In radius buigen van 20x20 T-slot profielen ?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sn00zerman
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 sep 2012 14:58
Locatie: Ekeren - nabij Antwerpen (Belgium)
Contacteer:

In radius buigen van 20x20 T-slot profielen ?

Bericht door sn00zerman » 23 jan 2018 13:00

Hoi allemaal,


Ik ben van plan om een hoek-vitrinekast te maken voor mijn modeltreinen.
Nu ben ik van plan om het grootste deel van die kast op te bouwen uit aluminium profielen, namelijk Profile 20 I-Type slot 5 van motedis.com
Aangezien het een hoek-kast betreft, en de modeltreinen op rails komen te staan, zou ik graag die profielen ook laten buigen in een radius van 35 cm buitenstraal, een halve cirkel, 180° dus ...
Ik heb geen idee of dit uberhaupt mogelijk is, vandaar mijn vragen:

- Heeft er iemand ervaring met het laten buigen van die profielen ?
- hoe "precies" zijn die profielen te buigen, zonder beschadiging uiteraard ? (er komen daarna gebogen plexi platen in die gleuven van die profielen te staan)
- heeft iemand eventueel een adres (en eventuele kostprijs) om deze profielen te laten buigen ?
(het zou om zo'n 50 profielen die radius 35 cm gebogen zouden moeten worden, en 6 die radius 30 cm gebogen moeten worden)


Alvast bedankt,
Kris
-=[http://www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...

assink
Berichten: 1528
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: In radius buigen van 20x20 T-slot profielen ?

Bericht door assink » 23 jan 2018 13:12

Je buitencontour wordt hol.
En de binnenkant gaat bobbelen.
het kan wel, maar radius 35 is wel krap. Zul je sowieso moeten walsen ipv buigen denk ik.
Op mijn oude werk moesten we ook gewalste extrusieprofielen bewerken, waren de armen van Philips MRI scanners.

En het hangt ook af in welke leveringstoestand je aluminium is.

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1456
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: In radius buigen van 20x20 T-slot profielen ?

Bericht door janplastiek » 23 jan 2018 13:28

ik vermoed dan de anodisatie van het aluminium ook een verkleuring zal krijgen, omdat het geharde oppervlak gebroken wordt door het oprekken van het materiaal.
Breek de dag, frees een lijntje.

assink
Berichten: 1528
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: In radius buigen van 20x20 T-slot profielen ?

Bericht door assink » 23 jan 2018 14:10

Aluminium is waarschijnlijk ook hard geworden na het anodiseren.
Je kunt het zachtgloeien,
http://www.millerwelds.com/resources/co ... g-aluminum

Aluminium plaat die gekant moet worden moet je een ook een zacht gegloeide variant voornemen, omdat het anders scheurt.

Zie deze tabel:
https://salomons-metalen.nl/datasheets/aluminium.pdf

Plaats reactie