Frictiemateriaal

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Frictiemateriaal

Bericht door audiomanics »

DaBit schreef: 05 okt 2018 09:50 Een wervelstroomrem slijt niet, maar remt ook niet tot 0. Om iets op positie te houden tot je er een keer flink aan trekt werkt zo'n ding dus niet.
Was me ook niet duidelijk dat het een nul-rem moest zijn, omdat de indruk gewekt werd dat het een continue proces was..
Dikke leren riem er om heen en met een hendel vast zetten.. Een soort oliefiltersleutel maar dan groter.. Dan heb je een vrijloop en als hij op borgen staat ben je een knappe jongen als je er nog beweging in krijgt.
En het is nog te doseren ook... tenminste... als de trommel rond is.. licht ovaal mag ook nog..
Echt vast krijg je met een pen-gat verbinding ;-)


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Frictiemateriaal

Bericht door John Sellis »

Een stepper dan? Wellicht als je die op lage ampere geen puls zou krijgen dan moet hij (af) remmen. Of remblokken van een auto. Zijn relatief goedkoop en gaan lang mee.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Frictiemateriaal

Bericht door hfjbuis »

Een wervelstroomrem is een wonderlijk mooie oplossing, ware het niet dat de trommel zeer langzaam draait (<5rpm). Dan doet zo'n rem niet zo veel.
Sluit de draden van een nema 23 stappenmotor (3Nm) maar eens kort, dan krijg je dat ding maar met moeite gedraaid. De remkracht is ongeveer gelijk aan het (houd) koppel.

Maar als je echt veel remvermogen nodig hebt, een schijf remmetje van een fiets, hydraulische versie, hevel met een servo indrukken, dat stopt!! Geen servo, gebruik een kleine perslucht cilinder als actuator, dat stopt zelfs een auto!

p.s. voor € 15,-- koop je de schijf met 2 blokjes los.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Frictiemateriaal

Bericht door DaBit »

hfjbuis schreef: 05 okt 2018 23:20 Sluit de draden van een nema 23 stappenmotor (3Nm) maar eens kort, dan krijg je dat ding maar met moeite gedraaid. De remkracht is ongeveer gelijk aan het (houd) koppel.
Op toeren wel. Richting de 0 toeren is de remkracht gelijk aan de detent torque (hoe heet dat eigenlijk in het Nederlands?), om dezelfde reden waarom een wervelstroomrem niet remt bij vrijwel stilstand.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Frictiemateriaal

Bericht door henkzelf »

Twee principes genoemd: Rem gebaseerd op wrijving en op wervelstroom.
Conclusie: Met de combinatie van beiden heb je alle oplossingen. Kies maar.
De stappenmotor hoeft niet te draaien op de rpm's van de trommel.
V-snaar overbrenging of een stom wieltje dat loopt op de omtrek van de trommel kan de RPM's van de stappenmotor al verhogen. Stappenmotor kortsluiten is niet de enige oplossing. Je kunt hem ook kortsluiten via een regelbare weerstand (hogere weerstand, minder remmen).
Als hij bij R = 0 dan nog niet genoeg remt kunt je stroom op de stappenmotor zetten.
Bij lage stromen zal de stappenmotor mogelijk de trommel niet stoppen maar het effect van stappenverlies tonen (schokkend voorwaarts gaan). Met een elastische V-snaar in de overbrenging schokt alleen de motor en de trommel niet.
Remmen volgens het principe van wrijving kan ook geregeld worden met de spanning van de V-snaar.
Maar als je er toch een stappenmotor op aanbrengt op te remmen, dan vraag ik me af: waarom gebruik je hem niet als aandrijving.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Frictiemateriaal

Bericht door John Sellis »

henkzelf schreef: 06 okt 2018 02:08 Twee principes genoemd: Rem gebaseerd op wrijving en op wervelstroom.
Conclusie: Met de combinatie van beiden heb je alle oplossingen. Kies maar.
De stappenmotor hoeft niet te draaien op de rpm's van de trommel.
V-snaar overbrenging of een stom wieltje dat loopt op de omtrek van de trommel kan de RPM's van de stappenmotor al verhogen. Stappenmotor kortsluiten is niet de enige oplossing. Je kunt hem ook kortsluiten via een regelbare weerstand (hogere weerstand, minder remmen).
Als hij bij R = 0 dan nog niet genoeg remt kunt je stroom op de stappenmotor zetten.
Bij lage stromen zal de stappenmotor mogelijk de trommel niet stoppen maar het effect van stappenverlies tonen (schokkend voorwaarts gaan). Met een elastische V-snaar in de overbrenging schokt alleen de motor en de trommel niet.
Remmen volgens het principe van wrijving kan ook geregeld worden met de spanning van de V-snaar.
Maar als je er toch een stappenmotor op aanbrengt op te remmen, dan vraag ik me af: waarom gebruik je hem niet als aandrijving.
Dat laatste vind ik ook nog niet zo raar bedacht. Waarom niet aandrijven/mee laten lopen. Dan kun je hem zo regelen. Eventueel makkelijk met een potmeter en een arduino aan te sturen.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Frictiemateriaal

Bericht door diode »

Wederom dank voor alle adviezen.

IN eerste instantie hoop ik dit relatief simpel te kunnen oplossen. Ik hoef geen enorm nauwkeurig systeem te hebben. Het ding waar de "rem" in moet is volledig mechanisch. Een elektronische oplossing probeer ik daarom te voorkomen.
Plaats reactie