meten aantal watts

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door Breaker »

diepchess schreef:Even zien. Zelfs de slechtste relais hebben een lifetime van 10^7 switches.
Mechanisch misschien, maar met 30A DC kan dat wel eens anders worden (ja, dezelfde link):
https://wots.nl/wp-content/uploads/2016 ... 16-V02.pdf

https://www.ia.omron.com/support/faq/an ... /faq03424/
There is no data for the Mean Time Between Failures (MTBF) for Relays.
This is because the mean failure rate greatly depends on the current flowing through the contacts, the load type, switching frequency, ambient temperature, and whether Relays are connected to an AC or DC load.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door diepchess »

Breaker schreef:
diepchess schreef:Even zien. Zelfs de slechtste relais hebben een lifetime van 10^7 switches.
Mechanisch misschien, maar met 30A DC kan dat wel eens anders worden (dezelfde link):
https://wots.nl/wp-content/uploads/2016 ... 16-V02.pdf

https://www.ia.omron.com/support/faq/an ... /faq03424/
There is no data for the Mean Time Between Failures (MTBF) for Relays.
This is because the mean failure rate greatly depends on the current flowing through the contacts, the load type, switching frequency, ambient temperature, and whether Relays are connected to an AC or DC load.
Ja er is wel data voor meantime failure under load.

Bij solid state ligt dat op rond de 100 miljoen. Dus stevig meer dan mechanisch wat dus op meer dan 10 miljoen ligt.

http://www.crydom.com/en/tech/newslette ... 20ssrs.pdf

Verder wil ik niet moeilijk gaan doen maar er is een verschil tussen gelijkstroom en wisselstroom. Laat ik het dus zo voorzichtig formuleren : het zou mij niet verbazen als bij gelijkstroom bij zelfde aantal VoltAmpere de relais het stuk langer uithoudt. Echt heel voorzichtig geformuleerd.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door javanree »

Juist niet ; bij DC relais trek je een vonk, bij AC door de wisseling van polariteit dooft die vonk veel eerder uit zichzelf. Bij grote DC schakelaars/relais zitten er speciale spoelen om die vonk 'weg te trekken'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door audiomanics »

diepchess schreef:deze pipo's die posten over 230 volt
Moet ik hier nog op antwoorden...

Pipo
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door diepchess »

javanree schreef:Juist niet ; bij DC relais trek je een vonk, bij AC door de wisseling van polariteit dooft die vonk veel eerder uit zichzelf. Bij grote DC schakelaars/relais zitten er speciale spoelen om die vonk 'weg te trekken'
Dit gaat om maar paar honderd watt - die vonkenregens van de NS die zo nodig liefst gelijkstroom hebben zelfs over enorme afstanden - dat is heel andere categorie. Niks grote vonk hier en er zit behuizing om de relais.

Je kunt je stevig afvragen wat het langer uithoudt: zo'n relais of goedkoop geproduceerde electronicabordjes waar ook zulke goedkoop mogelijke onderdelen op gesoldeerd zijn met dunne koperpaadjes.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door diepchess »

audiomanics schreef:
diepchess schreef:deze pipo's die posten over 230 volt
Moet ik hier nog op antwoorden...

Pipo
Je beantwoord de vraag niet en verder geef je door dit soort suggestieve postings om 230 volt te gebruiken voor een 3d printertje de indruk aan de gemiddelde hobbyist die dit forum checkt dat spelen met 230 volt een GOED IDEE is.

Dat is het dus NIET.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: meten aantal watts

Bericht door DaBit »

diepchess schreef:Dabit - voor een klein printbedje van 20 centimeter ofzo is 600+ watt ook wel overdreven veel. Zeker factor 3 te veel.
Nou.. De mijne meet 30x30cm, en er had van mij 2kW onder mogen zitten. Opwarmen printbed is de grootste vertragingsfactor tussen laden G-code en beginnen van de print.
p.s. die 30-40% is maar wilde gok. stroom wordt ontzettend efficient naar hitte omgezet. Graag beweging niet verwarren met hitte. Als je zegt: 24 volt gelijkstroom is handiger - dan zijn we het snel eens.
Uiteindelijk word vrijwel 100% van de energie uit het stopcontact in warmte omgezet. Maar de vraag is of dat ook bij het bed terecht komt :lol:
Efficiency voeding * efficiency bedrading en overgangen. Als dat op 70% uitkomt mag je in je handjes klappen.
Ik meet hier over hele systeem dus ongeveer 7% verlies voor het heated bed - maar ik vermoed dat die verliezen met name in de PSU 'm zitten. Dat wil ik dus graag meten.
Meten is weten, als je weet wat je meet. Qin / Quit is wat je weten wil.
killawatt meter .. goedklope chinese PSU ..
Oftewel, weet wat je meet.

