advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Bericht door siesstad »

Momenteel gebruik ik een brandpen (soort van soldeerbout met een gloeidraad ipv een vaste tip) vastgeknoopt aan mijn CNC (geupgrade 6040 met 2500mm/min loopsnelheid) om lijnen in hout te branden. Nu overweeg ik om over te stappen op contactloos branden mbv een laser.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het aanschaffen en in bedrijf stellen van een laser?

Ik gebruik EdingCNC met een CPU5A4E kaart.

Sowieso zoek ik advies voor het type laser en leverancier (liefst EU ipv China). Verdere tips zijn ook heel welkom.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Bericht door John Sellis »

siesstad schreef:Momenteel gebruik ik een brandpen (soort van soldeerbout met een gloeidraad ipv een vaste tip) vastgeknoopt aan mijn CNC (geupgrade 6040 met 2500mm/min loopsnelheid) om lijnen in hout te branden. Nu overweeg ik om over te stappen op contactloos branden mbv een laser.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het aanschaffen en in bedrijf stellen van een laser?

Ik gebruik EdingCNC met een CPU5A4E kaart.

Sowieso zoek ik advies voor het type laser en leverancier (liefst EU ipv China). Verdere tips zijn ook heel welkom.
zou een laser module kopen

bijv zo iets:


https://www.ebay.nl/itm/5500mw-450nm-La ... Sw7GRZJX5X
Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Re: advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Bericht door siesstad »

Door slechte ervaringen met bepaalde electronica die ik direct uit China bestelde ben ik nu op zoek naar een leverancier in de EU (liefst NL), zodat ik in geval van nood kan terugvallen op enige support.
Deze eBay link is dus niet echt wat ik zoek...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Bericht door audiomanics »

siesstad schreef:Door slechte ervaringen met bepaalde electronica die ik direct uit China........
Neem een ding van mij aan: de leveranciers hier in de buurt halen het ook gewoon uit China, verdubbelen of verdrievoudigen de prijs en leveren de zelfde garantie als onze Chinese vrienden.. Garantie doen onze chineesjes vaak ook niet zo moeilijk over. Alleen het eventueel terugsturen zou iets goedkoper mogen. Maar daar kunnen zij niets aan doen..
Maar het is jouw portemonee...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Bericht door flex »

De simpele chineese (blauwe) diode lasers geven een rechthoekige spot. Niet een mooie ronde stip.
Helaas is het altenatief een CO2 buis. Maar hier komt aardig wat bij kijken.
Vraag het anders ff bij Trabiss-int.nl na.
Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Re: advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Bericht door siesstad »

Ik snap ook wel dat elke betaalbare laser die ik bij een NL leverancier koop uit China komt. Maar ik betaal liever 100 euro extra zodat iemand het voorwerk heeft gedaan om uit te zoeken of de spot goed is, dat ding niet te snel oververhit raakt etc. Als ik weken moet wachten, het spul moet aansluiten en het werkt vervolgens niet goed, dan doe ik het liever gelijk goed en betaal ik iets meer.

Dus tenzij iemand een specifiek type en leverancier heeft waarbij hij de correcte werking geverifieerd heeft kies ik voor een leverancier met support.

Bedankt voor de tip dat ik moet opletten welke vorm de spot heeft!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Bericht door DaBit »

De reden dat ik 'slechts' een 900mW/405nm diodelaser gebruik. Met een goede lens is de resulterende ellips circelvormig genoeg en bovendien te focussen op een heel klein puntje met een flauwe hoek. Ik kan er rustig text met een hoogte van 0,5mm mee graveren als ik zou willen.

Als je dikke lijnen wil maken is een beetje vermogen wel handig en de vorm van de spot minder belangrijk. Dan zou ik de blauwe lasers op basis van die NUBM44 diodes niet direct afschrijven.

In beide gevallen is het laserlicht trouwens levensgevaarlijk voor de oogjes. Wel iets om rekening mee te houden.
Laatst gewijzigd door DaBit op 10 nov 2017 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Bericht door John Sellis »

siesstad schreef:Ik snap ook wel dat elke betaalbare laser die ik bij een NL leverancier koop uit China komt. Maar ik betaal liever 100 euro extra zodat iemand het voorwerk heeft gedaan om uit te zoeken of de spot goed is, dat ding niet te snel oververhit raakt etc. Als ik weken moet wachten, het spul moet aansluiten en het werkt vervolgens niet goed, dan doe ik het liever gelijk goed en betaal ik iets meer.

Dus tenzij iemand een specifiek type en leverancier heeft waarbij hij de correcte werking geverifieerd heeft kies ik voor een leverancier met support.

Bedankt voor de tip dat ik moet opletten welke vorm de spot heeft!

https://www.ebay.nl/itm/High-Power-7W-L ... b1f&_uhb=1

Die heb ik. Ik snij er antislip mee voor boten en verder niks. Deze lens is te focussen tot een klein rondje (zo lijkt het mij) en is kleiner als 0.5mm groot.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Bericht door DaBit »

@John Sellis: nee, dat is geen rondje:

Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Re: advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Bericht door siesstad »

John Sellis schreef:
https://www.ebay.nl/itm/High-Power-7W-L ... b1f&_uhb=1

Die heb ik. Ik snij er antislip mee voor boten en verder niks. Deze lens is te focussen tot een klein rondje (zo lijkt het mij) en is kleiner als 0.5mm groot.
Bedankt voor de tip! Ik vraag me een beetje af of ik naar een hoger vermogen wil, aangezien ik niet door het materiaal heen wil. Idealiter zit ik rond de maximum snelheden voor m'n CNC machine (2500mm/min) waarbij ik goeie lijnen van 0.5mm schrijf die niet te diep branden.

Als de spot inderdaad meer vierkant is, hoeveel hinder ondervind je er dan van in het eindresultaat bij het branden in hout? De brandvlek aan het begin en aan het eind zal toch nooit zo strak zijn dat het er echt hoekig uit komt te zien vermoed ik bij een kleine spotgrootte. Iemand die dat kan bevestigen of ontkrachten?
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Bericht door John Sellis »

DaBit schreef:@John Sellis: nee, dat is geen rondje:

Afbeelding
Ik kan het niet zien omdat het zo'n klein stipje is. maar zal dus niet rond zijn. maar daar zie IK in praktijk niks van!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Bericht door DaBit »

Het grootste euvel van een 'rechthoekige' spot is een grotere vlek en lagere vermogensdichtheid. Bredere snede en niet zo vlot dus. Dat is meestal geen probleem, ook al omdat je meer vermogen hebt om te verdelen.

En met een spot van 0,5mm is het ook geen probleem. Dat zo'n ding dan meer vermogen levert is belangrijker.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
siesstad
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 nov 2016 15:57
Locatie: Eindhoven

Re: advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Bericht door siesstad »

Bedankt voor de toelichting. Ik vermoed dat ik er dan weinig last van ga hebben. In hout brandt het toch wel wat rond op de uiteindes en het hoeft er van mij niet super clean uit te zien. Een beetje ambachtelijk houd ik wel van.

Ik heb voor 50 euro een 2.5W laser, voeding en 2 brillen besteld:

https://nl.aliexpress.com/item/Focusabl ... 0.0.DluHLk

Vermoedelijk goed genoeg voor mijn toepassing. En anders is het vast weer een nuttig leerproces, we gaan 't zien.

Als iemand weet waar ik van dat gekleurde acryl kan bestellen om de laserstralen af te schermen dan houd ik me trouwens warm aanbevolen. Ik krijg het nog niet gevonden en wil voor de extra veiligheid graag een kap om de laser bouwen voor als ik die bril een keer vergeet op te zetten.

Weet iemand hoe snel je de lul bent als je per ongeluk naar het licht kijkt? Is dat vergelijkbaar met lassen, waarbij als het slechts een fractie van een seconde is, de vlekjes voor je ogen wel wegtrekken? Of ben je met één foutje gelijk de rest van je leven in de spreekwoordelijke aap gelogeerd?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: advies gezocht: aanschaf graveerlaser voor hout

Bericht door Ballegooijen »

Weet iemand hoe snel je de lul bent als je per ongeluk naar het licht kijkt?
Naar het licht kijken is volgens mij niet zo'n punt. Als je de laserstraal in je oog krijgt levert dit volgens mij blijvende oogschade op.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie