Advies gezocht: Keuze elektro CNC-frees

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Roel123
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 nov 2017 17:32

Advies gezocht: Keuze elektro CNC-frees

Bericht door Roel123 »

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste berichtje op dit forum, daarom zal ik me eerst even voorstellen.
Ik ben student werktuigbouwkunde en wil graag een CNC freesbank maken.
Ik zat te denken aan een klein tafelmodelletje, ong. 1200x800x300mm.
Hiermee wil ik aluminium en staal met een langzame voeding gaan frezen.
Nu dacht ik dus ook dat ik niet zo heel zware stappenmotoren nodig heb.

Aangezien ik niet zo heel veel verstand heb van elektro zat ik te denken aan een (goedkoop chinees) setje.
https://www.ebay.com/itm/EU-Free-Ship-W ... 2588375520?

Zouden deze motoren zwaar genoeg zijn voor mijn wensen?
Klopt het dat ik hierop ook de frequentieregelaar van de spindel van de frees zelf hierop aan kan sluiten?

De spindel met frequentieregelaar die ik in gedachten heb::
https://www.aliexpress.com/item/New-arr ... 47944.html?

Heb ik hiermee de benodigde elektronica (ik zal de aansturing gaan doen vanaf mijn laptop), of zie ik nog iets over het hoofd?

Deze wilde ik overigens ook nog kopen, maar die kan ik aansluiten aan mijn laptop:
https://www.ebay.com/itm/CNC-MACH3-Wire ... 2859563048?

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren met de (juiste) keuze van deze producten.
Ik zal hierna ook een draadje openen op het forum over mijn bouw.

Met vriendelijke groet,

Roel
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies gezocht: Keuze elektro CNC-frees

Bericht door Ballegooijen »

klein tafelmodelletje, ong. 1200x800x300mm.
Deze afmetingen vallen m.i. niet onder een tafelmodelletje.
Ik zou beginnen om eerst eens iets te tekenen hoe je denkt dat het zou moeten worden. Als je dan het mechanische deel zover klaar hebt presenteer het dan hier zodat de forumleden je van advies kunnen voorzien.