diepchess schreef:Als ik goed reken op dit moment met de opgegeven wattages van fabrikant versus verbruik dan kom ik op ver onder de 6% verlies uit voor PSU richting heatbed.
Dus 100VA vanaf stopcontact is 94W aan warmte uit het heatbed?
Wil er bij mij niet in, zeker niet als die voeding nog een 115/230VAC schakelaar en een ventilatortje heeft.
Weet wat je meet.
Wat betreft de autorelais zelf - die worden gebouwd/geproduceerd/ontworpen voor auto's die met 130 over de snelweg heendenderen. Vibraties en in verbinding met open buitenlucht en allerlei uitlaatgassen en zand en modder en troep en noem maar op wat je tegenkomt. Vooral veel vibraties van de auto zelf.
Er zijn hier velen met praktijkervaring met relais. Dan kun je zeggen dat die mensen het allemaal mis hebben als ze zeggen dat zo'n relais de 10 miljoen schakelacties niet haalt, maar misschien zouden ze toch een kern van waarheid te pakken kunnen hebben.
Jij kijkt naar trillingen en gassen, maar dan kijk je weer net naar zaken waar zo'n relais door zijn constructie amper last van heeft.
Desalnietteplus: relais zijn over het algemeen betrouwbare componenten en het kan wel even duren voor er eentje stuk is. Het zou me zelfs niet verbazen als het relais de rest van de printer wel overleeft.
Ik vind zo'n lompe oplossing gewoon niet handig. Dikke voeding van 500W ofzo, 4mm^2 bekabeling of nog dikker naar het heatbed, relais en blusdiodes ertussen, een slecht contact is bij dat soort stromen een brandgevaar, etc.
Pak een 230VAC heater, en je kunt toe met een 60W voedingkje voor elektronica+hotend, een lullig klein SSR-tje, en je bedrading kan gewoon 0,5mm^2 zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'