meten aantal watts

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

meten aantal watts

Bericht door diepchess »

Hallo! Op mijn 3d printer bordje (RAMPS 1.4) zit een aparte aansluiting waarmee je heatbed kunt aansturen.

Dat werkt op 12 volt gelijkstroom. Nu was er eerder deze week grote rookpluim hier zichtbaar want hij werd opgeblazen. Hij vrat te veel amperes. Heb nu een relais aangelegd en dat werkt prima, maar ik wil heel graag afgenomen wattage weten van dat heatbed. Hoe meet ik dat?

De voeding heeft zo zijn eigen verliezen dus is geen erg nauwkeurige manier om 't mee te meten. Heb daar wel killawatt meter voorhangen dus heb wel enige indicatie - maar dat vertelt niet het hele verhaal natuurlijk.

Multimetertje heb ik wel, maar dat zegt nog niet dat je 'm kunt gebruiken.
Voltage meet ik op 12.32 volt dat voeding afgeeft. Op multimeter zie ik wel een A maar daar staat wisselspanningstekentje bij en door die dunne draadjes iets van rond de 20 a 30 ampere heenleiden van een multimeter lijkt me ook tricky.

Simpele oplossingen?
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: meten aantal watts

Bericht door mjeuring »

Door de spanningsval over een shuntweerstand meten kun je de stroom bepalen.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door rien1959 »

Het simpelste is om ergens een amperetang te lenen die geschikt is voor DC. Een shuntweerstand zou ik maar niet proberen gezien de grote hoeveelheid ampères. Je zult zoiets toch niet in je hobby voorraad hebben liggen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door audiomanics »

Nu is 20-30A ook best wel erg veel voor 12V.. De regeling van die bedjes is over het algemeen best redelijk zenuwachtig. Een relais zal al snel de geest gaan geven, ben ik bang voor..
Wellicht kan je dat beter schakelen met een solidstate DC relais of misschien nog beter: vervang het bed door een 230V exemplaar en schakel met een SSR (met nuldoorgangdetectie)
Van die matjes worden er verschillende gemaakt in China..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door javanree »

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door diepchess »

Dat handboek kan ik niet vinden op die link daar die DX geeft voor hun hardware. Dus hoe je 'm uitleest vanaf de arduino's is natuurlijk niet iets waar je dagen aan wilt besteden.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door javanree »

https://www.sparkfun.com/datasheets/Bre ... s/0712.pdf
Is gewoon standaard reference design van die ACS712 , niks spannends. Gewoon een ding dat stroom in een spanning omzet, die je dan met analog port van Arduino (of gewoon met multimeter...) uitleest.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door diepchess »

audiomanics schreef:Nu is 20-30A ook best wel erg veel voor 12V.. De regeling van die bedjes is over het algemeen best redelijk zenuwachtig. Een relais zal al snel de geest gaan geven, ben ik bang voor..
Wellicht kan je dat beter schakelen met een solidstate DC relais of misschien nog beter: vervang het bed door een 230V exemplaar en schakel met een SSR (met nuldoorgangdetectie)
Van die matjes worden er verschillende gemaakt in China..

Kees
Wat ik hier gebruik is een autorelais 12VDC 30A/40A.

Je adviseert de autoindustrie geen relais te gebruiken omdat die snel kapotgaan?

Heated bed op 230 volt wisselstroom is baarlijke onzin. Er hoeft maar dit te gebeuren en zaak wordt geelectrocuteerd. 24 volt wel interessant. Maar dat was niet de vraag.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door diepchess »

javanree schreef:https://www.sparkfun.com/datasheets/Bre ... s/0712.pdf
Is gewoon standaard reference design van die ACS712 , niks spannends. Gewoon een ding dat stroom in een spanning omzet, die je dan met analog port van Arduino (of gewoon met multimeter...) uitleest.
Kijk eens aan - dat is interessant!
Ik bestel er 1.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diepchess schreef: Je adviseert de autoindustrie geen relais te gebruiken omdat die snel kapotgaan?
in de meeste auto's schakelen die relais niet elke 5 seconden, en met een krappe hysterese...
Heated bed op 230 volt wisselstroom is baarlijke onzin. Er hoeft maar dit te gebeuren en zaak wordt geelectrocuteerd.
Ik zou gelijk de strijkbout uit huis halen. :oops:
Gewoon een kwestie van de juiste kwaliteit, en een aluminiumplaat met randaarde is dan weer zinvol.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef:
diepchess schreef: Je adviseert de autoindustrie geen relais te gebruiken omdat die snel kapotgaan?
in de meeste auto's schakelen die relais niet elke 5 seconden, en met een krappe hysterese...
Heated bed op 230 volt wisselstroom is baarlijke onzin. Er hoeft maar dit te gebeuren en zaak wordt geelectrocuteerd.
Ik zou gelijk de strijkbout uit huis halen. :oops:
Gewoon een kwestie van de juiste kwaliteit, en een aluminiumplaat met randaarde is dan weer zinvol.
Er gebeuren dan ook stevig wat ongelukken met strijkbouten - terwijl deze pipo's die posten over 230 volt over algemeen niet eens een zekering in dat 230 volt wat direct uit het stopcontact komt hebben.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: meten aantal watts

Bericht door DaBit »

Ik moet er niet aan denken dat die 600W verwarmingsmat onder mijn bed een 12V ding was... Idem voor de 750W ruimte-verwarming. Da's op 230VAC toch allemaal net een stuk makkelijker met veel hanteerbaardere draadjes, en je hoeft niet zo'n lompe vele honderden watts voeding te kopen.

En verder is het ook kwa verbruik efficienter; op 12V heb je zomaar 30-40% meer energie nodig uit het stopcontact dan wanneer je direct de 230V gebruikt.

Kwa meten: die ACS712 of 714 doet de truuk wel als je de 30Amp versie kunt vinden. Hier hebben ze 'm wel voor Nederlandse prijzen: https://www.hobbyelectronica.nl/
Verder kun je ook DC-halleffect-stroomsensoren kopen waar je de draad door een kern moet trekken. Bijvoorbeeld zo'n Honeywell CSLA1CD
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door diepchess »

Even zien. Zelfs de slechtste relais hebben een lifetime van 10^7 switches.

Ik zie hier een switch elke 10 secondes ofzo.

Dan kun je dus in totaal 100 miljoen secondes printen dus. Nu print ik vrij veel. Laten we zeggen 12 uur per dag en zeker wel 100 dagen per jaar.

Dat is dan gegarandeerde een life expectancy van: 100 miljoen / (100 dagen * 12 uur * 3600 secondes) = 23 jaar.

https://wots.nl/wp-content/uploads/2016 ... 16-V02.pdf
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: meten aantal watts

Bericht door diepchess »

Dabit - voor een klein printbedje van 20 centimeter ofzo is 600+ watt ook wel overdreven veel. Zeker factor 3 te veel.

p.s. die 30-40% is maar wilde gok. stroom wordt ontzettend efficient naar hitte omgezet. Graag beweging niet verwarren met hitte. Als je zegt: 24 volt gelijkstroom is handiger - dan zijn we het snel eens.

Ik meet hier over hele systeem dus ongeveer 7% verlies voor het heated bed - maar ik vermoed dat die verliezen met name in de PSU 'm zitten. Dat wil ik dus graag meten.

Die meting is dus gebaseerd op wat de killawatt meter hier aangeeft dat van het stopcontact verbruikt wordt...
De goedklope chinese PSU was inkoop ergens in de 20+ dollar inclusief verzending.
Plaats reactie