3D-taster te grote diameter en nu ?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

3D-taster te grote diameter en nu ?

Bericht door Kjelt »

Hi ik kon een Tschorn 3D-Kantentaster overnemen wat ik heb gedaan.
Deze heeft alleen een 12mm diameter as en mijn toekomstige cnc machine spindel heeft max een 8mm as.
Wat is nu wijsheid om te doen, ik zie zelf twee mogelijkheden maar wellicht zijn er andere opties

1) de 12mm laten afdraaien naar 8mm
2) een adapter 12mm naar 8mm
3) ????

1) voel ik zelf niet zoveel voor omdat het product daarmee permanent wordt aangepast, mocht ik in de toekomst een grotere spindel nemen........
2) ik vraag me af of dit nauwkeurig genoeg gemaakt kan worden en ook niet te lang wordt (kan ik alleen kleine werkstukken opmeten)?

alvast bedankt voor het meedenken,
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1975
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: 3D-taster te grote diameter en nu ?

Bericht door janplastiek »

let ook op de totale uitsteek lengte van de onderkant van de kogel van de taster tot de onderkant van de spindel, langer is grotere hefboom is meer afwijking door doorbuiging
Breek de dag, frees een lijntje.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: 3D-taster te grote diameter en nu ?

Bericht door willy wonka »

Je zou de taster ergens in kunnen monteren naast je spindel.
Hoef je alleen maar het verschil tussen center van je taster en spindel te weten.
Kwestie van twee keer het center bepalen van beide d.m.v. een werkstuk met een boring op te meten. Een simpele taster meetklokje is volgens mij schacht 8mm. Dus die zou je dan mooi kunnen gebruiken om je center te bepalen.
Dan weet je het X-Y verschil tussen spindel en 3d taster.

Afdraaien of adaptertjes zou ik niet aan beginnen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3D-taster te grote diameter en nu ?

Bericht door Kjelt »

Ah een soort van snelkoppeling ofzo waar ik de taster snel in en uit kan klikken en dan via een makro de offset tov de spindel corrigeren ? Klinkt goed.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: 3D-taster te grote diameter en nu ?

Bericht door willy wonka »

Juist
dat lijkt mij de beste oplossing
Moet je wel genoeg ruimte hebben op de taster te monteren. En een klem/beugel verzinnen dat redelijk nauwkeurig te herhalen is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D-taster te grote diameter en nu ?

Bericht door DaBit »

Je kunt 'm afdraaien naar 8mm. Als je dan ooit een grotere spindel hebt dan lijm je er een bus overheen die je ook weer concentrisch afdraait en klaar. Spul is om te gebruiken, als het mooi moet blijven had het maar door moeten leren voor koelkast.

Als je 'm ernaast monteert dan is het '3 balletjes plus 3 V-groeven'-idee toch een van de beste: https://practicalprecision.com/laying-o ... criterion/
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3D-taster te grote diameter en nu ?

Bericht door Kjelt »

Zat even dat filmpje te kijken maar als ze bang zijn dat als een punt wegvalt je rotatie krijgt waarom gebruiken ze dan in vredesnaam een balletje dat alle vrijheidsgraden heeft waarom dan niet bv drie vierkante blokjes die geroteerd tov elkaar zijn aangebracht.
Oftewel ik begrijp het ontwerp doel niet :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D-taster te grote diameter en nu ?

Bericht door benkr »

Die 12mm opname zit 99% zeker in het huis geschroefd, de 3 die ik heb in ieder geval wel, laat ergens bij een goede vakman (of vrouw) een nieuwe opname draaien en je kunt altijd nog terug. Zo heb ik het ook gedaan.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1954
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 3D-taster te grote diameter en nu ?

Bericht door Breaker »

Sowieso wel een goed idee om niet dat hele ding in een draaibank te stoppen toch?
Kjelt schreef: 15 jun 2018 16:22 Zat even dat filmpje te kijken maar als ze bang zijn dat als een punt wegvalt je rotatie krijgt waarom gebruiken ze dan in vredesnaam een balletje dat alle vrijheidsgraden heeft ...
Omdat die bal door de vrijheidsgraden ook het best naar de uitgangspositie terug keert, geeft goede herhaalbaarheid. Is fijn als de taster steeds op dezelfde plek staat als je 'm terugzet.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3D-taster te grote diameter en nu ?

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 15 jun 2018 17:09 Die 12mm opname zit 99% zeker in het huis geschroefd, de 3 die ik heb in ieder geval wel, laat ergens bij een goede vakman (of vrouw) een nieuwe opname draaien en je kunt altijd nog terug. Zo heb ik het ook gedaan.
Bedankt ga dit nakijken, als dat zo is misschien zijn die dan al gewoon te koop, ik zal niet de eerste zijn die hier tegenaan loopt?
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D-taster te grote diameter en nu ?

Bericht door benkr »

De mijne had een 16mm opname en die was niet te koop, ik zag dat Kevin Damen tasters te koop had met een 12mm opname, maar kleiner heb ik ze zeker nog nooit gezien, dan blijft alleen zelf maken over dus. Zoek een goede draaier, misschien wel hier via dit forum, grote kans dat je iemand vindt hier.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6238
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3D-taster te grote diameter en nu ?

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 15 jun 2018 17:09 Die 12mm opname zit 99% zeker in het huis geschroefd, de 3 die ik heb in ieder geval wel, laat ergens bij een goede vakman (of vrouw) een nieuwe opname draaien en je kunt altijd nog terug. Zo heb ik het ook gedaan.
Ik heb even gekeken er zit aan de bovenkant een inbusbout die kan ik er gemakkelijk uitdraaien maar dan zit er nog geen echte beweging aan de opname as.
Onderop waar de opnameas het huis in gaat zitten nog drie inbus boutjes.
Wil je delen hoe je bij jou de opname er af hebt gedraaid, durf er niet goed zomaar veel kracht op te zetten.
benkr
Donateur
Berichten: 7699
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3D-taster te grote diameter en nu ?

Bericht door benkr »

Ik heb van 3mm aluminiumplaat een soort van sleutel gemaakt die precies om het huis ter hoogte van het klokje paste, toen de taster in de draaibank met een klembus en een simpel rukje was voldoende om de opname los te draaien. Toen heeft een goedwillend medeforumlid voor mij een nieuwe opname gedraaid of laten draaien.
Plaats reactie