Materiaal om mallen uit te frezen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Materiaal om mallen uit te frezen

Bericht door fredmens »

Hallo, Ik wil binnenkort kunststof kopen om mallen uit te frezen (positieve oermodellen) daarvoor zijn enorm veel verschillende materialen te koop van extreem veel leveranciers. Epoxy "platen" etc. Ik vraag me af wie er ervaring in heeft en wie een aanbeveling kan geven over mogelijke leveranciers.
Ik heb uiteindelijk ca 850 x 350 x 20 mm "blokken" nodig.
Het materiaal moet mechanisch goed te bewerken zijn, en uiteindelijk een redelijke hardheid bereiken (ca D70-80) als het kan schuur- en polijstbaar zijn.

Als je zelf materiaal hebt die aan deze maatvoering voldoet mag je dat uiteraard graag aanbieden.


Ik lees met interesse.

Bij voorbaat dank
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Materiaal om mallen uit te frezen

Bericht door Zee&Zee »

Google eens op ureol.
CNC you later
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Materiaal om mallen uit te frezen

Bericht door fredmens »

Ah juist ja ureol, dienaam was ik kwijt, thanx. Als er nog andere tips zijn.... ik hoor ze graag
Cirrus
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2010 16:38

Re: Materiaal om mallen uit te frezen

Bericht door Cirrus »

Wat voor mallen wil je precies maken? In de koudhardende thermohardende kunststofcomposieten gebruiken we verschillende materialen en technieken om gewenste oppervlaktekwaliteiten te halen.


Persoonlijk gebruik ik graag mdf, gecoat in epoxy, voor alles tot zeg maar een vierkante meter. Goed verkrijgbaar, makkelijk te bewerken, goedkoop. Ruw frezen, coaten en nafrezen. Of gelijk op maat frezen en spuiten met duratec, minder precies maar snel en goedkoop voor polyester productiemallen
Voor grotere mallen is piepschuim bekleed met een laagje glasvezel, afgewerkt met een beetje plamuur,hb coat en pu lak erg kostenefficient.
moet het iets vormvaster en temperatuurbestendiger,dan PU of epoxy toolingblok. op maat te bestellen bij o.a. scabro en fatol. of zelf gieten met hars en vulstoffen zoals glassbubbles en fenol microballoons.Liefst wel even nabakken op een graad of 60 bij normale epoxy, wordt het iets harder van en maakt het makkelijker te bewerken
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Materiaal om mallen uit te frezen

Bericht door fredmens »

Cirrus schreef: 23 mar 2018 21:44 Wat voor mallen wil je precies maken? In de koudhardende thermohardende kunststofcomposieten gebruiken we verschillende materialen en technieken om gewenste oppervlaktekwaliteiten te halen.


Persoonlijk gebruik ik graag mdf, gecoat in epoxy, voor alles tot zeg maar een vierkante meter. Goed verkrijgbaar, makkelijk te bewerken, goedkoop. Ruw frezen, coaten en nafrezen. Of gelijk op maat frezen en spuiten met duratec, minder precies maar snel en goedkoop voor polyester productiemallen
Voor grotere mallen is piepschuim bekleed met een laagje glasvezel, afgewerkt met een beetje plamuur,hb coat en pu lak erg kostenefficient.
moet het iets vormvaster en temperatuurbestendiger,dan PU of epoxy toolingblok. op maat te bestellen bij o.a. scabro en fatol. of zelf gieten met hars en vulstoffen zoals glassbubbles en fenol microballoons.Liefst wel even nabakken op een graad of 60 bij normale epoxy, wordt het iets harder van en maakt het makkelijker te bewerken
Ik wil oermodellen maken voor een set die uiteindelijk afgevormd wordt voor het serieproduceren van een vliegtuig (voor derden) Ik heb plentie ervaringen met het frezen uit MDF. Dat kan je met eventueel een dun matje en epoxy wel heel aardig krijgen, maar je blijft zitten met de structuur van MDF waar ik niet kapot van ben voor dit soort toepassingen. Hardschuim of PU is wat ik zoek, zoals Ureol of necuron, en dan zo kosten effectief als mogelijk.Ik heb platen nodig van pak hem beet 850 x 400 x 20 mm. de pest is dat de platen meestal 40 of 50 dik zijn en daarmee erg kostbaar. Met name een goede leverancier vinden die min of meer op maat kan leveren is toch wel een uitdaging,... blijkt het. De hardheid is secundair, D70-80 is ruimschootsvoldoende, als t oppervlak maar schuur en polijstbaar is. Als je iets/iemand weet...... ik hou me aanbevolen.
fredmens
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 apr 2013 22:09

Re: Materiaal om mallen uit te frezen

Bericht door fredmens »

Cirrus schreef: 23 mar 2018 21:44 Wat voor mallen wil je precies maken? In de koudhardende thermohardende kunststofcomposieten gebruiken we verschillende materialen en technieken om gewenste oppervlaktekwaliteiten te halen.


Persoonlijk gebruik ik graag mdf, gecoat in epoxy, voor alles tot zeg maar een vierkante meter. Goed verkrijgbaar, makkelijk te bewerken, goedkoop. Ruw frezen, coaten en nafrezen. Of gelijk op maat frezen en spuiten met duratec, minder precies maar snel en goedkoop voor polyester productiemallen
Voor grotere mallen is piepschuim bekleed met een laagje glasvezel, afgewerkt met een beetje plamuur,hb coat en pu lak erg kostenefficient.
moet het iets vormvaster en temperatuurbestendiger,dan PU of epoxy toolingblok. op maat te bestellen bij o.a. scabro en fatol. of zelf gieten met hars en vulstoffen zoals glassbubbles en fenol microballoons.Liefst wel even nabakken op een graad of 60 bij normale epoxy, wordt het iets harder van en maakt het makkelijker te bewerken

Ik heb net diverse youtubes bekeken betreffende duratec gebruik. Als jij er ervaring mee hebt, zou ik graag eens met je bellen om dit te bespreken, ziet er idd erg veelbelovend uit
Plaats reactie