Home Switch 4e as

Moderator: Moderators

Plaats reactie
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Home Switch 4e as

Bericht door D9R »

Hoi

Voor mijn 4e as ben ik een home switch aan het aansluiten. Nog nooit gedaan, dus ik ben benieuwd of het gaat werken op deze manier?

http://www.ebay.com/itm/LJ12A3-4-Z-BY-I ... SwsTxXjoZi
Proximity switch zit aan de achterkant van de verdeeltafel op een vaste plek
Boutje in het draaiend gedeelte die de switch triggert.

Afbeelding

M.b.t. aansluiten van de switch.
Is dit een kwestie van de input draad aansluiten op een TB5 / TB6 input aansluiting op de MESA kaart (en de +/- naar een voeding)?
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Home Switch 4e as

Bericht door kevertje »

Ik gebruik mijn 4e-as ook nog al eens met de rotatie as parallel aan de z-as (C-as?) dat wordt lastig met sensoren aan de achter (onder) zijde.
Als je triggert op een gleuf of gat aan de zijkant van de rotatie-tafel heb je dat probleem niet en is het waarschijnlijk ook nauwkeuriger.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Home Switch 4e as

Bericht door DaBit »

D9R schreef:Is dit een kwestie van de input draad aansluiten op een TB5 / TB6 input aansluiting op de MESA kaart (en de +/- naar een voeding)?
Yup, dat is het.

Of jouw manier van detecteren met dat boutje en die prox geweldig werkt is vraag nummer 2. Herhaalnauwkeurigheid zal niet super zijn schat ik zo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Home Switch 4e as

Bericht door D9R »

kevertje schreef:Ik gebruik mijn 4e-as ook nog al eens met de rotatie as parallel aan de z-as (C-as?) dat wordt lastig met sensoren aan de achter (onder) zijde.
Als je triggert op een gleuf of gat aan de zijkant van de rotatie-tafel heb je dat probleem niet en is het waarschijnlijk ook nauwkeuriger.
Of ze aan de achter- zijkant zitten is in mijn geval niet zo belangrijk. Maar ik snap dat ze dan in de weg zitten :)
DaBit schreef:
D9R schreef:Is dit een kwestie van de input draad aansluiten op een TB5 / TB6 input aansluiting op de MESA kaart (en de +/- naar een voeding)?
Yup, dat is het.

Of jouw manier van detecteren met dat boutje en die prox geweldig werkt is vraag nummer 2. Herhaalnauwkeurigheid zal niet super zijn schat ik zo.
Wat is een goeie manier om het nauwkeuriger te krijgen?

Aan de zijkant van de tafel heb ik natuurlijk wel 4 gleuven voor de t-moeren.
Maar afhankelijk van de positie van de as triggert hij op de eerste de beste gleuf.
Dan zou ik hem handmatig naar de juiste positie moeten zetten en dan homen (zodat hij in de juiste gleuf triggert). Geen ramp, maar ook niet ideaal.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Home Switch 4e as

Bericht door Floppy »

Waarom zou je eigenlijk een rotatieas moeten homen? Hij kan nergens tegen aan lopen, je kan "eeuwig" blijven ronddraaien.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Home Switch 4e as

Bericht door D9R »

Als ik bv een opspanplaat wil monteren moet hij elke keer op de juiste positie staan.
In het elke keer uitklokken van deze plaat kost teveel onnodige tijd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Home Switch 4e as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:
D9R schreef:Is dit een kwestie van de input draad aansluiten op een TB5 / TB6 input aansluiting op de MESA kaart (en de +/- naar een voeding)?
Yup, dat is het.

Of jouw manier van detecteren met dat boutje en die prox geweldig werkt is vraag nummer 2. Herhaalnauwkeurigheid zal niet super zijn schat ik zo.
In serie zetten met een index puls op de as van de stappenmotor. Zal een stuk nauwkeuriger worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Home Switch 4e as

Bericht door Benny_DS »

Persoonlijk zou ik op de as een schijf monteren met een zeer fijn gaatje in. En bv met een infrarood led of een laser detecteren wanneer het gaatje voor de led komt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Home Switch 4e as

Bericht door DaBit »

Die schijf met dat gaatje zal inderdaad al beter werken; dat is een veel 'scherpere' overgang dan prox+boutje. Doe ik op de draaibank ook, en daar werkt het geweldig.

Nadeel van roterende tafels enzo is dat het allemaal zo verrekte nauwkeurig komt. Een kleine hoekfout op de as heeft op de omtrek al meteen aardige gevolgen. En stel dat je er op de omtrek 0,03mm naast zit, dan is dat aan de andere kant 0,03mm de andere kant op, dus voor de opspanplaat tellen fouten gelijk dubbel.

Idee van Hugo vind ik ook wel een hele goeie. Scheelt weer een factor 90.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie