Advies gezocht: Keuze elektro CNC-frees

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Roel123
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2017 17:32

Advies gezocht: Keuze elektro CNC-frees

Bericht door Roel123 »

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste berichtje op dit forum, daarom zal ik me eerst even voorstellen.
Ik ben student werktuigbouwkunde en wil graag een CNC freesbank maken.
Ik zat te denken aan een klein tafelmodelletje, ong. 1200x800x300mm.
Hiermee wil ik aluminium en staal met een langzame voeding gaan frezen.
Nu dacht ik dus ook dat ik niet zo heel zware stappenmotoren nodig heb.

Aangezien ik niet zo heel veel verstand heb van elektro zat ik te denken aan een (goedkoop chinees) setje.
https://www.ebay.com/itm/EU-Free-Ship-W ... 2588375520?

Zouden deze motoren zwaar genoeg zijn voor mijn wensen?
Klopt het dat ik hierop ook de frequentieregelaar van de spindel van de frees zelf hierop aan kan sluiten?

De spindel met frequentieregelaar die ik in gedachten heb::
https://www.aliexpress.com/item/New-arr ... 47944.html?

Heb ik hiermee de benodigde elektronica (ik zal de aansturing gaan doen vanaf mijn laptop), of zie ik nog iets over het hoofd?

Deze wilde ik overigens ook nog kopen, maar die kan ik aansluiten aan mijn laptop:
https://www.ebay.com/itm/CNC-MACH3-Wire ... 2859563048?

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren met de (juiste) keuze van deze producten.
Ik zal hierna ook een draadje openen op het forum over mijn bouw.

Met vriendelijke groet,

Roel
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies gezocht: Keuze elektro CNC-frees

Bericht door Ballegooijen »

klein tafelmodelletje, ong. 1200x800x300mm.
Deze afmetingen vallen m.i. niet onder een tafelmodelletje.
Ik zou beginnen om eerst eens iets te tekenen hoe je denkt dat het zou moeten worden. Als je dan het mechanische deel zover klaar hebt presenteer het dan hier zodat de forumleden je van advies kunnen voorzien.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Advies gezocht: Keuze elektro CNC-frees

Bericht door benkr »

Inderdaad zoals ook Ballegooijen al voorstelde eerst heel goed nadenken wat je wilt.
Het formaat staat daarbij denk ik al min of meer vast, daar was je duidelijk over.

Als je in China gaat bestellen bedenk dan dat er boven zo ongeveer 20 Euro (ik denk 22 Euro) extra kosten bij komen, los van de vervoerskosten en eventueel zelfs de verwerkingskosten (inklaringskosten noemen ze dat) van de vervoerder. Een aanbieder zoeken die vanuit de EU verscheept zorgt er voor dat je die kosten niet hebt. Wat dat betreft zit je goed bij de leverancier van de motoren, die levert inderdaad vanuit Duitsland.
Verder, kijkend naar de link die je meestuurt, dat driverbordje zo ik persoonlijk helemaal afraden, kies voor 'echte' stappenmotordrivers van bij voorkeur Leadshine daar zul je geen spijt van krijgen, ondanks de meerprijs.
Verder zul je de keuze moeten maken uit al dan niet 'closed loop' uitvoering van de combinatie stappenmotor en driver.
Closed loop is tegenwoordig erg populair omdat het niet veel extra kost en je tenminste waarschuwt wanneer er stappenverlies optreedt, ook zijn ze denk ik (kijkend naar wat Audiomanics hierover schrijft bij zijn 'open source machine') wat sneller dan de losse combinatie stappenmotor en driver.
Voor wat betreft het ontwerp van de machine raad ik je aan het topic over de open source machine eens heel goed door te lezen, hier staat eigenlijk alles waar je rekening mee moet houden voor een echt goede machine wel beschreven.

En ja, een degelijke machine kost degelijk geld, maar dat geld ga je toch uitgeven hoe dan ook, als je begint met iets gebaseerd op goedkope onderdelen, b.v. ondersteunde of zelfs niet ondersteunde geleiders dan ga je die zodra de machine draait als eerste vervangen. het zelfde geldt voor aandrijving van het portaal met één enkele spindel, in de kortste keren ga je dat ombouwen naar een spindel aan beide kanten van het portaal. Zo ook met KO spindels vs. trapeziumspindels enz. enz. enz.

Bedenk dat een machine van het formaat wat je zelf aangeeft toch al snel 4 a 5000 Euro zal gaan kosten.
Door de tweedehandsmarkt af te struinen kun je best een flink aantal onderdelen voor beduidend lagere bedragen op de kop tikken, maar daar moet je dan wel de tijd voor nemen, en ook precies weten wat je wilt of wat de consequenties zijn van iets kopen wat toevallig goedkoop is maar andere afmetingen heeft.

Ik heb geen idee waar je woont, maar ikzelf ga zo af en toe naar JVE Elektromechanica in Eindhoven voor gebruikte spulletjes, het is echt onvoorstelbaar wat die man allemaal heeft liggen voor heel redelijke prijzen, allemaal topmerken, de ene keer wat meer dan de andere keer maar ik krijg het niet voor elkaar om er zonder iets gekocht te hebben bij hem weg te gaan, soms is het wel iets compleet anders dan waarvoor ik er heen ging.
Hij heeft ook een website, maar dat is zeker geen afspiegeling van wat je daar gaat aantreffen als je er echt naar toe gaat.

Wat ook een optie is, is marktplaats in de gaten houden, en als daar iets goeds op verschijnt (dat gebeurd toch gemiddeld wel één keer per maand, dan onmiddellijk toehappen. Voorwaarde dan is dat je donders goed weet wat je wilt en waar je op moet letten om te kunnen beoordelen wat nu een goede machine is en wat brandhout is.
Bedenk dat 98 van de 100 aangeboden machines tot de laatste categorie behoren en dat je niet de enige bent die op een goede en betaalbare machine aan het wachten is, maar ze komen geregeld langs en zijn altijd snel verkocht dan.
Roel123
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2017 17:32

Re: Advies gezocht: Keuze elektro CNC-frees

Bericht door Roel123 »

Allereerst hartelijk dank voor jullie berichtjes!
Ik zou beginnen om eerst eens iets te tekenen hoe je denkt dat het zou moeten worden. Als je dan het mechanische deel zover klaar hebt presenteer het dan hier zodat de forumleden je van advies kunnen voorzien.
Ik heb het gedeeltelijk al in mijn hoofd zitten, zal binnenkort eens een schetsje posten.
Aangezien ik niet zo veel verstand heb van de elektro vroeg ik hiernaar, mede vanwege een prijsindicatie.

Ook zal ik zoeken naar een leverancier uit Duitsland om de importkosten te drukken, hartelijk dank voor deze tip.

Als ik zo kijk naar de kosten van een driver van Leadshine kom je al gauw aan de 50 Euries, de chinese zijn een stuk goedkoper. Dat, met in ogenschouw dat de drivers in principe hetzelfde doen (kunnen) maakte dat ik voor het chinese setje ga.

Marktplaats zal ik bij deze ook goed in de gaten houden!

Ik zit te denken aan een bewegend bed, met vast portaal.
Dit aangezien ik denk dat dit de speling en trillingen op het portaal verminderd.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Advies gezocht: Keuze elektro CNC-frees

Bericht door benkr »

