Hiwin positie meetsysteem

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Hiwin positie meetsysteem

Bericht door 3Design »

hallo,

heeft er iemand ervaring met het DRO systeem van Hiwin op een conventinele freesmachine?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Hiwin positie meetsysteem

Bericht door Breaker »

Eh, nee, sorry.

Maar als je het wat breder wil trekken, het is gebaseerd op magnetische band?
http://www.hiwin.com/positioning-measur ... stems.html
https://www.youtube.com/watch?v=NeT7dKMYSmM

Dat was één van de laatste aanpassingen van DaBit op zijn draaibank en die was er toen positief over:
viewtopic.php?f=44&t=12161&start=462#p157503
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hiwin positie meetsysteem

Bericht door DaBit »

En ik ben er nog steeds positief over. Het spul functioneert zonder morren op de Emco.
Kwa absolute nauwkeurigheid over lange lengtes is een glaslineaal beter, maar daar gebruiken 'wij' zo'n ding niet voor. Wij zetten 'm ergens op 0 en meten dan bijvoorbeeld 200,00mm uit.

Het enige 'gedoe' dat ik had is dat het RVS coverstripje niet heel lekker blijft zitten. Die heb ik nog eens na-gelijmd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hiwin positie meetsysteem

Bericht door 3Design »

Dan lijkt het wel geschikt.

@dabit weet jij of er ook een display voor jou gebruikte systeem bestaat?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hiwin positie meetsysteem

Bericht door DaBit »

Wat ik kocht was puur de kale elektronica. Mijn leeskop was een los printje waar ik zelf de draden op moest solderen. Dat wilde ik ook, want ik moest het compact hebben.
Het spul spuugt verder wel standaard RS422 kwadratuursignalen uit, iets waar de meeste uitleeskasten van Oosterse makelij wel wat mee kunnen.

Wil je een complete oplossing, dan moet je eens contact opnemen met Trabiss. Die verkoopt ook magnetische meetsystemen, heeft Ditron oid displays, en kan vast een set samenstellen die voldoet aan je wensen. Als zijn spulletjes op mijn Emco gepast had dan had ik het ook daar gekocht; tot nu toe ben ik zeer tevreden met die zaak.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie