anodiseren

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: anodiseren

Bericht door Barcosmurf »

Swets schreef: zelfs de kabel en kabelschoen enz mag niet in het zuur toch....
overal hebben ze het ook over aluminiuum boutjes maar waar koop je die? en wat kosten die?
Zeker geen koper erin, zwavelzuur tast elk metaal aan behalve lood.

Ik ben niet zo thuis in wie wat heeft (frees of draaibank)

Waarom niet even zelf maken, een stukje dun rond Alu , aldan niet wat afdraaien en schroefdraad erop snijden.
Als het lang genoeg is kun je buiten de vloeistof het ermee gelijk ophangen, zodat alle kanten goed bereikbaar zijn en met een bout de kabel eraan vastzetten of een stevige klem.

Anders titanium draad, kijk eens bij die Duitse firma die ook de kleurstof levert.
Iemand ervaring met titaniumdraad die als onderlijn bij de hengelssport wordt gebruikt?

Edit:Heeft iemand toegang tot de prijzen van Fabory.com, ik dacht dat het meeste Sopral P40 of P60 is wat ze hebben.


Wil
EMC2 gebruiker
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: anodiseren

Bericht door wstoof »

Hoi
Ik heb er een paar weken geleden voor gekozen om de kleurstoffen toch maar in Duitsland te bestellen.
Maar wie weet ,in de toekomst dat ik er toch eens achteraan ga wat grotere hoeveelheden kleurstof in te slaan.

Ik hoop eind deze week een poging te wagen met zelf anodiseren.

De deksel is alleen bedoelt voor het opbergen van de chemicaliën na gebruik, op deze manier hoef ik het namelijk niet terug te gieten in een jerrycan .
De deksel gaat er pas weer op als de vloeistof is afgekoeld tot omgeving temperatuur, anders komt hij de volgende keer er haast niet meer af......

Op de Uni waar ik werk (IT) heeft nagenoeg elke faculteit zijn eigen instrument-makerij waar men ook anodiseert.
Ben daar eens gaan buurten
Bij 3 van die werkplaatsen gebruikte ze voor het anodiseren bassins welke gemaakt waren van in elkaar gelijmde PVC plaat.
Deze bassins waren al iets van 20 jaar in gebruik en zien er nog steeds OK uit.
PVC platen zagen/lijmen was mij net iets te veel werk, vandaar dat ik ineens op het idee kwam om dan rioolpijp te gebruiken ...... (gelijk een mooie deksel etc )
Maar ben benieuwd wat jou bevindingen zijn Wil ?,op gebied van zuur en loog bestendigheid van PVC.

Ik heb een doos (100) aluminium M4 x 30 boutjes en moertjes gekocht bij Jeveka te Amsterdam , maar je kunt beter IDD gewoon een staafje aluminium rond kopen en met een snijplaatje er draad op snijden.
De boutjes waren schreeuwend duur !! kwamen op 0,36 euro per stuk !! de moertjes op 0,15 euro per stuk (was even slikken toen ik de rekening ontving :-| ).

Pas was ik bij een professionele anodiseerderij , deze gebruikte dik aluminium draad om voorwerpen in het bad te hangen etc.... mogelijk is dat een redelijk alternatief voor titanium draad, het is dan wel niet herbruikbaar maar mogelijk wel veel goedkoper.
Iemand een idee waar je dat zou kunnen kopen ?.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: anodiseren

Bericht door joopbos »

Ik heb ook heel lang in een intrumentmakerij , van een Uni, geanodiseerd. Heb altijd aluminiumdraad gebruikt van 1 mm. Dit is te koop bij Salomon's metalen in Groningen. Let wel goed op dat je het alm draad stevig met een tang om een deel van je werkstuk draait. Als je het werkstuk los aan een draad hangt wordt binnen enkele seconden het alm draad ook voorzien van een dun laagje alm.oxyde en stopt het anodiseerproces. Alm. oxyde is namelijk een zeer goede electrische isolator en geleid de stroom dan niet meer. Dat is ook de reden dat, als je goed kijkt, er altijd een klein stukje niet geanodiseert is. Bij zwart zie je dan een klein wit plekje.

