Generator voor een draadvonk machine

Moderator: Moderators

Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door Lude »

Interessant! Staat ook nog op mijn wensenlijstje. Ga dit zeker volgen.

Waarom wil je trouwens met een draad snijden, en niet met een malletje?
Het mooie daarvan lijkt me dat je hele scherpe vormen kunt creëeren doordat je de elektrode negatief freest. Of wil je het puur gebruiken voor tandwieltjes enzo?
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door rien1959 »

Even heel kort door de bocht : de spanning (voltage) op de draad of elektrode is een maat voor de verspaning. Hoe lager de spanning hoe meer je verspaand maar ook hoe dichter je bij een sluiting bent. Daarom kun je er voor kiezen die spanning te meten en aan de hand daarvan de voeding aan te passen. Hoge spanning = hoge voeding , lage spanning lage voeding (alles binnen zekere grenzen) Met een beetje simpel knutselwerk kun je elke cnc besturing gebruiken. Zelfs op mijn oude Heidenhain gaat dat. De voeding (pulsen) maakt wel heel veel uit op de kwaliteit van verspanen en de uiteindelijke oppervlakte kwaliteit. Voor Arie zeker belangrijk, denk ik zo ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Een simpele CNC besturing gebruiken lijkt leuk, maar zoals Dabit al zegt: stapje terug bij sluiting, moet ik de eerste besturing die niet speciaal voor draadvonken ingericht is nog zien doen.
M'n procenten knop terugdraaien over de nul naar negatief en dan de bank ook terug over de freesbaan laten bewegen lijkt me wel wat. :mrgreen:

Voor wbt de constructie:
Doe je werk vertikaal in die emmer diëlectricum. Maak je vertikale as een stuk langer, en je kun met een XZ tafel ( even om horizontaal en vertikaal aan te geven) heel simpel alle kanten op.

Dan moet je voorlopig dat inschieten van die draad maar even vergeten.

Aan de andere kant, als je de boel gewoon horizontaal zwevend bedenkt, kun je er gewoon een bak onder zetten ( met een schaartafeltje omhoog en omlaag )

Maar over welk bereik hebben we het helemaal, horloge onderdelen kunnen waarschijnlijk gewoon in een augurkenpot-edm-wire-cutter. Ik gok dat een bereik van 50x50 mm met een materiaaldikte tot 1 mm voorlopig wel de behoefte dekt.
Dan word dat schaartafeltje een lab-jack:
Afbeelding
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door DaBit »

@Arie: Als je een machine wil bouwen die kwa functionaliteit binnen Eding valt en blijft vallen, dan go for it. Ik weet niet beter of dat spul werkt uitermate fatsoenlijk.

Maar tegen de tijd dat je erg moet gaan kunstelen met arduinootjes, PLC's, printje hier, printje daar om voor elkaar te krijgen wat je wil (als dat al lukt) en dan nog telkens tegen timing en synchronisatieproblemen aanloopt dan kun je misschien toch beter eens iets anders overwegen waarbij Mach3 of LinuxCNC dan voor de hand liggende keuzes zijn.
Dat spul past beter bij het van de gebaande paden afwijken, en als je het mij vraagt is jouw wire-EDM aardig van het gebaande pad af. Zeker tegen de tijd dat je klaar bent; dan zitten er toch geintjes op de machine waar je nu nog niet aan gedacht hebt. Zeg dat je nog een extra kopje wil met dunne elektrode voor het vonken van gaten. Dat word in Eding weer kunstelen om de boel voor de gek te houden, in LinuxCNC heb je het niet perse makkelijker maar kun je het wel maken zoals je wil dat het werkt.

Mach3/4 durf ik bij jou in de buurt niet te hard te roepen hoewel ik eigenlijk van mening ben dat het voor een aantal van jouw projectjes best wel een goede keuze zou zijn en een goede match met jouw programmeervaardigheden. Jammer dat je 1x de standaarduitvoering gezien hebt en verder nooit een kans gegeven hebt.
Houden we LinuxCNC over, met als bijkomend voordeel dat de defacto-standaard hardwareleverancier voor dat spul (Mesa Electronics) veel meer in het pakket heeft dan enkel een stappenmotor-aanstuur-printje, en dat voor relatief vriendelijke bedragen.

