Generator voor een draadvonk machine

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Amerikanen kunnen sowieso niet rekenen..

als je op CNCzone.com kijkt.. zijn ze al heel trots als ze onderdelen op "one thou" nauwkeurig kunnen maken.. da's 0.0254mm.. ofwel 2½ honderdste.. 4 Thou is een tiende millimeter. en da's voor onze begrippen al een "Gapend gat", een "Rammelpassing" zo je wilt..

ik bedoelde de opmerking "een arduinootje" ook niet zo dat je gewoon een "basismodelletje" arduino kon pakken.. mijn buurman toonde me dat blokglofje met een eenvoudige arduino, maar wat hij er mee wil doen is heel wat anders dan draadvonken.. hij is bezig met een arduinogestuurde electronische ontsteking. Ok.. hij gaat ook vonken dus, maar dan in een verbrandingskamer van een "Ottomotor"..

Ik moet me nog stevig inlezen in de materie.. ik weet dat je met een serieuze arduino heel veel kan.. Ik denk dat ik om te beginnen maar eens een RC generator moet bouwen om een idee te krijgen van de procesparameters, en dan kan ik in een later stadium kijken wat de winst is van een "arduinogestuurde IGBT of MosFet generator.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik graaf em even op.. want!
er schijnt ook nog iemand bezig te zijn met IGBT Transistoren
Inderdaad.. er is iemand bezig met IGBT Transistoren... en hoe!.. afgelopen week ben bij hem op bezoek geweest om eens te kijken naar zijn machine.



Ja.. je leest het goed.. 3 mm dik Alu met 20 mm/min!.. en da's rap voor een draadvonkmachine., we hebben die avond een testje gedaan met 10 mm dik Titanium, en daarmee bereikten we 3mm/min, met 22 A op de draad!..
Deze "knutselaar" is echt goed bezig.
Door alles wat ik her en der op het net gezien heb van DIY Wire EDM machines kreeg ik het gevoel dat de bouwers het principe begrepen, maar zelf nooit met een draadvonkmachine gewerkt hadden.. en dat bleef ook hier te kloppen, echter!.. hij heeft wel heel goed door hoe het werkt.. zijn boven nozzle is verstebaar, zodat ie em dicht op het werk kan zetten, op de video heeft ie em hoog staam om het proces zichtbaar te maken, maar bij de test met Titanium stond ie er kort op.
Verder heeft hij met zijn eigen machine de spoeling ook goed voor elkaar.. niet dat gedoe wat je bij andere machines ziet.. met een lullig zeikstraaltje, maar echt gewoon een "Echte Pomp" erachter die er niet een paar liter, maar een paar Kuub per uur doorjast
Ook wordt de spanning in de boven- en onderaarm toegevoerd.

Wat de Electronica betreft..zoals jullie allemaal weten, heb ik daar geen verstand van.. maar wat hij met zijn generator bereikt is vergelijkbaar met professionele machines, sterker nog, zijn "hobbybob" machientje loopt rondjes om een Brother HS 100. de Generator die hij gebouwd heeft, voorziet ook in "Adapt control" ofwel het continu bijregelen van de voeding aan de hand van het Gap voltage.. verder heeft ie nog wat extraatjes bedacht, om de energie overdracht te optimaliseren.. ik weet niet hoe het met moderne draadvonkgeneratoren zit, omdat ik 10 jaar geleden voor het laatst achter een draadvonkmachine gestaan heb, maar ik denk dat de grote fabrikanten vergelijkbare technologie toepassen..

Voor zijn eigen machine heeft ie nog wel dingetjes die ie aan zou kunnen passen, zoals de draadvoering, hij regelt de aanvoer, afvoer en draadspanning met 2 motoren, hetgeen het geheel nogal complex maakt.. in de praktijk wordt bij de aanvoer de draad "Geremd" en bij de afvoer de draad strakgetrokken., dat maakt ook dat het hele systeem veel eenvoudiger kan zijn, en het inrijgen van de draad ook veel sneller kan.

Dat soort zaken zijn mij wel bekend, dus als ik mijn machine ga bouwen, dan hou ik daar wel rekening mee.

Want.. het mooie is..hij wil zijn generator gewoon in de verkoop knallen.. Zelf werkt ie met Dynomotion voor de besturing, ook omdat ie een "plugin" heeft draaien om de spanning en de stroom, en andere parameters aan te passen, gekoppeld aan een bibliotheek met instellingen van materialen.

Momenteel is het al mogelijk om met EdingCNC met deze generator te werken, echter nog niet met volle functionaliteit. maar daar gaat in de achtergrond ook aan gewerkt worden..

Kortom.. ik ga mijn tekensoftware voorzichtig aantrappen.. ik weet nu dat de electronica "plug and play" beschikbaar komt.. prijs is nog onzeker..maar betaalbaar.
Bij veel professionele machine met een waterbad beweegt het bad, waardoor de onderarm door een schuivende afdichting steekt, en de axiale verschuiving is het probeel niet,, maar de zijdelingse.. da's een soort metalen rolgordijntje aan weerszijden, en dat is moeilijk waterdicht te houden, daarom hebben de zelfbouwmachines doorgaans een C-arm die gewoon van boven in de bak hangt.

Daarom denk ik aan een frame vergelijkbaar met een "trog-portaal" machine zoals de Opensource Frees, alleen komt er op de X-as "plaat" een Unit met de draad aan-en afvoer bovenop, en de C-Arm eronder, je bak moet dan wel 2 keer zo diep zijn als je werkbereik in Y+ de breedte van de arm.
Plaats reactie