Joop
Laatst gewijzigd door joopbos op 20 mei 2008 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 909
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: anodiseren

Bericht door joopbos »

In het vorige bericht van mij moet "tand" natuurlijk tang zijn.

Joop
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: anodiseren

Bericht door audiomanics »

wstoof schreef:Ik hoop eind deze week een poging te wagen met zelf anodiseren.
En? gelukt??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: anodiseren

Bericht door wstoof »

Ik heb het momenteel erg druk, en als ik al wat tijd heb.. dan ben ik bezig met het maken van het stalen onderframe van mijn cnc-portaal.
Maar binnen 4 weken MOET ik het toch gedaan hebben...

groet, wouwter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13526
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: anodiseren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor Aluminium draad.. ehh.. een kokertje TIG draad?.. of een Rolletje MIG draad?.. moet toch niet al te duur zijn lijkt me?.. kun je tijden mee vooruit..
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: anodiseren

Bericht door Erik »

joopbos schreef:In het vorige bericht van mij moet "tand" natuurlijk tang zijn.
Bij berichten die je zelf heb geplaatst staat rechtsboven een knopje "bewerk". Verder ontopic a.u.b.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: anodiseren

Bericht door wstoof »

Eindelijk....Op moment bezig met het anodiseren.
737
736

Kleur bad staat al klaar.... over 8 minuten is het anodiseren zelf klaar.
Ben erg benieuwd
Tot nu toe valt het allemaal reuze mee.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: anodiseren

Bericht door klaas van gemerden »

Ik ben heel benieuwd naar je resultaat.

Dus als je foto's hebt.....
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: anodiseren

Bericht door Swets »

JA IK BEN OOK HEEL ERG BENIEUWD.... ZIT ZELFS TE SCHREEUWEN.... sorry.... :lol:
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: anodiseren

Bericht door wstoof »

Valt echt reuze mee...
Ik had niet verwacht dat het zo simpel was.
Was bang dat de kleurstof van het werkstuk zou druipen bij het uit de kleurbad halen ervan (of bij het deponeren ervan in heet water)
Maar ging allemaal erg eenvoudig, echt een aanrader dit proces ... wel uitkijken met de chemicaliën...
Hoe langer het onderdeel in het bad gaat des te donkerder de kleur, was ook wel beschreven , maar is goed waarneembaar tijdens het proces...

Heb nu alleen een test gedaan met een rest stukje materiaal,volgende keer eerst ook maar glasparel stralen...
Hierbij fotootje ervan.
738

Morgen ga ik "echte" onderdelen (zwart)anodiseren, en overmorgen als het goed gaat nog een paar tandriemschijven (dat gaat er echt gaaf uitzien denk ik)
Daarvan natuurlijk fotoos....
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: anodiseren

Bericht door wstoof »

Het eerste "echte" werkstuk is nu gedaan,is niet helemaal mooi geworden, heeft een beetje ruwe plekken die ook wat donkerder zijn van kleur.
Weet ook nog niet waardoor dat komt...
Tweede ligt nu in het kleurbad te wachten op het derde werkstuk wat nu nog wordt geanodiseerd.
Enigste wat wel opvalt is dat je behoorlijk wat demi water nodig hebt.
Met het vullen van de vaten natronloog en het verdunnen van de zwavelzuur En de verfbaden.. heb ik nu 10 liter demi water gebruikt voor het koken en spoelen..
752
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: anodiseren

Bericht door Swets »

toch even een vraag.... waar heb jij die alluminium bouten enzo vandaan?

en het kan toch ook met accuzuur?

bak met accuzuur.... plaat lood aan de ene pool van de acculader, je werkstuk aan de ander pool....

maar er mag geen koper (draad) in het zuur komen toch?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie