BF25 naar draaistroom

Moderator: Moderators

Plaats reactie
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

BF25 naar draaistroom

Bericht door skillalot »

Iemand die zijn BF25 omgebouwd heeft naar draaistroommotor met frequentieregelaar, en me zo precies allemaal kan vertellen wat ik nodig heb?

Ik zat zelf te denken aan een 1.1kw 4P 1400rpm motor, met 1:2 en 2:1 riemvertraging er tussen, zodat ik een lekker ruim toerenbereik heb met meer dan voldoende kracht, en maar een riem.
Ik weet alleen nog niet zeker of 1.1kw gaat passen, en of het niet overkill is, weet niet wat anderen gebruiken.

Dus ik hoor heel graag de ervaringen van anderen :)
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: BF25 naar draaistroom

Bericht door mosoft »

Hi skilalot,

Ik heb reeds 2 BF25 omgebouwd naar draaistroom 3x230V en ben nu bezig met een BF30 om te bouwen dus als je eens wilt kijken ben je welkom en kun je zelf zien hoe alles is omgebouwd en of het voor jou haalbaar is.
Ook mijn draaibank heb ik zo omgebouwd met 3x230V en frequentieregelaar.

Jan (MoSoft)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: BF25 naar draaistroom

Bericht door skillalot »

Wat voor motor heb je er op gebouwd Jan? Ik weet niet zo goed wat er allemaal past en wat zinvol is.
Misschien een keer komen kijken inderdaad, wordt ik nooit dommer van :)
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: BF25 naar draaistroom

Bericht door HD13 »

skilalot,
Let even op met het gebruik in laag toeren zeg maar onder de 700 motor rpm.
Motor heeft een koelfin op de as zitten en bij lagere toeren neemt het koelvermogen af.
Maar als de motor dan laag belast wordt is er weer weinig aan de hand.

Heb hier op een HU-45 (Huvema BF45) 1.1 kW 2800 rpm zitten was een standaard type motor die zo paste, flens/as.
Heb er ook nog een uitlezing gemaakt voor het toerental van de spil.
viewtopic.php?f=6&t=13147
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: BF25 naar draaistroom

Bericht door skillalot »

Ja ik zet er sowieso een losse fan op.
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: BF25 naar draaistroom

Bericht door mosoft »

Ik heb er een 750 Watt motor op gemonteerd een grotere dan komt die tegen de spindel te lopen.
Ook een frequentie regelaar die weer de motor stuurt en die zelf bediend wordt door Mach3 of welke kaart die je maar gebruikt.
De motor is sterk zat want ik gebruik een mantelkopfrees van 50 mm rond en die verspaand perfect voor het vlakken van materiaal.
Je kunt wel naar een grotere motor gaan maar dat vind ik gewoon een overkill. De originele motor is ook maar 750 Watt.
Maar mocht je komen kijken dan zul je zien wat ik bedoel en hoe ik het een en ander heb aangepakt en wat de resultaten zijn van het freeswerk.
De BF30 die ik nu aan het CNC maken ben kan wel een type groter op omdat de uitlading van de machine groter is.
Ik heb ook de tekeningen voor de te maken onderdelen die kun je dan meteen meenemen.

Ik weet niet hoelang je de BF25 hebt want bij de oudere versies moet je wat meer frezen aan het zadel en aan de onderkant van het bed.
De nieuwere versies hebben dit al vanaf de fabriek en hoef je zelf niets meer aan te frezen tenzij je de verplaatsing in de Y-richting wilt vergroten dan moet je nog even iets uit de voet wegfrezen om de slag te vergoten.

Jan (Mosoft)
Plaats reactie