Kwa relais: als jij denkt dat een mechanisch autorelais dat 30ADC schakelt 10 miljoen schakelacties meegaat dan ben je erg optimistisch. Magoed, dat boeit niet zoveel: als het ding na een jaar ermee stopt kost een verse ook de wereld niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door audiomanics »

Nee, 30 Adc laten lopen en laten schakelen door een klapperend relais, dat is een goed idee!
Maar ga gerust je gang.. van mij zal je niets meer horen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door diepchess »

Dabit - dat is dus ook waarom ik wil meten. Maar mijn ervaring is wel dat de actief gekoelde PSU's van tegenwoordig stuk efficienter zijn dan de crap van 10 jaar terug. Weliswaar worden fiks wat componenten in allerlei verschillende fabriekjes in elkaar gevlooid voor fiks wat psu's - maar de productie van die componenten loopt op rolletjes. We zullen dat dus vanzelf zien. Als ik goed reken op dit moment met de opgegeven wattages van fabrikant versus verbruik dan kom ik op ver onder de 6% verlies uit voor PSU richting heatbed.

Wat betreft de autorelais zelf - die worden gebouwd/geproduceerd/ontworpen voor auto's die met 130 over de snelweg heendenderen. Vibraties en in verbinding met open buitenlucht en allerlei uitlaatgassen en zand en modder en troep en noem maar op wat je tegenkomt. Vooral veel vibraties van de auto zelf.

Bij die 3d printer is de situatie nog stuk rooskleuriger dan in die laboratorium tests. Ik denk werkelijk waar dat die het langer uithoudt gemiddeld dan in zo'n laboratorium.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: meten aantal watts

Bericht door DaBit »

diepchess schreef:Als ik goed reken op dit moment met de opgegeven wattages van fabrikant versus verbruik dan kom ik op ver onder de 6% verlies uit voor PSU richting heatbed.
Dus 100VA vanaf stopcontact is 94W aan warmte uit het heatbed?
Wil er bij mij niet in, zeker niet als die voeding nog een 115/230VAC schakelaar en een ventilatortje heeft.
Weet wat je meet.
Wat betreft de autorelais zelf - die worden gebouwd/geproduceerd/ontworpen voor auto's die met 130 over de snelweg heendenderen. Vibraties en in verbinding met open buitenlucht en allerlei uitlaatgassen en zand en modder en troep en noem maar op wat je tegenkomt. Vooral veel vibraties van de auto zelf.
Er zijn hier velen met praktijkervaring met relais. Dan kun je zeggen dat die mensen het allemaal mis hebben als ze zeggen dat zo'n relais de 10 miljoen schakelacties niet haalt, maar misschien zouden ze toch een kern van waarheid te pakken kunnen hebben.
Jij kijkt naar trillingen en gassen, maar dan kijk je weer net naar zaken waar zo'n relais door zijn constructie amper last van heeft.

Desalnietteplus: relais zijn over het algemeen betrouwbare componenten en het kan wel even duren voor er eentje stuk is. Het zou me zelfs niet verbazen als het relais de rest van de printer wel overleeft.

Ik vind zo'n lompe oplossing gewoon niet handig. Dikke voeding van 500W ofzo, 4mm^2 bekabeling of nog dikker naar het heatbed, relais en blusdiodes ertussen, een slecht contact is bij dat soort stromen een brandgevaar, etc.
Pak een 230VAC heater, en je kunt toe met een 60W voedingkje voor elektronica+hotend, een lullig klein SSR-tje, en je bedrading kan gewoon 0,5mm^2 zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: meten aantal watts

Bericht door serum »

600w is een prima vermogen op een printbed. Dan wordt de boel tenminste binnen fatsoenlijke tijd warm.

30a schakelen met een relais, dat is vragen om ellende; vonkerosie, vastzittende contacten. Geen succeshit.

Ik zou ook voor de 230vac optie gaan en die zware voeding laten varen. Maar goed, frezen vind je al levensbedreigend, dus vermoedelijk blijft het 12V. Ik heb destijds op een printer een 24V voeding gezet van 15A en met een ssr deze weer aangestuurd. Was een keurig oplossing, maar momenteel zou ik voor een zware 230v uitvoering gaan. Wel wat veiligheidseisen in beeld houden, maar het kan prima en verantwoord.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door rien1959 »

Op dit moment gebruik ik bij twee printers een verwarmd bed van 400 Watt, 230 Volt. Regeling door een Omron regelaar met een PT100 sensor. Gewoon industrieel spul en dus goed. Gisteren een test gedaan en 200 graden Celsius gehaald (just for fun) Geen rook of andere ellende en alles gewoon volgens de regels aangesloten. Een 1 kilowatt plaatje zou nog beter zijn. Al dat gezeur met 12 Volt plaatjes ..... hou toch op !
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: meten aantal watts

Bericht door Bjornski1976 »

Het meten van de stroom kan je gemakkelijk doen door spanningsloos minimaal twee wikkelingen te slaan rondom de + draad van de voeding heated bed (Niet rondom de + en - want dan is de som van de stroom 0).
De uiteinden van de wikkeling sluit je aan op je ampere meter 10A!! stand en het meetbereik stel je in op 10A!!. Middels dit principe heb je de verhouding 1:2 gecreëerd waar 10A loopt door je heated bed de helft van deze stroom door je ampere meter loopt. !!!! HAAL NOOIT DE AANSLUITING LOS TIJDENS METEN!!!!

Je kan de weerstand meten van je heatbed (MK2 is circa 1 a 1.2 ohm). Hierbij moet je ook de temperatuur van je heatbed meten in graden celsius. Wetende dat de weerstand iets toeneemt naarmate het heatbed warmer wordt en daarmee de stroom iets afneemt. Middels I=U/R => 12vdc/....ohm= .... Ampere en in koude toestand dus iets afneemt.

Die Ramps 1.4 bordjes hebben twee fuses 5A en 11A. Echter zijn de connectoren op de Chinese bordjes niet geschikt voor 11A en fikken dan ook snel uit.
Wat vaak wordt gedaan is:
- de connector verwijderen en de bekabeling direct op het bord te solderen;
- poly fuse vervangen door AMP aansluitingen en gebruik te maken van auto zekeringen;
- extra heatsinkjes plaatsen op de mosfets
- Of als betere oplossing een aparte mosfet aansturing te gebruiken voor 20A of hoger t.b.v. heated bed.

De piek stroom van een gemiddeld chinees MK2 bordje kan al gauw richting 15 amperé gaan.

Voordat je gaat meten altijd even nadenken wat je gaat verwachten zodat je snel kan reageren als het niet aan de verwachting voldoet.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door javanree »

diepchess schreef:
javanree schreef:Juist niet ; bij DC relais trek je een vonk, bij AC door de wisseling van polariteit dooft die vonk veel eerder uit zichzelf. Bij grote DC schakelaars/relais zitten er speciale spoelen om die vonk 'weg te trekken'
Dit gaat om maar paar honderd watt - die vonkenregens van de NS die zo nodig liefst gelijkstroom hebben zelfs over enorme afstanden - dat is heel andere categorie. Niks grote vonk hier en er zit behuizing om de relais.

Je kunt je stevig afvragen wat het langer uithoudt: zo'n relais of goedkoop geproduceerde electronicabordjes waar ook zulke goedkoop mogelijke onderdelen op gesoldeerd zijn met dunne koperpaadjes.
Het effect is groter bij grote stromen, maar niet voor niets dat voor vrijwel alle mechanische relais de DC rating lager is dan de AC rating. En zeker als je een relais koopt waarbij je tegen de Imax aan gaat zitten zal dat een aanmerkelijk kortere levensduur tot gevolg hebben.
Plaats reactie