Kwa UV assenstelsel erbij: lijkt me voor jou ook het enige juiste. Kun je hele horlogekasten EDMmen uit 650HRC unobtainium inclusief sunburst en meteen electrochemisch polijsten als je wil. Wijzers afschuinen. Etc. En we hebben het over een extra XY stage onder in je bak die eigenlijk geen kracht op hoeft te vangen. CoreXY achtige constructies kunnen best geheel onder water met de motoren erboven, maar aan de andere kant is de motor in een waterdicht doosje plakken ook geen drama. Een paar NEMA17's is wel zat.
CAM is misschien een probleem (hoewel je in de foamcutting-hoek best wel wat kunt vinden denk ik), maar aan de machine programmeren niet; dat beetje goniometrie prop jij wel in een macrootje. Een kegel maken is ook niet meer dan de onderkant een grotere circel laten maken dan de bovenkant om maar eens wat te noemen.
hugo stoutjesdijk schreef:Een simpele CNC besturing gebruiken lijkt leuk, maar zoals Dabit al zegt: stapje terug bij sluiting, moet ik de eerste besturing die niet speciaal voor draadvonken ingericht is nog zien doen.
M'n procenten knop terugdraaien over de nul naar negatief en dan de bank ook terug over de freesbaan laten bewegen lijkt me wel wat. :mrgreen:
Da's wat mijn draaibank doet als ik de 'breek lintspanen'-mode aanzet; dan word de beitel regelmatig een klein stukje teruggetrokken in de richting waar die vandaan kwam. Ik geef toe, dat is momenteel alleen nog maar de vector in een rechte lijn, maar niemand verbied me om het zo te maken dat het gereedschapspad netjes terug gevolgd word.

Dat soort geintjes zouden voor een vonkverspaningsmachine ook best handig zijn, maar met PlanetCNC/EdingCNC/etc. ben je dan best snel uitgepraat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door H@ns »

hugo stoutjesdijk schreef:.... en dan de bank ook terug over de freesbaan laten bewegen lijkt me wel wat.
Autogeen snijmachines hebben normaal gesproken deze mogelijkheid.

Je kunt de contour terug bewegen tot waar het snijproces is onderbroken, en van daaruit doorstarten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat achteruitlopen is nog een lastige.. maar dat komt mettertijd wel.. als er eerst maar een basis is, een 2 assig bewegingssgedoe, en een Generator.. dan kijken we wel verder..


5assig vonken heeft wat mij betreft voorlopig helemaal geen prioriteit.. echt niet.. als ik eerst maar gewoon rechttoe, rechtaan kan vonken.. dan vind ik het al heel wat..

Dus.. gewoon machientje verzinnen met 200 x300 mm werkbereik.. zou al leuk zijn.. 't mag best iets groter dan "augurkenpot-EDM"

zelfs voor horlogekasten heb ik toch al snel 100 x 100 nodig.. en wat te denken van pincetten?.. plaatje Titanium in de machine.. en knetteren maar.. dan kan ik de delen dichter op elkaar zetten.. minder materiaal verlies..

Beetje groter is best lekker.. :lol:
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door Damocles »

Achteruit lopen valt ook nog mee denk ik, maar schijn bedriegt natuurlijk soms. Een macro die even een (stuk van een) g-code file ondersteboven draait en zo afspeelt lijkt mij nog wel te doen. De cirkelbogen zullen aangepast moeten worden maar kunnen wel makkelijk herberekend worden denk ik. Geen Z as is wel een heel groot voordeel hier, anders moet er wel nog wat meer gerekend worden om tool crashen te vermijden.

Of zelf een macro die de huidige positie altijd in een soort ring buffer schrijft (text-file in worst case). Geen idee of dit vanuit USBCNC snel genoeg kan gaan maar ik zou denken dat een beetje huidige PC hier weinig last mee heeft.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

met een macro een achterstevoren toolpad wegschrijven is niet zo moeilijk.. denk ik.. mogelijk kan dat ook met een logje dat via de API loopt.. dan kun je met een bepaalde interval de posities opslaan.. dan kun je vanaf je huidige positie altijd terug.. al zijn het dan rechte lijnstukjes.. maakt niet heel veel uit.. als je maar op punten komt waarvandaan je week kan starten.. dat herstarten.. dat is dan wel even een uitdaging.. je wilt vlak voor je weer gaat verspanen de generator weer aanzetten om een stabiele ontlading te krijgen.. en dan door te lopen... acceleratie en decceleratie moeten in de setup zo hoog mogelijk zijn.. zodra de draad breekt.. moet de machine ook meteen stil staan.. liefst nog een haartje terug lopen..

Maar dat zijn zaken die aan de orde komen als ik daadwerkelijk een werkende generator heb..

Ik heb al mensen die aangeboden hebben me in contact te brengen met Benny Croonen.. 't is alleen de vraag.. geeft hij "Zomaar" zijn schema's prijs?..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door DaBit »

Zoals eerder gezegd zou ik eerst de rest doen. Een RC-type generator bestaande uit een voeding, een paar lampjes en een paar condensatoren doet de truuk ook, is snel en goedkoop te maken, en het is ten aller tijden te snappen wat dat exact doet. Best handig tijdens debuggen. Daarna verbeter je de boel met een andere generator. Easy as drie en een beetje.

2, 3, 4 of 5-assig is jouw feestje. Mijn kijk op het geheel: of ik nou een grote stabiele C-arm moest maken aan een enkele degelijke XY stage ('t is toch een hefboom die C-arm) of een veel lichtere XY stage bovenin en extra XY stage onderin die bak (hoeft alleen een draadje te geleiden), ik zou het wel weten.
Ik denk dat ik dat zelfs zou doen als ik enkel 2D wil. Vroeger had je mooie mechanica nodig voor mooie apparaten, tegenwoordig is een motortje extra de kosten niet en is slimme software vaak interessanter.

Nou ben ik wel beter in een paar motortjes aansturen dan in het maken van mooie constructies, dat beinvloed mijn kijk op zaken. Maar het kan geen kwaad om 2 XY stages eens uit te werken naast het alternatief.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door skillalot »

Damocles schreef:De cirkelbogen zullen aangepast moeten worden maar kunnen wel makkelijk herberekend worden denk ik.
Geen idee hoe dit in edingcnc werkt, maar in mach3 kun je instellen dat IJK incrementeel of absoluut is, of een G90.1 bovenin je file doet hetzelfde. En dan kloppen je cirkels altijd waarvandaan je ook start.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door Bjornski1976 »

Kwam dit tegen op youtube misschine heb je er wat aan.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jaako Fagelund's schema.. ja.. daar heb je wel wat aan. als je verstand van electronica hebt.. ik zou em na kunnen bouwen.. maar dan weet ik nog niet hoe ie werkt..en hoe ik er veranderingen (verbeteringen) in aan kan brengen..

Ik ga dat PDF van het boek van Fleming eens doornemen.. mogelijk is dat een vergelijkbare Generator..

intussen heb ik wat zitten meten en rekenen.. ik heb nog zo'n Mini-frame liggen.. en ik heb een adresje gevonden waar ze korte NEMA 23 2Nm steppers hebben met een 6 mm as.. als ik de hoeken "openzaag" en de zittingen in de motorplaten uitfrees, dan kunnen die er ook op.. moet dan wel speciale boutjes maken.. maar de as wordt wel gecentreerd in het lager.. ik hoef de motoren alleen maar op hun plaats te houden..

gezien de korte slag van dat frame, is er ook wel wat te verzinnen voor de draad aan- en afvoer.. zodat ik de rollen naast het frame kan bouwen.. met een paar poelies is de boel wel op zijn plek te krijgen..
Ik kan het frame dan boven een vaste bak bouwen.. met een C-Frame aan de slede van het mini-frame..

een bak van 400x200x120 zal wel voldoen.. dan hou ik tot 50 mm werkstukhoogte over.. , met goede spoeling zou ik dan wel uit de voeten moeten kunnen...
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door janplastiek »

heb je in een keer alles, zonde van de afstand

https://www.troostwijkauctions.com/uk/e ... 5-3935295/
Breek de dag, frees een lijntje.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Generator voor een draadvonk machine

Bericht door Damocles »

Moet je gewoon voldoende andere dingen er nog bij kopen en dan wordt de rit wel weer verantwoord :lol:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie