Weerstand VFD

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Weerstand VFD

Bericht door willy wonka »

Hoi allemaal,
Ik ben de laatste hand aan het leggen aan mijn draaibank ombouw. De eerste onderdeeltjes zijn al gedraaid.
Omdat er veel verschil is in draai diameter gebruik ik voor sommige onderdelen constant surface speed.
Kortom spindel begint bv bij 1500rpm en gaat sneller draaien naarmate de draaidiameter kleiner wordt.
Maar...nadeel is dat hij telkens moet afremmen naar deze 1500rpm. Op zich is het werkbaar maar ik heb geen geduld en het duurt mij te lang. Dus ik heb een remweerstand gekocht voor de VFD.
De VFD is een Danfoss VLT6000 die ik van Andre heb overgenomen. Nu heb ik de handleiding doorgespit maar nergens wordt er vermeld dat ik er een remweerstand op kan aansluiten. Voor andere Danfoss regelaars is dit wel het geval. Kortom mijn vraag is...zit er wellicht helemaal geen mogelijk op om een remweerstand aan te sluiten?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Weerstand VFD

Bericht door keesfrees »

handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Weerstand VFD

Bericht door skillalot »

Hier hebben ze het over een mechanische rem die je met 24V kunt aansturen, wat een optie is op de VLT 6000.
En over de remweerstand zeggen ze dat er een stekker moet zijn met +R / -R. Misschien is die remweerstand een optie, of je mist misschien het stekkertje?
Afbeelding
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Weerstand VFD

Bericht door willy wonka »

Zojuist even gekeken. Ik heb er inderdaad DC+ DC- opzitten voor 24v.
En er is ook +r / -r, maar die is nergens op aangesloten
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Weerstand VFD

Bericht door flex »

Dat de R+ R- nergens op aangesloten zijn kan kloppen...Dat is waar je (zeer waarschijnlijk) de rem weerstand op aansluit. Hoe deze in de setup geactiveerd word of dat dit als vanzelf gaat werken, geen idee.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Weerstand VFD

Bericht door willy wonka »

....

Waar ik op doelde is dat de bv de stekker voor het relais wel de regelaar ingaat. De aansluiting voor R- R+ is een stekker zonder ook maar iets. Hier moet dus uiteraard de weerstand worden ingeprikt. Maar vervolgens gaat er geen bekabeling richting regelaar.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Weerstand VFD

Bericht door DaBit »

Het zou ook nog kunnen dat de remweerstand bij de kleinere VFD's ingebouwd zit.

Maar wat gebeurt er als je de VFD laat afremmen? Gaat het ding dan in error?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Weerstand VFD

Bericht door willy wonka »

Hij stond ingesteld op een bepaalde rem waarde (de exacte waarde weet ik niet meer)
Maar bij het afremmen kwam er inderdaad een error i.v.m. overvoltage.
Toen heb ik hem zo ingesteld dat hij het zelf regelt.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Weerstand VFD

Bericht door keesfrees »

Aha, goeie vraag Dabit.
Als je nu de rem-tijd weer korter maakt en dan een weerstand over 2 vd 3 polen vd motor aansluit en dan nog eens proberen.
Zie ook de link in m'n vorige bijdrage.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Weerstand VFD

Bericht door willy wonka »

Hoi Kees
Sorry ik ben niet zo elektronisch onderlegd dat ik nuttige info uit je link kon halen :oops:

- maakt het nog uit tussen welke polen? ik neem aan van niet
- Moet de weerstand in serie worden opgenomen? of is het kwestie van de weerstand rechtstreeks op de aansluitpunten van de motor aansluiten?

Zo een heb ik ongeveer (niet exact dezelfde uit de link)
http://www.fluxcon.nl/product/remweerstand-75-ohm/




Trouwens...de setting was "auto ramping". Die had ik aangezet omdat hij anders in error vliegt als ik de stop tijden wil verlagen.
Plaats reactie