Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Bericht door willy wonka »

Mocht het jullie niet zijn opgevallen...ik ben een totale noob met elektra aansluiten. En heb er ook een grandioze hekel aan :lol:

Voor de ombouw van de draaibank ben ik nu bij de frequentieregelaar en elektromotor aanbeland.

De regelaar is een Danfoss type 6000 (6008 uit mijn hoofd) 5.5KW
De motor is ook 5.5kw 400V

Als ik mij goed heb ingelezen moet de motor in driekhoek staan. Dat is (zie foto) ook het geval.
Vraag nummero uno:
1) Wat is nu U V W?
2) Moet ik aarde van motor naar regelaar ook aansluiten? Ik denk het wel. maar ik heb eens een keer gelezen dat hij juist niet geaard moet worden als de regelaar zelf ook al geaard is :?:

Afbeelding

M.b.t. de regelaar
Connector bovenaan met U W V en P (aarde) -> hierop wordt de motor aangesloten
Connector onderin is voor L1, L2 en L3. Er onder zit aarde. Waar de blauwe (nul) moet is mij nog even een raadsel.

Afbeelding

3) Ik heb 1 bruine en 2 zwarte draden. Maakt verder niets uit denk ik zo. Maar maakt het iets uit als deze omgewisseld zijn?

Zijn er bepaalde instellingen die ik van te voren moet controleren die mogelijk de elektromotor om zeep kunnen helpen?

Ik ga trouwens de regelaar met 0-10v aansturen vanuit LinuxCNC
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Bericht door Breaker »

willy wonka schreef:1) Wat is nu U V W?
Toeval bestaat niet... :shock:
viewtopic.php?f=6&t=14557&p=160846#p160846
willy wonka schreef:2) Moet ik aarde van motor naar regelaar ook aansluiten? Ik denk het wel. maar ik heb eens een keer gelezen dat hij juist niet geaard moet worden als de regelaar zelf ook al geaard is
Weet ik niet zeker, als de motor geaard is via het chassis misschien niet.
willy wonka schreef:3) Ik heb 1 bruine en 2 zwarte draden. Maakt verder niets uit denk ik zo. Maar maakt het iets uit als deze omgewisseld zijn?
Ja, dan is de draaistroom linksom in plaats van rechtsom, dat merk je rechtstreeks op de motor aangesloten. De VFD kan er moeilijk over doen met een foutmelding, dan de twee zwarte draden wisselen. Kleuren voor L1 L2 L3 zijn bruin/zwart/grijs maar bruin/zwart/zwart mag ook nog steeds.

Zie de nul draad loshangen. Je kan hier ook eventueel drie keer 230V aftappen, maar dat was een vraag uit een ander topic.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Bericht door kawarider »

Willy W
Regelaar zal geen nul nodig hebben?
Wat breaker vertelt geld alleen voor de kabel van regelaar naar motor (draairichting is ook in regelaar om te keren), de voedingskabel maakt niet uit.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Bericht door willy wonka »

@ Breaker: Dank, kortom gewoon op U1 W1 en V1 aansluiten dus.
drie keer 230v zou mooi zijn. Dan heb ik maar één stekker waar kracht binnenkomt i.p.v. 1 kracht voor de motor en 1x 230 voor de besturing.

Dan laat ik de krachtstroom in de besturingskast aankomen. Die ik vervolgens aftak naar de VFD (die buiten de kast hangt) en de 230v voor de componenten binnen de kast.

Hoe gebruik ik de 230v van de nul draad? of beter gezegd. Hoe vertak ik deze?


@Kawa: Ik denk het ook niet. Kan er niets over vinden. Ik dacht dat dit altijd aangesloten moest worden. Maar zo zie je maar hoeveel verstand ik er van heb. :lol:
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Bericht door willy wonka »

Nou...alleen de vfd aangesloten en de aardlek klapt eruit :shock:
Na wat gegoogle zie ik dat dit vaker voorkomt bij Danfoss regelaars. Aarde loskoppelen of een vertraagd relais is niet je van het :lol:
Laatst gewijzigd door willy wonka op 05 jul 2017 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Bericht door boutje »

Even de RFI switch/schakelaar uit zetten.

Staat wel in de handleiding waar deze zit.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Bericht door willy wonka »

Boutje to the rescue, en hij werkt!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Bericht door Breaker »

willy wonka schreef:Hoe gebruik ik de 230v van de nul draad? of beter gezegd. Hoe vertak ik deze?
Tussen de fasen onderling staat 400V en tussen één van de fasen en de nul staat 230V, dus om een 230V af te takken pak je de nul en één van de fasen. Schets:
15204

Met een paar railklemmen en bruggen zo gepiept.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Bericht door willy wonka »

het volgende aangepast voor de motor.
motor nominal speed 2880rpm
motor current 10.5A

Even de 0-10V input instellingen controleren en kijken of het draait.

En ik zag dat Dabit een driver had gemakt voor de 5000 serie om hem via RS485 aan te sturen. Ik ben benieuwd of het ook werkt op een 6000 serie.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Bericht door willy wonka »

Breaker schreef:
willy wonka schreef:Hoe gebruik ik de 230v van de nul draad? of beter gezegd. Hoe vertak ik deze?
Tussen de fasen onderling staat 400V en tussen één van de fasen en de nul staat 230V, dus om een 230V af te takken pak je de nul en één van de fasen. Schets:
15204

Met een paar railklemmen en bruggen zo gepiept.
Aha, duidelijk schema. Bedankt!
Dat gaat wel lukken denk ik.
En hoe zwaar moet de zekering automaat zijn?

Bv voor de fvd en motor. De motor is 10.5A. Pak ik dan een automaat die iets hoger is dan 10.5A?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Bericht door Breaker »

Max 10.5A per fase naar de VFD?
Die automaten kunnen best flink overgedimensioneerd zijn, deze moet alleen afslaan als er echt iets mis is, niet als er even een piek geleverd moet worden, maar wel weer voordat het spul in brand vliegt. Ik zou 16A of zelfs 20A nemen wanneer je met 2,5mm² draad werkt.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Bericht door keesfrees »

Op de tweede foto zie ik het uiteinde van de blauwe draad, het lijkt of die vertint is.
Is dat zo ? Zo ja, niet doen, maar adereind hulsjes gebruiken, of in de juiste klem gewoon kaal laten.

Ook dit is al eens eerder besproken hier :
Vertinde adereindjes
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=35&t=6803

Er is voor dit alles wel een een onderscheid te maken tussen voedings draden en signaal draden.
Bij signaal draden is er iig geen kans op warmte ontwikkeling maar wel op hele vervelende storingen.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 05 jul 2017 11:23, 2 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Bericht door willy wonka »

Breaker schreef:Max 10.5A per fase naar de VFD?
Die automaten kunnen best flink overgedimensioneerd zijn, deze moet alleen afslaan als er echt iets mis is, niet als er even een piek geleverd moet worden, maar wel weer voordat het spul in brand vliegt. Ik zou 16A of zelfs 20A nemen wanneer je met 2,5mm² draad werkt.
400V groep:
VFD is 12,2A
Motor is 10,5A

Verder heb ik:
- Voeding 12V/2A.
- Een trafo (800VAC, 2x 30V - 13.3A) waar de stappenmotoren/drivers aanhangen
- besturingspc/beeldscherm.


Voor de 3 fase automaat:
Nu kom ik deze tegen: 20A 230V/400V
https://www.conrad.nl/nl/zekeringautoma ... 28061.html
Maar daar kan maar 1 kabel in en 1 uit?
Met L1, L2 en L3 hierop is dit niet genoeg. Dus als ik het goed begrijp heb ik er drie nodig.
Kan ik hiervoor deze gebruiken?
https://www.conrad.nl/nl/zekeringautoma ... 11841.html

Ik heb er dus ook 2 nodig voor elke 230v aansluiting?
https://www.conrad.nl/nl/zekeringautoma ... 28061.html




@ Kees: Klopt ze waren vertint. Dit was de kabel die ik uit de oude emco besturing heb gehaald. Het vertinde gedeelte had ik er al afgeknipt en er komen hulsjes op.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Elektromotor aansluiten op VFD Danfoss

Bericht door Breaker »

Die driepolig is goed voor de VFD. Voor de andere zou ik zelf een dubbelpolige gebruiken. alhoewel misschien niet strikt noodzakelijk vind ik het wel een prettig idee dat beide polen onderbroken worden als ik de automaat afschakel. In de bouwmarkt vind je 16A exemplaren voor een tientje ofzo.

Qua vermogen:
• Trafo 800VAC (dat is 800V wisselspanning, dus ik neem aan dat je 800VA zonder C bedoeld ;-) ) dus is dus ongeveer 800W of 800/230 = 3,5A
• PC, ook zoiets.
• Voeding 12V/2A = 24W, hebben we het niet meer over.

Qua ampères is niet veel nodig. Hetzelfde principe aanhouden, als je met draaddiktes van 2,5mm² werkt kan je zekeren op 16A, bij 1,5mm² op 10A. Zit je overal veilig.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie