Toolingplate VS Gevlakt Plat/strip

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pauluzs
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jun 2007 18:57
Locatie: Herkenbosch
Contacteer:

Toolingplate VS Gevlakt Plat/strip

Bericht door pauluzs »

Hallo,

Ben momenteel een Portaal aan t tekenen uit aluminium extrusie, Hierin staan diverse stukken plaat voor xyz verbindingen van de profielen, geleidingen en spindels.
Dit zijn allemaal platen/strips van verschillende diktes met diverse gaten en verjongingen,. Sommige enkel aan een zijde vlak, andere aan beide zijden vlak en parallel.

Nu heb ik standaard maten van 20 en 30MM genomen en was een beetje aan t kijken naar materiaal. Aangezien ik wel wat met de diktes kan spelen vond ik of toolingplate op dikte of standaard stip die gevlakt dient te worden.

Zou graag willen weten wat de dikte/vlakheid/paralel tolleranties van toolingplate zijn. Maw is deze vlak genoeg om te gebruiken of alsnog vlakken. Indien t toch vlakken word is strip ook een optie, aluminiumopmaat heeft bv EN AW-6060 T66 10% op de dikte. Echter kan ik nergens online toolingplate vinden met zowel prijs als materials specs.
Is toolplate bv sterker/stijver als strip?

Grtz Paul
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Toolingplate VS Gevlakt Plat/strip

Bericht door Sven »

Tooling plate is gezaagd uit een blok gegloeid aluminium van een soort die goed te verspanen is.
Door dit proces heeft het door en door de zelfde structuur.

Plat/strip is geëxtrudeert of heel misschien gewalst.

Zodra het wordt gewalst wordt de structuur aan het oppervlak anders dan de kern. Frees je het oppervlak weg dat trekt het krom.
Datzelfde geldt voor geëxtrudeert materiaal.
Het freest sowieso niet echt prettig in vergelijking met gegote en gegloeid materiaal, en het is na het frezen nog minder recht dan het was toen je begon.

Voor veel toepassingen maakt dat misschien niet uit of merk je het niet, voor een freesmasjien is het best belangrijk.

Bij Gleich duitsland kon ik nog prijzen zien bij de specs.
Zodra ik mijn bestelling had geplaatst hebben ze dat onmogelijk gemaakt omdat CMD "de rechten" heeft. (mijn interpretatie, ik kreeg toen een offerte van CMD.)

Prijzen afhankelijk van de hoeveelheid zo tussen de 6 en 10 euro per kilo, ex btw.
Bij CMD was alles heel, hééééél netjes op maat, recht en haaks gezaagd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
pauluzs
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 jun 2007 18:57
Locatie: Herkenbosch
Contacteer:

Re: Toolingplate VS Gevlakt Plat/strip

Bericht door pauluzs »

Kijk daar heb ik wat aan,

Nu nog benieuwd of deze vlak genoeg is of toch gevlakt moet worden?
En welke materiaal samenstelling kan ik t beste kiezen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Toolingplate VS Gevlakt Plat/strip

Bericht door Kjelt »

pauluzs schreef: 29 apr 2018 13:28 Nu nog benieuwd of deze vlak genoeg is of toch gevlakt moet worden?
Dat hangt van je eisen af en zal per leverancier product verschillen dus zul je per leverancier willen bekijken in hun specificaties.
Hier zomaar een voorbeeld:

https://salomons-metalen.nl/producten/a ... lplan-5000

Materiaal: Aluminium Gefreesde Tooling Plate "SALPLAN 5000"
Toleranties op de dikte:
+/- 0,1 mm

Toleranties op de vlakheid:
dikte: 6 t/m 15 mm: 0,35 mm/m
15,88 t/m 100 mm: 0,15 mm/m
Plaats reactie