macro's voor EdingCNC.
Maar waar het in feite op neerkomt.. de meesten schrijven macro's als "Snippertjes code", maar als je het echt goed wilt doen, moet je de macro's schrijven als "Software" eigenlijk moet je de Macro.cnc zien als een DLL, maar dan in ISO Code geschreven inplaats van C# of VB.NET.
Hoe dan ook.. je Macro.cnc is een "bibliotheek" met functies, als je het handig indeelt (door het echt als software te schrijven) kun je die functies vanuit meerdere hoeken aanroepen..
Als je geen ATC hebt kan ik mij voorstellen dat het voordeel van snelheid een beetje weg is,
Nou.. eigenlijk valt dat wel mee in mijn beleving, als je een Kress motor hebt, dan zorg je gewoon dat je een spantang en moer standaard op je taster hebt zitten.. draait je freesje eruit.. taster erin (als je dan ook nog een pen hebt die tot achterin de spindel opname komt, heb je een vaste lengte) aansluiten.. meten met die hap.. taster eruit.. freesje erin.. lengte meten.. en gas erop..

Ik heb dit een aantal jaren geleden eens laten zien op de CNC meeting.. ik had mijn Freesbankje daar nog bij me.. (toen paste ie nog achter in mijn auto.. een Matra Murena notabene), stukje materiaal op de machine.. taster erin.. werktstukbovenzijde op Z0 gezet.. taster eruit.. freesje erin. opmeten op de Toolsetter.. en toen liet ik de machine in ijlgang tot Z0.1 lopen.. voelermaatje van 0.1 eronder.. strak.. zoals het hoort..
Ik heb zelf ook wel kleine series onderdelen staan maken.. midden opzoeken, hoogte inmeten. freesje erin.. gas erop.. (Meten deed mijn machine automatisch na een toolchange, tenzij het de taster was).. Ok.. ik moest met de hand wisselen.. maar verder had ik niet veel te doen..
Plaats reactie