benkr schreef:Als ik zo kijk naar de kosten van een driver van Leadshine kom je al gauw aan de 50 Euries, de chinese zijn een stuk goedkoper. Dat, met in ogenschouw dat de drivers in principe hetzelfde doen (kunnen) maakte dat ik voor het chinese setje ga.
Ja, je stelling klopt ze doen in principe het zelfde, ze laten beiden een stappenmotor draaien, alleen daar houdt de vergelijking zo ongeveer wel op.
Het ding wat bij het setje zit waar jij de link van gaf kost inderdaad, afhankelijk van waar je het ding koopt, tussen de 20 en 75 Euro. En inderdaad een Leadshine kost al gauw 50 Euro, maar daar krijg je wel wat voor, ten eerste een stuk betrouwbaarheid, Leadshines gaan niet zo heel snel kapot, daar moet je ze al behoorlijk voor mishandelen terwijl die ander dingen alleen al door hun opbouw (slechte thermische geleiding tussen driver Ic en koelplaat) en het gebruik van echt 3e keuze componenten vaak al voordat de testfase voorbij is kapot zijn. Ook de te behalen snelheden zijn beduidend lager dan van de Leadshine drivers, lees het topic van Ballegooijen, hij heeft het ervaren, en hij had toch al een orde betere drivers dan wat jij voorstelt. Maar goed, gewoon zo'n ding kopen, dan kom je ook daar vanzelf achter.
Zo'n verhaal en vergelijk geldt voor de hele machine, echt alle waar naar zijn geld, maar kennelijk ben jij net als de meeste van ons hier, super eigenwijs en moet je het eerst zelf ervaren. Niets mis mee, alleen zo jammer van het geld dat je er mee weggooit, en ook nog eens jammer van alle tijd die je er in stopt, hoewel dat natuurlijk gewoon hoort bij het leertraject van eigenwijze mensen.
Ik wens je heel veel leerplezier, houd ons vooral goed op de hoogte van je ervaringen, altijd weer vermakelijk hoe goedbedoelde woorden en adviezen achteraf maar al te waar blijken te zijn.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Advies gezocht: Keuze elektro CNC-frees

Bericht door Benny_DS »

Roel123 schreef:Allereerst hartelijk dank voor jullie berichtjes!

Als ik zo kijk naar de kosten van een driver van Leadshine kom je al gauw aan de 50 Euries, de chinese zijn een stuk goedkoper. Dat, met in ogenschouw dat de drivers in principe hetzelfde doen (kunnen) maakte dat ik voor het chinese setje ga.
Opmerking hierbij.
Mijn chinese 6040 met chinese electronica 1.2M/min
Met 3X leadshine 3.5M/min (en nog reserve).

De extra kost is het meer dna waard.

viewtopic.php?f=25&t=14363
Roel123
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2017 17:32

Re: Advies gezocht: Keuze elektro CNC-frees

Bericht door Roel123 »

Oke, jullie hebben me overtuigd, ga voor 3 NEMA 23 3NM 4A met Leadshine drivers.
Deze bestel ik bij OMC - Stepperonline om de importkosten te besparen.
Voeding bestel ik uit China, denk daarbij onder €22,- te blijven.
BOB ben ik nog niet helemaal uit wat het moet worden.

Ben momenteel erg druk met school en carnaval, dus dit heeft een beetje derde prioriteit, vandaar dit slakkengangetje :oops:

Ga denk ik donderdag beginnen met de schetsjes en zal deze uploaden zodra ze klaar zijn.

Als ik ergens tussendoor de tijd heb zal ik eens goed overwegen welke ondersteunende geleidingen ik ga kopen, evenals de kogelomloopspindels.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Advies gezocht: Keuze elektro CNC-frees

Bericht door hainjedaf »

Ik zou Leadshines gewoon bij HardwareCNC of een andere Nederlandse/Belgische toko bestellen.

Voor service valt ook wat te zeggen. (Nee ik heb geen aandelen).
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Roel123
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2017 17:32

Re: Advies gezocht: Keuze elektro CNC-frees

Bericht door Roel123 »

Ik zit er overigens ook aan te denken om zelf een T-sleuf te frezen in een MDF plaat en daar vervolgens stripjes als dit in toe te voegen.
https://m.alibaba.com/product/605816368 ... 525bpmngzu

Zo krijg je denk ik wel een leuke grondplaat.
Weet iemand waar je hieraan kan komen in NL?
En nee, niet in de bouwmarkten bij mij in de buurt..
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Advies gezocht: Keuze elektro CNC-frees

Bericht door Breaker »

Roel123 schreef:Hiermee wil ik aluminium en staal met een langzame voeding gaan frezen.
Met een 24k spindel?
Roel123 schreef:Ik zit te denken aan een bewegend bed, met vast portaal.
En wil je dat MDF bed met T-slot strips dan laten bewegen en gaan gebruiken om het te frezen aluminium en staal in vast te zetten?
Roel123 schreef:een klein tafelmodelletje, ong. 1200x800x300mm.
Als formaat of als bereik? Want hier verdubbeld het formaat of halveert het bereik.

Ik zie het concept nog niet erg voor me, maar goed, dat kan nog komen, misschien helpt het als je eens een paar plaatjes laat zien
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie