50Khz , 100 Khz tot 2000Khz?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

50Khz , 100 Khz tot 2000Khz?

Bericht door Swets »

je ziet nu via Ebay heel veel van die Kaarten om via mach 3 je motoren aan te sturen via USB of Ethernet

maar nu zie je zoveel verschillende vanaf een paar tientjes tot heel duur.... je ziet van 50Khz tot 2000 kHz ....

kan iemand hier iets meer over vertellen? voors en tegens... en heb je wel 2000Khz nodig? of kan je ook goed af met 50Khz?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: 50Khz , 100 Khz tot 2000Khz?

Bericht door rien1959 »

Het is alleen van belang dat je de gewenste snelheid haalt. Die 50 kHz staat voor 50000 stapjes per seconde. Stel dat jouw machine stapjes maakt van 1/1000 mm dan haal je een maximale snelheid van 50 mm/seconde oftewel 3000 mm/min. Verder zal een kaart die hoge snelheden haalt ook beter werken vanwege de betere processor. Alle waar naar zijn geld.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 50Khz , 100 Khz tot 2000Khz?

Bericht door DaBit »

Zeg dat je 1/16 microstepping doet en je 5mm spindel direct aangekoppeld hebt. Dan heb je 200x16 / 5 = 640 stapjes per millimeter. Voor 12 meter/minuut, oftewel 200mm/sec, heb je dan 200*640 = 128kHz stapfrequentie nodig. En da's wel zo'n beetje het maximale wat je als hobbyist uit steppers wil sleuren.

Rond de 125kHz is dus genoeg, en 50kHz in de praktijk ook al. Veel hoger dan die eerder genoemde 125kHz komen Leadshines trouwens ook niet zo makkelijk.

Dat hogere stapfrequentie betekent dat de processor sneller en dus beter is ben ik het niet zo mee eens; ik vind dat die twee dingen los van elkaar staan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: 50Khz , 100 Khz tot 2000Khz?

Bericht door Swets »

maar als je machine 5 mtr/min haal... blijft straks gewoon het zelfde toch... hij zal er niet harder door gaan....?

ik heb 320 stappen per mm ... en hij loopt max 5mtr per minuut... dus dat is 83,3333 mm/s x 320 = 26666,66666 dus ik heb aan 50K genoeg....

maar als ik me drivers een stapje hoger zet.... zit ik aan 53333.... en dan haal ik het eigenlijk net niet....

heeft het zin van 320 naar 640 te gaan? (ik geloof dat ik ze toen eens een stapje terug gezet heb, omdat me PC het zwaar had....)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: 50Khz , 100 Khz tot 2000Khz?

Bericht door Breaker »

De resolutie is al 1/320=3,125 μm per stap, hoeveel (of hoe weinig) heb je nodig?

Meer microsteps = minder acceleratie en snelheid, dus als de resolutie voldoende is niet alleen doen omdat het kan:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t=13755
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 50Khz , 100 Khz tot 2000Khz?

Bericht door DaBit »

Breaker schreef:Meer microsteps = minder acceleratie en snelheid
Da's niet waar...

Het geleverde koppel is niet afhankelijk van microstepping an sich, maar van de elektrische vs de mechanische hoek. Als de as exact staat waar die volgens de elektriek moet wezen dan is het koppel 0, staat die 90 elektrische graden oftewel 1 stap verschoven, dan heb je maximaal koppel. Bij meer heb je stappenverlies.

Heb je tijdens een beweging 50% van het (houd)koppel nodig en staat je drive in 256 microsteps, dan zal de as dus zeg maar 128 microsteps achterlopen om dat koppel te genereren. Maar uiteindelijk genereert-ie het wel.
(in werkelijkheid is het geen 128 usteps maar zit er nog een sinus tussen en loopt de motor voor 50% koppel 85 stappen achter ipv 128)

Ga je van volstap-bedrijf naar microstepping, dan verlies je 0-30% aan maximaal koppel. Het aantal microsteps wat je vervolgens kiest maakt verder niet zoveel meer uit zolang de combinatie drive+motor+voeding optimaal is.
Nu is-ie dat bij ons meestal niet. Voedingsspanning te hoog en/of inductie motor te laag voor de snelheid van de regellus in de drives. Ergens tussen de 4 en 8 microsteps houd het wel op met wat die drive nog kan bijregelen, en hoger gaan heeft weinig zin (maar zou ook geen kwaad moeten kunnen)

Verder:
- Moderne stepperdrives schakelen zelf al over op volstap-bedrijf ipv microstepping als de snelheid hoog genoeg is. Dan is de inertie van de mechanica toch zo hoog dat microsteppen geen zin heeft. Dat schakelpunt ligt op 60-180rpm, vrij laag dus.

- In ieder geval Leadshine stepperdrives en Dacheng servo's hebben aardig wat moeite met hoge pulsfrequenties. Dat maximum van 200kHz is als er nog net geen rook uit komt zeg maar. Wil je daar in de buurt komen dan heb je een pittige differentiele driver nodig; een standaard 5V TTL-uitgangetje is onvoldoende. Verder moet je dan eigenlijk ook een twisted-pair of coax van controller naar drive gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie