Elektra vraag aan/uit schakelaar

Moderator: Moderators

willy wonka

Re: Elektra vraag aan/uit schakelaar

Bericht door willy wonka » 08 jan 2018 16:35

Hoi Kees,
Ja dat gaat wel lukken.
Maar het gaat mij erom welke ik aansluit?
Moet het relais tussen de fase of nul komen?

audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics » 08 jan 2018 17:30

Normaal gesproken schakel je de Fase (soms aangegeven met L of anders de blauwe draad), maar voor 230Vac maakt dat niet zoveel uit, je kan immers een stekker op twee manieren in een stopcontact steken. In beide gevallen zal het apparaat wat daar aan hangt exact hetzelfde (moeten) doen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

DaBit
Donateur

Bericht door DaBit » 08 jan 2018 17:35

audiomanics schreef:of anders de blauwe draad)
Fase is normaal de bruine draad voor de schakelaar. Na de schakelaar een grijze of zwarte.
De blauwe is de nul.

Ik zou dat redelijk consistent volhouden in de installatie, de bruine draad schakelen. Ook al maakt het functioneel niks uit, het is wel later makkelijker terugzoeken hoe het ook al weer zat.

Breaker
Donateur
Contacteer:

Bericht door Breaker » 08 jan 2018 18:10

Als ik het goed zie staan 31,32 en 34 op het driefase relais. Dus dan de drie fases aansluiten (bruin, zwart, grijs) en de nul (blauw) langs het relais doorverbinden. Een driefasen stekker heeft ook een vaste pool voor nul, dus dan is je machine altijd spanningsvrij bij afgeschakeld relais.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

willy wonka

Bericht door willy wonka » 08 jan 2018 19:25

audiomanics schreef:Normaal gesproken schakel je de Fase (soms aangegeven met L of anders de blauwe draad), maar voor 230Vac maakt dat niet zoveel uit, je kan immers een stekker op twee manieren in een stopcontact steken. In beide gevallen zal het apparaat wat daar aan hangt exact hetzelfde (moeten) doen..
Kees
DaBit schreef:
audiomanics schreef:of anders de blauwe draad)
Fase is normaal de bruine draad voor de schakelaar. Na de schakelaar een grijze of zwarte.
De blauwe is de nul.

Ik zou dat redelijk consistent volhouden in de installatie, de bruine draad schakelen. Ook al maakt het functioneel niks uit, het is wel later makkelijker terugzoeken hoe het ook al weer zat.
Helder! bedankt, hier was ik naar opzoek
Weten jullie direct hoe het met mijn elektro kennis staat :lol: Maarja al doende leert men :roll:
Breaker schreef:Als ik het goed zie staan 31,32 en 34 op het driefase relais. Dus dan de drie fases aansluiten (bruin, zwart, grijs) en de nul (blauw) langs het relais doorverbinden. Een driefasen stekker heeft ook een vaste pool voor nul, dus dan is je machine altijd spanningsvrij bij afgeschakeld relais.
Driefase relais had ik al aan de pruttel :) toch bedankt

Plaats reactie