Servo aansluiten 7i76

Moderator: Moderators

D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Servo aansluiten 7i76

Bericht door D9R »

Hoi

De ombouw van mijn draaibank is zo goed als af...eindelijk. Assen werken, home switches helemaal top. Maar het enige dat nog in de weg staat is de spindel servo. Ik heb een servo met driver gekocht die wordt gebruikt als spindel motor. i.v.m. compacte bouw en positie feedback voor schroefdraad draaien, constant surface speed blabla.

Maar ik loop een beetje vast m.b.t. het aansluiten.

Wat ik heb gedaan is het volgende.
Ik heb de servo en driver aangesloten zonder externe besturing. Met de knopjes/lcd op de driver heb ik de servo laten draaien. Driver herkend ook zijn positie als ik er met de hand aan draai. Helemaal mooi dus.
Maar het probleem zit het in de aansturing van de driver naar LinuxCNC met een 7i76 kaart.

De driver heeft o.a. dir/step signalen. Deze heb ik verbonden met de 7i76 (naar 1 van de 5 stepgen outputs).
Vervolgens de configuratie wizard gestart en de spindle stepgen aan de configuratie toegevoegd. Maar vervolgens zie ik niets gebeuren op de driver en de servo draait niet.

Ik mis iets, maar weet niet wat? Zou er nog iets op de driver moeten worden ingesteld?
Kortom...heeft er iemand wel eens een servo aangesloten in LinuxCNC
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door DaBit »

Dat je zo weinig reactie krijgt heeft waarschijnlijk te maken met het gebrek aan informatie.

Wat heb je exact waarop aangesloten? Welke parameters van je drive heb je veranderd om het met step/dir te laten werken? Wat heb je exact ingesteld in PnCConf? Wat is de resulterende HAL/INI file? Heb je gemeten of er steppulsen uit de 7i76 komen? Etcetera.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door D9R »

Ik moet je inderdaad gelijk geven dat het nogal een onduidelijk bericht is :lol:

Parameters op de drive heb ik niet veranderd.
Ik kan in de handleiding niets vinden over het extern aansturen van de drive via step/dir. En/of ik heb niet kennis genoeg om te beoordelen welke instelling nu wel juist is. Het kan blijkbaar wel uiteraard omdat er een sticker op de drive zit met de pins voor step/dir. Deze heb ik dus ook aangesloten op een vrije pulsgen van de 7i76.

https://www.dropbox.com/s/1agkoclhaqj8k ... l.pdf?dl=0
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En, weet je of er pulsen uit de 7i76 komen ?
Je zou er even een stepperdrive op aan kunnen sluiten, met een motor die niet ergens aan vast zit, die zou moeten gaan draaien. (maar met een scoop zou het ook moeten lukken)
Als ie dat doet, moet je dus bij de motor-servo gaan zoeken, en als ie dat niet doet moet er nog wat in je instellingen gebeuren.
Probleem localiseren is proberen zaken zo veel mogelijk uit te sluiten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door andrefc101 »

Je zal tegen die driver toch ook moeten zeggen dat deze middels pulse/dir aangestuurd wordt.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door D9R »

Ik heb de driver van de spindel aangesloten op een stepgen poort die zeker step/dir signalen geeft. Maar er gebeurt niets. Dit zou dus betekenen dat er nog wat op de driver moeten worden ingesteld. Ik had er al naar gekeken maar tot op heden is dat gedeelte nog een puzzel.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door andrefc101 »

D9R schreef:Dit zou dus betekenen dat er nog wat op de driver moeten worden ingesteld. Ik had er al naar gekeken maar tot op heden is dat gedeelte nog een puzzel.
Maar als jij niet verteld of je daar documentatie van hebt en wat het is, wordt het erg moeilijk om verder te komen.
Ik heb laatst mijn glazen bol laten stuiteren en de nieuwe moet nog komen vanuit China....
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door D9R »

Ik heb wel een werkende glazenblok en wist dat die vraag ging komen.
Daarom heb ik een aantal posts terug de documentatie toegevoegd ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door DaBit »

Je moet je step signalen aansluiten op HPUL+ en HPUL- (op CN1), dir op HSIGN+ en HSIGN-

Zie verder sectie 6.1.2 voor opzetten van position control mode.
(P01-01 op 0, P03-00 op 0, P03-01 op 1, P03-02 op 1, etc.)
PULS+/- en SIGN+/- kun je ook gebruiken, dan moet P03-02 op 0 staan.

Daarna zul je de regellussen nog moeten tunen schat ik, maar dan moet het eerst wat doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door D9R »

PULS+/- en SIGN+/- heb ik gebruikt

Met de nummers op de aansluiting
Puls+ 43
Puls- 41
Dir+ 36
Dir- 37

Uiteraard aangesloten op CN1, want verder is er niets :lol:

P03-02 had ik al op '0' gezet
Rest van 6.1.2. staat goed
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door andrefc101 »

Heb je P01-01 op 1 staan?
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door D9R »

P01-01 staat op '0'
Maar op '1' gebeurd er ook niets

Nogmaals gechecked of de bekabeling/pins goed zijn aangesloten, maar dat is ook allemal in orde.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door DaBit »

D9R schreef:Nogmaals gechecked of de bekabeling/pins goed zijn aangesloten, maar dat is ook allemal in orde.
Ja, dat moet ook wel, want gelukkig werkt het feilloos....

Dat klinkt minder lief dan het bedoeld is, maar wel duidelijk denk ik. Mijn kristallen blok is wat troebel.
HAL/INI file, wat staat daarin? Welke andere aansluitingen van de servodrive zitten waar op aangesloten (zonder enable doet het ding ook niet veel...)? Is de motor krachtloos rond te draaien of houd-ie zijn positie? Heb je al eens een multimeter op die step/dir uitgangen van de 7i76 gehad?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door D9R »

Ik heb trouwens alleen step/dir aangesloten.

Om de servo te testen doe ik trouwens het volgende:
Ik start de config wizard en selecteer de mesa kaart. Vervolgens voeg ik een x en z toe. De z is dan als bij wijze van test de servo/driver. Dan klik ik op tune axis en enable om te kijken of er beweging is.
Plaats reactie