usb kabel vs lpt kabel

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

usb kabel vs lpt kabel

Bericht door tenij000 »

usb kabel vs lpt kabel

welke geeft nu minste storingen

setup die ik gebruik


computer usb kabel -arduino- lpt dan naar controller board

als ik lpt kabel weg doe zit ik met lange usb kabel
anders kan ik lange lpt kabel hebben en heel kleine usb kabel van 20cm
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: usb kabel vs lpt kabel

Bericht door audiomanics »

USB is ook niet heilig.. Zelfs als je een hele goede afgeschermde USB-kabel hebt dan is de lengte nog beperkt tot maximaal 5 meter. Hoe korter hoe beter. En dan zijn er ook nog verschillen tussen de diverse goede kabels, kennelijk.. Zo heb ik 1 apparaat dat, van de ca 10 kabels, maar met 1 kabel prettig werkt.. En het verschil????
Eigenlijk is alleen Ethernet (kabel, geen Wifi) het meest stabiel gebleken.. Maar of je dat kan inbouwen?
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: usb kabel vs lpt kabel

Bericht door keesfrees »

Een USB kabel heeft 2 functies, data en voeding 5V
De aders in sommige kabels zijn flinterdun en als je dan een wat langere kabel hebt dan kan de spanningsval gemakkelijk te groot worden voor het aangesloten apparaat.
Maar dat is eenvoudig op te lossen door het aangesloten apparaat een eigen voeding te geven, dicht bij het apparaat, met korte draden voor de 5V.
Een USB lader bv.
Of (beter) zo'n mooi geperforeerd blikje, van meanwell (=merk) of een copy daar van.

De data is minder gevoelig voor lange lengtes, althans, dat is mijn ervaring. En technisch ook aannemelijk, als je het vergelijkt met ethernet, en VDSL over een "telefoon"lijn.
Ja, USB heeft een ander protocol, maar dat moet toch lukken over een aantal meters . . .
Heeft zo'n (goedkope) USB kabel getwiste paren ? Evt zou je daar ook UTP kabel voor kunnen gebruiken, daar heb ik goede ervaringen mee ook voor NIET-ethernet gebruik.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 17 aug 2019 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: usb kabel vs lpt kabel

Bericht door Trianon »

Uit mijn beroepservaring :
Goede USB kabel is minimaal 5mm in diameter met twee dikke voedingsdraden en twee dunne voor data.
Max lente is 5 meter voor USB 2.0, bij de tragere USB 1.1 is dat maar 3 meter, blijf hier onder!

Gebruik geen UTP voor USB, verkeerde impedantie.

Grote voordeel van ethernet is de magnetische scheiding, dus je massa van je computer is niet verbonden met je sturing. Maar dit bestaat ondertussen ook voor USB wat veel storing kan voorkomen.
Een andere tip bij USB storing is een powered USB HUB plaatsen bij je sturing.

Wat is nu beter USB of Parallel ?
USB 2.0 is differentieel en dus minder gevoelig indien je massa ook goed zitten.
En bij USB krijg je fout meldingen als er storingen zijn, bij parallel verlies je stappen en dat merk je meestal pas op het einde als je werkstuk er niet uit ziet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: usb kabel vs lpt kabel

Bericht door DaBit »

keesfrees schreef: Ja, USB heeft een ander protocol, maar dat moet toch lukken over een aantal meters . . .
Tot maximaal 5 tussen twee actieve stukken elektronica in, ongeacht de kabelkwaliteit. Daarna hebben de signalen teveel tijd nodig om van A naar B en weer terug te reizen.

UTP doet het voor USB ook niet onaardig; de impedantie klopt niet (100 ohm differentieel voor UTP, 90 ohm differentieel voor USB), maar de mismatch is klein genoeg dat het meestal wel werkt (15% is toegestaan). Maar verder dan die 5 meter kom je er ook niet mee.

USB zal verder best wel differentieel zijn en blabla, maar gezien het beperkte commonmodespanning-bereik en hoge CM-impedantie bij de ontvanger is het vrij storingsgevoelig (een berg ferriet om de kabel klemmen helpt echter wel).
De spanningen bij een parallelle kabel zijn hoger, de stromen veelal ook, en de marge tussen een nulletje en eentje is groter. Dat gaat dus over het algemeen langer goed, zeker bij die naar moderne maatstaven zeer trage signalen die onze CNC's gebruiken.

Maar voor de praktische kant van het verhaal is USB toch wel handiger. Dun kabeltje met kleine stekkertjes in plaats van een vingerdikke stugge kabel met grote stekkers eraan. En tenzij je vele meters wil zal het wel op lood om oud ijzer neerkomen of je nu de USB of de parallelle kabel langer maakt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie