Servo aansluiten 7i76

Moderator: Moderators

D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door D9R »

DaBit schreef:
D9R schreef:Nogmaals gechecked of de bekabeling/pins goed zijn aangesloten, maar dat is ook allemal in orde.
Ja, dat moet ook wel, want gelukkig werkt het feilloos....

Dat klinkt minder lief dan het bedoeld is, maar wel duidelijk denk ik. Mijn kristallen blok is wat troebel.
HAL/INI file, wat staat daarin? Welke andere aansluitingen van de servodrive zitten waar op aangesloten (zonder enable doet het ding ook niet veel...)? Is de motor krachtloos rond te draaien of houd-ie zijn positie? Heb je al eens een multimeter op die step/dir uitgangen van de 7i76 gehad?
Verder is niets aangesloten. Alleen step/dir dus.
Motor is krachtloos rond te draaien.
Multimeter nog niet geprobeers. Ontzettende noob vraag maar kwestie van de multimeter op voltage stand en tussen + en - van step of dir. Of van een step naar een dir?

Motor draait trouwens gewoon als ik hem bedien met de knoppen op de driver. Dus in de connectie van de motor<->driver zit het niet lijkt mij.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door DaBit »

Ik raad nog 1 keer: zet eens 24V op die servodrive, de + op pinnetje 11 van CN1, de - op pinnetje 9.
Eerst moet je de drive zo ver zien te krijgen dat de motor-as 'vast' staat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door D9R »

Stomme opmerking wellicht..
Maar de servo spindel (die is wel via vfd aangestuurd volgens mij) op mijn frees is ook gewoon rond te draaien met de hand als de spindel niet draait.

Waar haal ik dke 24v vandaan? Extra voeding erop?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien servo ON ? : 24v op 11, 9 aan gnd.
14917
Lijkt me toch een tamelijk duidelijk plaatje.

Waarom komt bij mij alles 30 minuten later binnen, anders had ik Dabit z'n antwoordt wel gezien. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door DaBit »

Wat gebruik je als spanning voor je 'field power' op je 7i76? Diezelfde kun je ook wel proberen voor je servo ON.
En anders inderdaad even een los voedingkje gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door D9R »

Ik heb een losse voeding. Morgen even proberen
Ik ben nu wel klaar met het gedoe :lol:
Dank allen voor tips, trucs en het geduld met mij
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door benkr »

@ Hugo --> Dat is nu het verschil tussen een wat "oudere" (XP) machine en een moderne quad of octacore laatste generatie Intel machine. dat je dat dan weer niet snapt, dat snap ik dan weer niet.

Ja, soms merk ik ook van die rare dingen op dit forum, iemand vraagt iets, je geeft een reply per PB, je ziet dat de persoon online is en toch blijft je bericht in je outbox hangen.
Zo heb ik ook wel eens dat ik een reply op een topic twee keer moet verzenden voordat de reply tot een reactie lijdt. Ik heb het idee dat dat gebeurd wanneer er ook iemand anders op dat moment een reply op hetzelfde topic geeft.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@Benkr,
nee joh, ik was zelf gewoon een beetje traag met het maken van het antwoord, datasheet doorbladeren enz.
En Dabit scant het even diagonaal door, dicteerd vervolgens een oplossing aan z'n laptop die (terwijl hij alweer met z'n printer bezig is) ondertussen vol automachisch hier op het forum een antwoord tikt.
Is gewoon niet tegenop te posten. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door DaBit »

Ik heb die servo-datasheet inderdaad behoorlijk diagonaal doorgescand ja.
Maar helaas, geen 3D-printer-gedoe vanavond. Het is niet altijd feest :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door D9R »

Ja!
Werkt...ofja....er is beweging


24v aangesloten
Als ik vanuit LCNC de as laat bewegen dan beweegt hij maar begint vervolgens als een gek op en neer te bewegen en driver laat mij een AL-412 zien (motor overload)

Als ik hem met de hand draai zit er spanning op maar ook dan begint hij vervolgens ook steeds wisselend van richting te draaien.


Aan de omwisseling van U V W van driver naar servo kan het niet liggen. Deze zijn gelabeled (ook al weet je niet met chinezen). Maar als ik de servo vanaf de drive bedien dan werkt het gewoon.
Ik zal even kijken naar accel/decel settings en control system parameters....aldus de handleiding

edit

als ik in de monitoring modus zit op de drive dan zie ik ook dat de servo motor load snel over de 100% gaat.


Edit

Als ik hem vanuit LCNC aanstuur draait hij gewoon juist. Zodra ik de stop met joggen begint hij dus te schudden.
Jog ik vervolgens weer, dan draait de motor weer gewoon netjes rond.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door DaBit »

Ik zei al dat je de regellus-parameters waarschijnlijk nog moest tunen.. ;-)

Nu heeft dat geen enkele zin zolang de motor niet belast word met de uiteindelijke inertie, dus eerst het ding monteren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door D9R »

Oh ja juist :lol: de regellus parameter....uuuh dat ik daar niet was opgekomen.
Zoals ik al zei ik ben een complete leek op dit gebied.

De servo is gemonteerd in de machine.

Regellus parameter is een kwestie van settings uitproberen?
Enig idee hoe deze parameter in het engels heet?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door DaBit »

Ja, dat is de hele set van P02-xx parameters.... Niet bepaald 'zet er eentje op 3 en je bent klaar'; eigenlijk moet je eerst de koppelregeling tunen, dan de snelheidsregeling en dan de positieregeling.
Je kunt eens even de manual doorzoeken of die drive autotuning kan.

Zo niet, dan kun je P02-01 en P02-10 verlagen, kijken of dat wat uithaalt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Servo aansluiten 7i76

Bericht door D9R »

Autotuning...daar staat mij iets van bij. Even uitzoeken hoe dat zit
Plaats reactie