meten aantal watts

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door Ballegooijen »

Een koppelbusje is wat maar een relaitje is ook wat zie ik wel!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: meten aantal watts

Bericht door Robbie »

Hallo Ballegooien,

Relais vallen op zich (denk ik) wel mee, ik vermoed dat het meer te maken heeft met vragenstellers die gegeven antwoorden niet accepteren of wegzetten als onzin, ook wanneer de mede-forummer met andere zaken duidelijk bewezen heeft te weten waar die het over heeft. Onder andere hierdoor wordt het spannender dan het is. Ik vind het grote klasse dat men ondanks vaak onbeholpen en botte reacties van de vragensteller toch blijft proberen te helpen.

Groeten,
Rob.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: meten aantal watts

Bericht door benkr »

Wij gebruiken vaak zgn. HITFET's van Infineon of de high current PROFET, ook van Infineon, ook die zijn er tot typen die tientallen Amperes kunnen schakelen. Grote voordeel van deze dingen is dat ze zo goed beveiligd zijn dat ze eigenlijk niet kapot te krijgen zijn. Nadeel is dat zij vrijwel allemaal zijn uitgevoerd in SMD behuizingen, wat betekent dat ze toch minstens minder geschikt zijn voor de onervaren amateur om te gebruiken door hun behuizing zonder echte draadjes er aan, en ook de koeling is voor de onervaren amateur een probleem, je kunt ze eigenlijk niet vastschroeven dus hoe ga je ze koelen. Maar er zijn er een paar die wel een schroefbare behuizing hebben en echte draadjes om ze aan te sluiten, moet je alleen even flink gaan zoeken.

In de moderne auto worden dit soort componenten bij bosjes gebruikt voor allerlei taken, koplampen aan/uit, knipperlichten enz. enz. enz.

ja, het kan wel, maar of dit nu voor de doorsnee mechanische man de oplossing is weet ik niet, deze componenten zijn, zeker per stuk, nog best wel prijzig en zolang ze niet goed zijn ingebouwd toch redelijk kwetsbaar, een pootje is er zo van af gebroken om maar iets te noemen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door audiomanics »

grotere stromen meet je met een door de spanning over een kleine weerstand te meten.
over een weerstand van 0,1 Ohm zal bij 10A 1V staan. Dat is heel goed te meten. Is die 1V spanningval te veel?,dan neem je een wat kleinere weerstand (shuntweerstand) bijv 0,01 Ohm.. Al begin ik te betwijfelen of de weerstand van de bedrading en contacten dan al niet veel groter zijn.
Conrad levert ze tot 0,0005 Ohm 1% 5W! (dat betekent dus een stroom van max 100A)
Dus ga tekeer..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: meten aantal watts

Bericht door DaBit »

Ik vind zo'n halleffect-ding toch handiger voor grote stromen, zeker als de term 'Kelvin-connectie' je niks zegt. Allegro heeft dat in chipvorm (ACS7xx), Honeywell/LEM/etc. in uitvoeringen waar gewoon de draad doorheen kan, actief en passief.

Op Ebay is er vast wel iets te vinden voor weinig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door Breaker »

Ja, op ebay staan ze vaak compleet met display AC/DC 10,50,100A, kunnen zo ingebouwd worden, kosten een tientje of 15€. Wel even opletten dat die spoel erbij zit (voor AC). Ik gebruik ze sinds ik ze ontdekt heb regelmatig.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie