Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Bericht door Hessel Oosten »

Hoi aanwezigen, (wel of niet op vakantie),

Ik heb een gereedschapswagentje gekocht met flinke laden.

Nou staat me bij dat er voor die laden "materiaal" is wat je warm kunt maken om daarna je gereedschap met z'n karakteristieke vorm erin te drukken.

Bestaat dat, of is het een gedachtenspinsel ? Naam, waar please ?
,
Hessel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je Google nou eens raadpleegt omtrent "thermoforming foam" dan wordt je al een stuk wijzer.. echter.. gaat dat hoofdzakelijk om foam dat je in een bepaalde vorm kan fixeren om het als "foamcore" te gebruiken in laminaten en dergelijke..

Wat je zelf zou kunnen doen.. heb ik ook gedaan werkt goed.. is een plaat PU schuim pas maken in je gereedschaplade.. en daar de holtes uitfrezen.. en dan afwerken met Epoxyhars.. eventueel gevuld met wat glasvezels..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik had ook het idee ooit zoiets gelezen te hebben.
Maar wat ik heb kunnen vinden gebruiken ze in de orthopedische industrie om een breeze te maken oid. ( in heet water wordt het vervormbaar )
Is alleen voor mijn toepassing veel te kostbaar. ( geloof iets van €50.- per plaatje of nog meer ?) Kan het zo vlug even niet meer vinden bij m'n vriend google. Maar het waren allemaal medical bedrijven die het leverden.

Sommige gereedschappen leveranciers hebben een snijservice om het uit schuim plaat uit te snijden.
Misschien om z'n kop uitleggen, glad folie er over, dan neem je zo'n goedje waar ze textiel mee hardmaken voor allerlei artistieke uitingen ( spijkerbroeken in de tuin met geraniums er in of zo :lol: ) Doopt een mooi lapje jeans in die rommel en vlijt dat over je gereedschap. Misschien moet je er dan nog iets van vulstof met wat plak in storten om de binnenkant een beetje stevig te krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Bericht door Swake »

Ik gebruik MDF....
Al dan niet in de olie gezet om het te beschermen tegen de vettigheid die aan m'n tools en vingers plakt.
Goedkoop en overal beschikbaar,
Krast het kostbare gereedschap niet,
In alle diktes te verkrijgen of te maken,
Een verandering in de lay-out van de tools is zo gemaakt. Gewoon een nieuwe plaat frezen want het zit toch al in de computer.
In één schuif liggen er meerdere platen, beetje zoals het Facom systeem. Zo kan ik de schuiven eenvoudig herinrichten met wat ik het meest nodig heb.
When it fits stop using the hammer.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Bericht door hrscharft »

Even een hersenspinsel,

wat dacht je van vacuum vormen?
Van dat kunststof plaat dat zich gemakkelijk laat vervormen als je het een beetje warm stookt en vervolgens zijn vorm vast houd als het weer afkoelt. Heb de grote vrienden van Mythbusters het regelmatig zien gebruiken om een gietmal voor van alles en nogwat te maken.

Je legt je gereedschap eventueel op een paar blokjes (om het er wat dieper in te leggen) uitgespreid op de manier zoals je het wilt hebben en trekt er zo'n vacuum mal van.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Bericht door joeljonker »

Wat je zeer waarschijnlijk bedoeld is "Polymorph Thermoplastic" even intypen op ebay UK.

Superhandig spul en nog boven verwachting sterk ook, glas/emmer met kokend water werk het beste.Ik gebruik het voor vanalles en nog wat, bv even snel een hulpstukje maken.

Groet,

Joël
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Bericht door Mcgyver »

kunststof plaat wat zich makkelijk laat vervormen en ook nog eens enigszins slagvast is , is PETG

O.a. verkrijgbaar onder de naam vivak


is een broertje van de pet flessen waar je je cola in mee krijgt bij de supermarkt :mrgreen:

plaat hout nemen, je spulletjes erop leggen plaat eroverheen vastschroeven met wat latjes.

vervolgens in de oven ongeveer 165 graden. en vervolgens de stofzuiger erop in een gat ergens buiten het oppervlak wat je wilt hebben en klaar is klara ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Bericht door hugo stoutjesdijk »

joeljonker schreef:Wat je zeer waarschijnlijk bedoeld is "Polymorph Thermoplastic" even intypen op ebay UK.

Superhandig spul en nog boven verwachting sterk ook, glas/emmer met kokend water werk het beste.Ik gebruik het voor vanalles en nog wat, bv even snel een hulpstukje maken.
ziet er inderdaad best leuk uit, beetje prijzig,dat wel. http://protoplast.nl/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Bericht door FSSF »

Ik ben niet zo va de plastic inlays, ook al is zijn ze wel praktisch. In hardschuim kun je perfect frezen, je moet alleen even al je gereedschappen natekenen :lol:
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Bericht door Swake »

FSSF schreef: alleen even al je gereedschappen natekenen :lol:
Op de scanner leggen. je hebt alleen een contour nodig. Diepte in 1 soms 2 stappen is ook genoeg voor het meeste
When it fits stop using the hammer.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Bericht door Roetsj »

Dat zal niet bestaan voor gereedschapwagens, want je hebt vast gereedschap ertussen dat zo gauw geen 'perfecte' zandvorm oplevert. Ik weet, een zelf te snijden foam wordt wel aangeboden, bijv. via eBay. Ik gebruik graag een neopreen foam dat (redelijk) brandstofbestendig is. Eigenlijk is het een dunne mat die op de bodem van de lade ligt. Er zijn veel mogelijkheden om zelf iets te maken.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Bericht door Hessel Oosten »

Boys (en girls.. ;-) ,

Hartelijk dank voor ade VELE suggesties !
Ik denk dat ik voor hardschuim frezen ga.

Hessel
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Bericht door hrscharft »

Gelukkig hoef je dingen als steeksleutels en schroevendraaiers maar 1 keer te tekenen ;)
Die kun je gewoon omhoog of naar beneden schalen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Warmte vervormbaar "spul" in gereedschaps-lade

Bericht door FSSF »

hrscharft schreef:Gelukkig hoef je dingen als steeksleutels en schroevendraaiers maar 1 keer te tekenen ;)
Die kun je gewoon omhoog of naar beneden schalen.
Dacht ik ook met Gedore schroevendraaiers, niet dus :lol:
Plaats reactie